Článek
Automechanici, karosáři a elektromontéři DSZO pomohli k druhému životu nejednomu historickému unikátu. Z poslední doby lze jmenovat například legendární kloubový autobus maďarské výroby značky Ikarus 280 z roku 1989. Nyní dokončili kloubový trolejbus Škoda-Sanos S 200.
„Na této zakázce bylo náročné mimo jiné její rozdělení do několika etap a rozložení do poměrně dlouhého časového období. Na podzim 2019 k nám přivezli celý vůz. Museli jsme jej rozpojit a rekonstruovat nejdříve samostatný zadní článek, potom přední článek, nakonec opět oba díly spojit dohromady a oživit jako fungující celek,“ upřesnil mistr údržby Ladislav Matušinec s tím, že vozidlo bylo značně opotřebené a poškozené korozí. Mnoho prvků tak automechanici museli nahradit novými komponenty.
„Podařilo se jej v co největší míře vrátit do stavu, který odpovídá jeho původnímu vzhledu po vyrobení. Při zajišťování originálních součástek byla využita dlouholetá spolupráce a kontakty s partnery v Chorvatsku a Srbsku, zejména s dopravními podniky ZET Zagreb, GSP Beograd a Muzeem vědy a techniky v Bělehradu,“ informoval Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.
Mířil do šrotu, teď se historický trolejbus Škoda 9Tr mění v automobilový klenot

Československo-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos byl prvním typem článkového trolejbusu vyrobeného u nás, který byl v tuzemsku zařazen do provozu městské hromadné dopravy.
„Tento vůz byl v roce 1982 zkoušen právě ve Zlíně a Otrokovicích a o rok později zde byl zařazen i do trvalého provozu s cestujícími. Konkrétně tento první prototyp jezdil ve Zlíně a Otrokovicích s evidenčním číslem 70, později 301, až do svého vyřazení v roce 1994,“ uvedl mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Následně byl vůz předán Technickému muzeu v Brně. Do roku 2008 mohl být ještě používán k příležitostným předváděcím jízdám. Potom již jeho zhoršující se technický stav jízdu neumožňoval. Nyní ale může opět na silnice například při předváděcích jízdách.
Legendární ikarus pro Technické muzeum v Brně
Po opravě ve Zlíně se vrací do Technického muzea Brno také na začátku zmíněný historický ikarus. V jeho případě šlo především o opravu zkorodovaných schodů v místě druhých a třetích dveří vozidla.
„Kloubový ikarus jsme převzali do opravy v říjnu loňského roku a práce na něm jsme ukončili krátce před Vánocemi. Tato zakázka měla hodnotu zhruba sto tisíc korun,“ upřesnil vedoucí údržby DSZO Josef Polách.

Historický autobus Ikarus
Maďarské autobusy značky Ikarus od 70. let minulého století spoluvytvářely podobu československých měst. Ikarus 280 byl kloubový třínápravový autobus s poháněnou druhou nápravou, před kterou byl pod podlahou uložen motor. Na území bývalého Československa sloužily ikarusy ve více než 80 městech.

Oprava schodů autobusu Ikarus