Hlavní obsah

Ostrava vlastní unikátní sbírku veteránů veřejné dopravy, patří do ní bibisák i čabajka

Ostrava

Barborka, bajvuz, bibisák, komárek, čert či čabajka. Jen znalci veřejné dopravy vědí, že jde o jména či spíše přezdívky historických vozidel městské hromadné dopravy. A jedním z míst, kde jsou tito veteráni k vidění, jsou areály Dopravního podniku Ostrava (DPO), který je majitelem druhé největší sbírky mezi dopravními podniky v Česku.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Prvním kusem v ostravské sbírce historických vozidel MHD se stala dvounápravová tramvaj číslo 25 vyrobená v roce 1919.

Článek

U založení sbírky byl Kroužek přátel městské hromadné dopravy, který v moravskoslezské metropoli vznikl v roce 1978.

„O rok později, když se slavilo pětaosmdesát let MHD v Ostravě, jsme zašli za tehdejším vedením dopravního podniku, že bychom rádi aspoň jednu historickou tramvaj. Aby i Ostrava měla nějaký historický vůz, podobně jako například Praha nebo Brno,“ zavzpomínal Jiří Boháček, zakládající člen kroužku, který se dnes z pozice historika DPO stará o sbírku čítající téměř 55 vozidel.

Poukázal, že jako první si vytipovali dvounápravovou tramvaj číslo 25 vyrobenou v roce 1919. „Tehdy to byl služební kus, už nebyl v provozu s cestujícími. Byl natřený na oranžovo, jeho stav se zhoršoval, protože stál venku,“ popsal s tím, že právě tento vůz stál na počátku celé sbírky. „My jsme tehdy ale vůbec netušili, že se z toho stane nějaká sbírka,“ pousmál se.

Ikonické sportovní škodovky se sjely na Olomoucku v hojném počtu

AutoMoto

Během dalších let přibývaly do sbírky další tramvaje, od roku 1990 trolejbusy a o čtyři roky později i první autobus.

„Nejstarší autobus je Praga RND z roku 1948, nejstarší trolejbus je Tatra 400 z roku 1954,“ řekl Boháček a dodal, že sbírka obsahuje i technologická vozidla, například dva věžové automobily Škoda 706 RTH a Tatra 815, nebo havarijní vůz Praga V3S.

Všechny exponáty přitom jezdily po Ostravě. „Typově všechny, a vždy je děláme v typicky ostravském provedení,“ ujistil bývalý zaměstnanec DPO, který je dnes už v důchodu.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Jedním z vozů ostravské historické sbírky je i tramvaj zvaná Barborka, která vznikla úpravou původního motorového vozu číslo 21. Jméno dostala podle patronky horníků.

I když sbírka obsahuje všechny druhy vozidel MHD, na počty mezi nimi vedou tramvaje.

„Ne všechny jsou však restaurované, dva vozy jsou v takzvaném nálezovém stavu. Jsou do určité míry kompletní, ale vyžadují generální opravu. Jedná se o tramvaje z let 1927 a 1932,“ nastínil historik.

„Od typu T1, což je první čtyřnápravová tramvaj z roku 1957, se snažíme mít celou typovou řadu tramvají Tatra, včetně článkového nebo cvičného vozu.“

Foto: Kroužek přátel MHD

Exponáty sbírky jsou umístěny ve čtyřech areálech dopravního podniku po městě.

Podle Boháčka by měla být sbírka, která je od roku 2020 zapsaná v evidenci sbírek muzejní povahy ministerstva kultury, základem muzea dopravy, které plánuje Ostrava vybudovat. Zatím se však neví, jak bude vypadat.

„Teď je ve hře lokalita před nádražím Vítkovice,“ prozradil. Právě muzeum dopravy by svedlo všechny exponáty na jedno místo. Aktuálně jsou totiž ve čtyřech areálech DPO po Ostravě. „Až na jeden exponát ale máme všechna vozidla pod střechou,“ ujistil a připomněl, že bez významné podpory magistrátu a DPO by se sbírka nerozrůstala a ani by nebyla.

Boháček uvedl, že 35 vozidel ze sbírky je provozuschopných. Vidět je poprvé na jednom místě mohou lidé v rámci oslav 130 let MHD v Ostravě, kdy v sobotu 7. září projede po trase první linky z roku 1894 z Přívozu do Vítkovic slavnostní konvoj historických vozidel. „V takovém rozsahu jsme to ještě neprezentovali. Nikdy,“ láká veřejnost.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Řada historických vozidel je opatřena i dobovými nápisy a cedulemi.

I když ostravská sbírka obsahuje řadu cenných vozů, nejcennější je prý díky své jedinečnosti a určité kompletnosti.

„Ukazuje valnou většinu typů vozidel městské hromadné dopravy v Ostravě od roku 1919. Její cena je nevyčíslitelná, například první vůz 25 je jediný. Jiný neexistuje,“ sdělil Boháček, který souhlasí s tím, že cenný je každý exponát.

„Já osobně tíhnu nejvíc k těm starým, dvounápravovým tramvajím. To je taková moje velká láska,“ přiznal.

Před 55 lety se Rumuni dočkali vlastního auta

AutoMoto

Designér si navrhl vlastní Porsche 911 Speedster, automobilka ho postavila

AutoMoto

Výběr článků

Načítám