Článek
Nezamíří do sériové výroby, přesto ho ve skutečnosti může mít leckdo. Řeč je o Škodě Enyaq iV 80 FestEVal, kterou připravilo britské zastoupení automobilky Škoda.
Jak je to možné? Jednoduše – „unikát“ se skládá z běžného enyaqu, střešního stanu a campingové vložky od české firmy Egoé. Všechno z toho si lze běžně koupit, jen prostě zvlášť.
„S festivalovou sezonou v plném proudu...“ začíná tisková zpráva britského zastoupení Škody, která specialitku představuje. Od toho také vzniklo jméno „FestEVal“, které kombinuje „festival“ a „EV“, tedy „electric vehicle“, mezinárodní zkratkové označení pro elektromobily.
Vůz má nabídnout ubytování čtyřem dospělým – dva spí ve střešním stanu, dva uvnitř vozu na posteli, která je součástí campingové vložky. Ta je skládací, takže pro jízdu je vůz normálně pětimístný. Pouze pro zavazadla příliš prostoru nezbývá.
Britové neposkytli příliš informací o výbavě Enyaqu FestEValu, ale campingová vložka je principem podobná té, kterou jsme testovali před téměř dvěma lety ve Volkswagenu Transporter. Jen je samozřejmě menší, aby se vešla do kufru enyaqu; zejména placatější.
Test Volkswagenu T6.1 s obytnou vložkou: Dvě auta v jednom
Odhadujeme-li správně, jde o verzi Egoé Nestboard Combi 600, vyvinutou pro běžné kombíky. Výsuvný modul obsahuje nádrž na čistou vodu s čerpadlem, vařič a řadu úložných prostor. Rozložená postel má dva metry na délku a metr na šířku. Celé to přijde na necelých 54 tisíc korun, říká ceník firmy.
U střešního stanu těžko odhadovat, kdo ho vyrobil, ovšem v tiskové zprávě se píše, že má kromě skořepinové vnější schránky a integrovaného žebříku také ventilátor na solární pohon, takže z těch levných rozhodně nebude.
Střešní stany se cenově pohybují od zhruba 30 tisíc i vysoko nad 100 tisíc korun a takovéto skořepinové bývají dražší než ty, které jsou celé látkové. A konečně, Škoda Enyaq iV začíná na ceně 1 124 900 korun. Za větší baterii ve verzi iV 80 je třeba připlatit dalších 130 tisíc korun.
Nezanedbatelná cena takovéhoto vybavení, i kdybyste enyaq už měli, není jedinou nevýhodou modelu FestEValu. Nelze přehlédnout zvýšený odpor vzduchu, daný střešním stanem, což znamená zvýšenou spotřebu paliva. A zatímco v hotelu byste teoreticky mohli svůj vůz přes noc nabíjet, na rozlehlém festivalovém parkovišti to s největší pravděpodobností možné nebude.
Na druhou stranu, v kempech by nabíjení teoreticky mohlo být možné. Elektrické přípojky pro velké karavany jsou běžné, jen je u každého kempu zvlášť otázkou, jestli osmi- až desetiampérový odběr nabíjení zvládnou.