Článek
Kde jinde by mohla mít automobilka Rolls-Royce v Česku showroom než v Pařížské ulici, známé to pražské třídě pro svou ohromující koncentraci luxusních butiků - a většinou i neméně působivou skladbu aut, která v ní parkují. A právě zde se také představil nový model značky, první SUV v její 112leté historii.
Samotný vůz až takovou novinkou není, představil se už v květnu letošního roku. Tehdy jsme se dozvěděli, že pod kapotou je vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,75 litru, z nějž dvě turbodmychadla dolují 570 koní a 850 Nm, a že nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. [celá zpráva]
Při pražském představení jsme se dozvěděli čas zrychlení na stovku, který dosud nebyl známý - je to 5 sekund. A hlavně jsme se do cullinanu měli možnost posadit a alespoň staticky okusit jeho luxus.
Jemná kůže, kam oko dohlédne, a dokonalé koberečky z ovčí vlny
Jak jinak, je naprosto prvotřídní. Jemnou kůží je čalouněno úplně všechno, na čem můžou vaše prsty spočinout, snad kromě tlačítek a páček pod volantem. Přední sedačky s masážní funkcí jsou samozřejmostí a v Launch Edition, která se bude zprvu prodávat, nacházíme i elektrické zavírání předních dveří.
U zadních, protisměrně otvíraných dveří je elektrické zavírání standardem, a to i u pětimístné verze, která má vzadu jen vyhřívání, nikoliv chlazení sedadel. Čtyřmístná, která bude také v nabídce, jistě dokáže zadní pasažéry hýčkat víc. Samozřejmostí u ní budou např. sklenice na whisky a šampaňské v pevné středové konzoli.
Protože v luxusních vozech nejezdí pasažéři ve stejném prostoru jako jejich zavazadla (všimněte si, že drtivá většina opravdu luxusních aut jsou sedany), čtyřmístná verze cullinanu bude nabízet skleněnou přepážku s roletkou mezi zadními sedačkami a kufrem.
Ten je veliký dostatečně i na česká měřítka a je čalouněný velmi příjemným kobercem. Nemá však na koberečky na zadních sedačkách, vyrobené z ovčí vlny. Zabořit do nich polobotky bylo rozhodně jedním z nejlepších momentů představení.
Dalším příjemným momentem byla informace o tom, že v útrobách je skutečná, mechanická uzávěrka středového diferenciálu, kterou lze aktivovat v jedné z verzí jízdního režimu „off-road”.
Pětidveřový cullinan nebude jedinou verzí
Hlasy hovořící o potřebě sdílení viditelných součástek mezi jednotlivými modely rollsů umlčí pár fotek interiéru - palubní deska cullinanu je odlišná od všech ostatních modelů, byť je to samozřejmě stále impozantní stolová hora kůže, dřeva a displejů.
I budíky jsou tu tvořeny displeji, nejsou už mechanické jako ve starších modelech. Při představení jsme viděli klasický tachometr, „power reserve”, tedy ukazatel toho, kolik vám zrovna zbývá výkonu, a palivoměr s teploměrem. Ten sice je označen ikonkou vodní hladiny, ale podle šéfa českých prodejů Jindřicha Ježdíka je to teploměr oleje.
Ježdík také prozradil, že pětidveřový cullinan, který jsme měli možnost si osahat, nebude jediným SUV značky. Je to prý vůz, který otvírá novou, třetí rodinu modelů Rolls-Royce, vedle rodin ghostu a phantomu.
Víme také, že základní cena cullinanu Launch Edition je 310 tisíc eur bez DPH, tedy zhruba 7,95 miliónu korun. S daní to je tedy zhruba 9,62 miliónu korun. K prvním zákazníkům by se měl vůz dostat někdy zkraje roku 2019 a v Česku už prý nějací zájemci jsou.