Hlavní obsah

Osmiválec Hellcat má dny sečteny, říká šéf Dodge

Podle Tima Kuniskise, šéfa automobilky Dodge, se svět takzvaných muscle cars nachází v podobné pozici, jako byl na začátku ropné krize v roce 1972. Proto se dívá na elektrifikaci aut s velkou nadějí.

Foto: Dodge

Logo Hellcat („Pekelná kočka”) za předním kolem Dodge Challenger

Článek

Osmiválec Hellcat, tedy 6,2l motor s kompresorem, litinovým blokem a rozvodem OHV, nebude žít věčně. Uvedl to Tim Kuniskis, šéf automobilky Dodge, pro web CNBC. Je to – nikoliv nečekaně – kvůli nákladům, které se pojí s tím, aby takový motor plnil emisní nařízení.

Výkony, které auta vybavená motorem Hellcat, tedy Dodge Charger a Challenger, podávají, to však spočítané nemají, a to díky elektrifikaci. Tu poněkud odvážně nazývá novou zlatou érou amerických muscle cars.

Foto: Dodge

Dodge Challenger SRT Hellcat

„Celý svět se přesune k elektřině. Víme, že se to stane... A když k tomu dojde, ceny těchto technologií budou klesat... a 'šílenci' vezmou cenově dostupnou elektrifikaci a použijí ji nikoliv ke snížení spotřeby, nýbrž ke zvýšení výkonu,” nechal se slyšet Kuniskis.

Elektrifikaci pro lepší výkon už dnes řada aut používá a k prvním, která s takovým přístupem přišla, patřilo trio hybridních hypersportů McLaren P1, Porsche 918 Spyder a LaFerrari. Ovšem, tam se nedalo v žádném případě hovořit o cenové dostupnosti.

Foto: Dodge

Dodge Challenger SRT Hellcat

Vozy Dodge s motory Hellcat lákají právě i na relativně nízkou cenu. Za 716 koní, číslo běžně naprosto nemyslitelné v sériovém osobním autě, chce automobilka nejméně 66 520 dolarů (1,43 milionu korun) v případě chargeru, 60 695 dolarů (1,3 milionu korun) v případě challengeru a 80 995 dolarů (1,74 milionu korun) v případě SUV s označením Durango.

Absolutně to není málo peněz, ale např. Mercedes-AMG E 63 S začíná v USA na 107 500 dolarech (2,3 milionu korun). Sice je podstatně luxusnější, ale má o sto koní méně.

Vozů s motory Hellcat se od začátku jejich výroby v roce 2015 prodalo přes 50 tisíc kusů. „Co Hellcat dokázal, je daleko za našimi původními předpoklady,” komentoval Kuniskis prodejní výsledky.

Foto: Mopar

Motor 6,2 V8 Hellcat

A jaký má podklad pro potenciál k nové zlaté éře amerických muscle cars? „V roce 1972 tahle éra začínala končit. Muscle cars zmizela kvůli spotřebě paliva, kvůli ropné krizi... a tvrdším emisním pravidlům.”

Dnes se podle něj blížíme k něčemu podobnému a zvolení Joea Bidena americkým prezidentem tomu napomáhá – očekává se, že zpřísní emisní pravidla, bude více podporovat nástup elektromobilů, a naopak méně ropný průmysl, což může vést k vyšším cenám paliva.

Biden chce elektrifikovat vládní flotilu čítající 645 tisíc aut

AutoMoto

To znamená, že svět muscle cars může být v podobné pozici, jako byl v roce 1972. Jenže zatímco v 70. letech výkon amerických motorů ve snaze – nepříliš úspěšné – snížit spotřebu paliva a emise klesal tak moc, až pětilitrové osmiválce dávaly třeba 140 koní, dnes je možné chybějící výkon spalovacího motoru „nahradit” elektřinou.

Značka Dodge aktuálně nenabízí žádná elektrická ani hybridní auta. To se má podle Kuniskise změnit, ovšem detaily nenabídl. Dodge však v rámci nově zrozeného koncernu Stellantis, který vznikl spojením FCA a PSA, bude moci zůstat značkou soustředící se na výkonná vozidla, a to i v éře elektrických aut.

Anketa

Souhlasíte s elektrifikací vysokovýkonných aut?
Ano, proti lepším emisím při stejném výkonu není co namítat
4,6 %
Nerad/a, ale radši hybridní muscle car než nic
1,5 %
Ne, obří motor je nenahraditelný
93,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1504 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám