Článek
Autosalony mají své zlaté časy dávno za sebou, závodní auta jsou čím dál tišší, jen tak se k nim blízko nedostanete a vy vzpomínáte na časy dávno minulé. Uřvané prototypy z dob kouřícího Jamese Hunta už vidíte jen v muzeu. Ne tak v Goodwoodu.
Vévoda z Richmondu pokračuje v rodinné tradici velmi živého panství v Goodwoodu a v podstatě ve své zahradě pořádá závody do vrchu. Po třech dnech strávených na místě je mi jasné, že kdybych já měl pořádat automobilovou akci snů, vypadala by přesně takto.
Dostanete se neuvěřitelně blízko
Když kolem trati o délce pouhých 1,86 km s devíti zatáčkami procházíte, neubráníte se úsměvu hned z několika důvodů. V anglické tradici je estetika důležitá, a proto nečekejte zábrany z pneumatik. Auta projíždějí kolem balíků slámy, které jsou podobně efektivní, ale nekazí atmosféru zahradní slavnosti.
Stoupáte do mírného kopce a vozy kolem jezdí jeden za druhým, ihned vedle trati je přitom v podstatě obrovský autosalon, taková Ženeva na trávě.
Své stánky tady letos měly čínské značky, které se hlásí o pozornost, ale i evropské stálice jako Porsche, BMW, Land Rover nebo i vzácnosti typu Koenigsegg nebo Pagani.
Vyjmenovat, kolik premiér se ukázalo nejen na nablýskaných stáncích, ale i přímo v akci, by bylo na dlouho.
Popojděte dále a mezitím, co na trati projede třeba formule 1 s Maxem Verstappenem v kokpitu, vy už jste v jednom z paddocků, kam máte jako běžný návštěvník v podstatě neomezený přístup.
Až tak volný, že mechanikům můžete doslova překážet. Bez jakékoli ochranky nebo pásek stojíte na centimetry vedle Ferrari 250 GTO a dalších nejdražších aut světa, včetně závodních legend.
Dění na trati neustává, jednotlivé rozjížďky následují těsně za sebou. V šíleném tempu vidíte předválečné závodní vozy či rarity typu Leyat Helica z roku 1921, které využívá obří vrtuli, nebo nejrychlejší auto světa z roku 1920, Sunbeam Bluebird. Nejprve jak se jim mechanici „hrabou“ v motoru, poté na trati v plném tempu za kvílení pneumatik.
Jak na Goodwood
Festival rychlosti se koná tradičně v červenci, v roce 2025 to bude od čtvrtka 10. do neděle 13. Základní vstupné vás dostane i do paddocku a na všechny výstavní plochy. Přijde na nejméně 63 liber, tedy asi 2 tisíce korun, za čtvrtek. Nejdražší je sobota za 103 liber, 3115 korun.
Čtyřdenní pas stojí 230 liber, téměř 7 tisíc. V základním vstupu se dostanete i blízko trati, pokud však chcete výhled z tribuny, takový balíček přijde na nejméně 122 liber, asi 3700 korun.
V ceně je vždy parkování, ale pokud jste členy klubu a především pokud máte zajímavý sportovní vůz, lze být napůl návštěvníkem a napůl vystavovatelem. Parkování sportovních vozů návštěvníků s patřičnými rozestupy a uvnitř areálu přijde na 45 liber, asi 1300 korun. Počítá se i s kempováním, které je v Británii populární a přijde na 225 liber, 6800 korun, za stání.
Panství se nachází jihozápadně od Londýna. Cesta z letiště Heathrow zabere jen hodinu a půl jízdy nádhernou krajinou. V exponovaných časech ale v blízkosti akce počítejte s kolonami. Veřejnou dopravou se na akci dostanete jen velmi obtížně.
Dorazte v elegantním, ale zároveň i funkčním oblečení, počasí se tady hodně rychle mění a přeháněk se dočkáte snad každý rok. Nejen dětem a citlivějším osobám jsou doporučeny špunty do uší. Především starší formule jsou opravdu hlasité a věřte, že se k nim i v paddocku dostanete hodně blízko.
Popojděte ještě dál a jen tak na trávníku stojí několik předválečných bugatti v hodnotě několika stovek milionů. S vysokou pravděpodobností pak v davu potkáte legendy motosportu, současné i bývalé piloty, designéry a další osobnosti.
Ještě dále do kopečka pak minete offroadovou trať s monstry na obřích kolech a jen těsně za cílovou rovinkou je les. A tam je samostatná trať rallye, kde se prohání kromě současných vozů z mistrovství světa i Audi Quattro, Lancia Stratos a další ikony s neméně legendárními piloty z volantem. To vše v jeden okamžik, na nic nečekáte, show si vás najde, kamkoli přijdete.
I když festival navštíví přes 200 tisíc lidí za čtyři dny, jen během soboty odpoledne se místy tvořily větší davy, jinak je přístup ke všemu zmíněnému velmi komfortní.
Pokud vám uplynulé řádky přišly jako nesoudný chvalozpěv, omlouvám se, avšak i přes svou zkušenost s akcemi podobného typu, nebo možná právě proto, nemohu Goodwood hodnotit jinak než na výbornou.
Nenucenost, elegance, příležitosti a vzácné okamžiky se tu hromadí bez přestání, a i kdyby vás nadšení do motorismu vlivem celospolečenských změn opouštělo, tohle je ten správný lék.