Článek
Automechanici, karosáři a elektromontéři DSZO pomohli k druhému životu nejednomu historickému unikátu. Z poslední doby lze jmenovat například legendární kloubový autobus maďarské výroby značky Ikarus 280 z roku 1989. Nyní dokončili kloubový trolejbus Škoda-Sanos S 200.
„Na této zakázce bylo náročné mimo jiné její rozdělení do několika etap a rozložení do poměrně dlouhého časového období. Na podzim 2019 k nám přivezli celý vůz. Museli jsme jej rozpojit a rekonstruovat nejdříve samostatný zadní článek, potom přední článek, nakonec opět oba díly spojit dohromady a oživit jako fungující celek,“ upřesnil mistr údržby Ladislav Matušinec s tím, že vozidlo bylo značně opotřebené a poškozené korozí. Mnoho prvků tak automechanici museli nahradit novými komponenty.
„Podařilo se jej v co největší míře vrátit do stavu, který odpovídá jeho původnímu vzhledu po vyrobení. Při zajišťování originálních součástek byla využita dlouholetá spolupráce a kontakty s partnery v Chorvatsku a Srbsku, zejména s dopravními podniky ZET Zagreb, GSP Beograd a Muzeem vědy a techniky v Bělehradu,“ informoval Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.
Mířil do šrotu, teď se historický trolejbus Škoda 9Tr mění v automobilový klenot
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kPWjrHre77D9JB9TRCI6srZ/32c9/automobilova-mhd.jpeg?fl=cro,0,192,2048,1152%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Československo-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos byl prvním typem článkového trolejbusu vyrobeného u nás, který byl v tuzemsku zařazen do provozu městské hromadné dopravy.
„Tento vůz byl v roce 1982 zkoušen právě ve Zlíně a Otrokovicích a o rok později zde byl zařazen i do trvalého provozu s cestujícími. Konkrétně tento první prototyp jezdil ve Zlíně a Otrokovicích s evidenčním číslem 70, později 301, až do svého vyřazení v roce 1994,“ uvedl mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Následně byl vůz předán Technickému muzeu v Brně. Do roku 2008 mohl být ještě používán k příležitostným předváděcím jízdám. Potom již jeho zhoršující se technický stav jízdu neumožňoval. Nyní ale může opět na silnice například při předváděcích jízdách.
Legendární ikarus pro Technické muzeum v Brně
Po opravě ve Zlíně se vrací do Technického muzea Brno také na začátku zmíněný historický ikarus. V jeho případě šlo především o opravu zkorodovaných schodů v místě druhých a třetích dveří vozidla.
„Kloubový ikarus jsme převzali do opravy v říjnu loňského roku a práce na něm jsme ukončili krátce před Vánocemi. Tato zakázka měla hodnotu zhruba sto tisíc korun,“ upřesnil vedoucí údržby DSZO Josef Polách.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/kObgaqJNMnujDqjBCR2rrR/f0d3/ikarus.jpeg?fl=cro,0,0,1533,913%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Historický autobus Ikarus
Maďarské autobusy značky Ikarus od 70. let minulého století spoluvytvářely podobu československých měst. Ikarus 280 byl kloubový třínápravový autobus s poháněnou druhou nápravou, před kterou byl pod podlahou uložen motor. Na území bývalého Československa sloužily ikarusy ve více než 80 městech.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiDshGGpOCR2vHE/0833/ikarus.jpeg?fl=cro,0,0,1104,671%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Oprava schodů autobusu Ikarus