Článek
U založení sbírky byl Kroužek přátel městské hromadné dopravy, který v moravskoslezské metropoli vznikl v roce 1978.
„O rok později, když se slavilo pětaosmdesát let MHD v Ostravě, jsme zašli za tehdejším vedením dopravního podniku, že bychom rádi aspoň jednu historickou tramvaj. Aby i Ostrava měla nějaký historický vůz, podobně jako například Praha nebo Brno,“ zavzpomínal Jiří Boháček, zakládající člen kroužku, který se dnes z pozice historika DPO stará o sbírku čítající téměř 55 vozidel.
Poukázal, že jako první si vytipovali dvounápravovou tramvaj číslo 25 vyrobenou v roce 1919. „Tehdy to byl služební kus, už nebyl v provozu s cestujícími. Byl natřený na oranžovo, jeho stav se zhoršoval, protože stál venku,“ popsal s tím, že právě tento vůz stál na počátku celé sbírky. „My jsme tehdy ale vůbec netušili, že se z toho stane nějaká sbírka,“ pousmál se.
Ikonické sportovní škodovky se sjely na Olomoucku v hojném počtu
Během dalších let přibývaly do sbírky další tramvaje, od roku 1990 trolejbusy a o čtyři roky později i první autobus.
„Nejstarší autobus je Praga RND z roku 1948, nejstarší trolejbus je Tatra 400 z roku 1954,“ řekl Boháček a dodal, že sbírka obsahuje i technologická vozidla, například dva věžové automobily Škoda 706 RTH a Tatra 815, nebo havarijní vůz Praga V3S.
Všechny exponáty přitom jezdily po Ostravě. „Typově všechny, a vždy je děláme v typicky ostravském provedení,“ ujistil bývalý zaměstnanec DPO, který je dnes už v důchodu.
I když sbírka obsahuje všechny druhy vozidel MHD, na počty mezi nimi vedou tramvaje.
„Ne všechny jsou však restaurované, dva vozy jsou v takzvaném nálezovém stavu. Jsou do určité míry kompletní, ale vyžadují generální opravu. Jedná se o tramvaje z let 1927 a 1932,“ nastínil historik.
„Od typu T1, což je první čtyřnápravová tramvaj z roku 1957, se snažíme mít celou typovou řadu tramvají Tatra, včetně článkového nebo cvičného vozu.“
Podle Boháčka by měla být sbírka, která je od roku 2020 zapsaná v evidenci sbírek muzejní povahy ministerstva kultury, základem muzea dopravy, které plánuje Ostrava vybudovat. Zatím se však neví, jak bude vypadat.
„Teď je ve hře lokalita před nádražím Vítkovice,“ prozradil. Právě muzeum dopravy by svedlo všechny exponáty na jedno místo. Aktuálně jsou totiž ve čtyřech areálech DPO po Ostravě. „Až na jeden exponát ale máme všechna vozidla pod střechou,“ ujistil a připomněl, že bez významné podpory magistrátu a DPO by se sbírka nerozrůstala a ani by nebyla.
Boháček uvedl, že 35 vozidel ze sbírky je provozuschopných. Vidět je poprvé na jednom místě mohou lidé v rámci oslav 130 let MHD v Ostravě, kdy v sobotu 7. září projede po trase první linky z roku 1894 z Přívozu do Vítkovic slavnostní konvoj historických vozidel. „V takovém rozsahu jsme to ještě neprezentovali. Nikdy,“ láká veřejnost.
I když ostravská sbírka obsahuje řadu cenných vozů, nejcennější je prý díky své jedinečnosti a určité kompletnosti.
„Ukazuje valnou většinu typů vozidel městské hromadné dopravy v Ostravě od roku 1919. Její cena je nevyčíslitelná, například první vůz 25 je jediný. Jiný neexistuje,“ sdělil Boháček, který souhlasí s tím, že cenný je každý exponát.
„Já osobně tíhnu nejvíc k těm starým, dvounápravovým tramvajím. To je taková moje velká láska,“ přiznal.