Článek
Ve francouzském Valenciennes, kam byla soustředěna výroba yarisů právě pro starý kontinent, opouští brány závodu Toyoty už každou minutu jeden vůz.
Nyní zhruba ve střední fázi své produkční životnosti se těmto oblíbeným malým toyotám dostalo významnější inovace. O ní jsou tyto informace z mezinárodní novinářské prezentace v Monte Carlu.
Kosmetické úpravy
Yaris byl už ověnčen více než třiceti oceněními a uznáními, mezi nimiž nechybí ani prestižní tituly japonské auto roku a evropské auto roku 2000. Aniž bych jen trochu zapochyboval, že takové úspěšné vozidlo nejde dál vylepšovat, musím uznat, že inovace je v takovém případě dost velkým oříškem k rozlousknutí.
Nejdříve ke kosmetickým změnám. Na karosérii nás oslovují jinými nárazníky, novými předními světlomety s kapkovitým vyústěním až do nárazníku, navíc efektnějším vnitřním celoplošným chromováním, dále to jsou mřížka chladiče s atraktivním síťovaným rastrováním, nové typy kol z lehkých slitin, na zádi pozměněné koncové svítilny, ale i některé nové barvy karosérie. Myslím, že nic z toho nepotlačilo původní hodnotný styl tohoto vozu.
V interiéru najdeme jiné barevné odstíny plastů, které společně s vylepšenými sedačkami činí yaris a verso ještě útulnějšími. Řidič navíc vítá jinak koncipovanou "kapličku" ve středu horní části palubní desky, z níž na něho prostřednictvím displeje pomrkává přehlednější uspořádání provozních hodnot. Vítaným řešením je ve třídveřovém provedení mechanická paměť nastavení sedadla řidiče a rovněž jeho nastavitelnost na výšku.
Kredit se zvyšuje
Pětimístné Toyoty Yaris i Yaris Verso, ceněné pro mimořádnou prostornost kabiny s objemem 2,5 m3, zvyšují dál svůj kredit. A samozřejmě že k tomu přispívá rovněž vysoká míra bezpečnosti vozu. Přestože v r. 1999 ji už uznávané evropské konsorcium Euro NCAP ohodnotilo jako nejbezpečnější vozidlo v kategorii malých aut, prošly její hodnoty aktualizací. K tomu byla auta vybavena karosérií se zdokonalenou strukturou a nabídkou možnosti pořídit si na přání i postranní airbagy. Standardně bylo také středové zadní sedadlo osazeno tříbodovým bezpečnostním pásem.
Opomenout však nelze ani nabídku prostředků dynamického zabezpečení. Už v základní výbavě mají vozy k dispozici protiblokovací systém brzd (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD). Ve sportovněji laděné variantě Yaris T Sport a Turbo hlídkuje i kontrola stability vozidla (VSC) a také řízení trakce (TRC).
Co je MMT?
Také řada pohonných jednotek se dočkala změn, a to především v podobě nové, silnější verze agregátu 1,3 l (64 kW). Ten doplňují už známé benzinové pohonné jednotky 1,0 l (48 kW) a 1,5 l (77 kW), jejichž inovace směřovala především ke splnění emisních limitů Euro IV, které vstoupí v platnost od r. 2005. To, že všechny motory nesou zároveň doplňkové označení VVTi (Variable Valve Timing-intelligent), znamená, že s tímto inteligentním proměnlivým časováním ventilů poskytují lepší akcelerace a točivý moment v nejčastěji využívaném provozním režimu, tedy ve středních otáčkách. Přitom zároveň dochází ke snížení spotřeby paliva.
K dispozici však je i moderní turbodiesel 1,4 l (55 kW) s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, technikou common-rail. Nese označení D-4D a náklonnost uživatele si okamžitě získává působivou nízkou spotřebou. V průměru si bere jen 4,2 l nafty na 100 km. A hanbu yarisu rozhodně nedělá ani svými dynamickými parametry.
Výhradně s benzinovým litrovým motorem a ve výbavě Linea Terra se objevuje jedna zvláštnost - nová manuální pětistupňová převodovka s více režimy MMT (Multi mode Manual Transmission). Jednoduše řečeno: je uzpůsobena tak - při absenci spojkového pedálu, aby se buď chovala jako samočinná převodovka, anebo jako mechanická s přispěním sekvenčního řazení. Velmi zajímavý údaj poskytl výrobce v této souvislosti ke spotřebě, která je v kombinovaném režimu 5,4 l na 100 km, tedy o 0,2 l nižší ve srovnání s běžnou mechanickou převodovkou.
Bonbónek na konec
Toyota Yaris se objeví rovněž ve špičkovém provedení Turbo. Byť se tento model bude dovážet zřejmě jen výjimečně, počítá se s ním spíš pro velké evropské trhy, je skutečným bonbónkem v celé modelové řadě yarisů. Bude se vyrábět ročně pouze v 600kusové sérii, aby si zachoval určitou výjimečnost.
Tento super hatchback je odvozen od verze Yaris T Sport. Jeho dynamický agresívní vzhled věští nejen vysoký výkon, ale má také další velmi konkrétní účel. Součástí konstrukce je totiž nová sada aerodynamických prvků, které byly vyvinuty speciálně pro špičkovou stabilitu vozu ve vysokých rychlostech docilovanou dodatečným přítlakem. Ovladatelnost a stabilitu dál zvyšuje podvozek, snížený o 30 mm v porovnání se standardními yarisy a o 15 mm proti modelu T Sport.
Pod kapotou se v Yarisu Turbo nachází patnáctistovka VVT-i totožná s verzí Yaris T Sport. Tím však podobnost končí. Nejvyšší rychlostí překonává hranici 200 km/h. Na adresu tohoto dravce dodávám, že velmi plochá křivka točivého momentu mu zajišťuje brilantní jízdní vlastnosti v celém rozsahu otáček. Model se dostává na lepší poměr výkonu a hmotnosti než mnohé speciálně vyvinuté sportovní vozy na trhu. Je zároveň extrémně úsporný a splňuje rovněž emisní limity Euro IV. Cena turba se např. v Německu pohybuje v přepočtu kolem 650 000 Kč.
Cena nejlevnější Toyoty Yaris 1,0 Base v třídveřovém provedení vychází na 279 900 Kč, v pětidveřovém o 15 000 Kč více. Toto odstupňování platí i pro další úrovně výbav. Třídveřová verze Yarisu 1,0 Linea Terra s převodovkou MMT stojí 349 900 Kč, tedy o 25 000 Kč více než verze s konvenční ručně řazenou převodovkou. Největšími konkurenty Toyoty Yaris jsou mj. Ford Ka, Citron C3, Honda Jazz a Nissan Micra.
Základní verze Toyoty Yaris a konkurenti* | ||||
Typ | Toyota Yaris 1.0 VVT-i Base | Nissan Micra 1.0 Visia | Ford Ka 1,3 Duratec | Opel Corsa 1,0 12 V** |
Délkaxšířka xvýška (mm) | 3640x1660 x1500 | 3715x1660x1540 | 3620x1631x1540 | 3816x1646x1443 |
Rozvor (mm) | 2370 | 2430 | 2446 | 2491 |
Objem zavazadl. prostoru (l | 205 | 251 | 186 | 260 |
Max. výkon (kW) | 48 | 48 | 51 | 43 |
Točivý moment (Nm) | 90 | 90 | 106 | 85 |
Zrychlení 0 až 100 km/h (s) | 13,6 | 15,7 | 14,1 | 14 |
Max. rychlost (km/h) | 155 | 154 | 167 | 155 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,6 | 5,8 | 6,2 | 5,6 |
Cena (Kč) | 279 900 | 282 000 | 259 900 | 274 900 |
* Srovnávané verze jsou třídveřové, ** benzínový tříválec. |