Hlavní obsah

Oprava historického trolejbusu trvala pět let. Nyní může opět na silnice

3:57
3:57

Poslechněte si tento článek

Brno

Po víceleté mravenčí práci dokončili pracovníci Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) rekonstrukci historického kloubového trolejbusu Škoda-Sanos S 200 z roku 1982 pro Technické muzeum v Brně. Obnova vozu a jeho uvedení do provozu probíhaly ve Zlíně od roku 2019 a vyžádaly si náklady 7,6 milionu korun.

Foto: DSZO

Oprava historického trolejbusu Škoda Sanos. Stav v závěru roku 2024

Článek

Automechanici, karosáři a elektromontéři DSZO pomohli k druhému životu nejednomu historickému unikátu. Z poslední doby lze jmenovat například legendární kloubový autobus maďarské výroby značky Ikarus 280 z roku 1989. Nyní dokončili kloubový trolejbus Škoda-Sanos S 200.

„Na této zakázce bylo náročné mimo jiné její rozdělení do několika etap a rozložení do poměrně dlouhého časového období. Na podzim 2019 k nám přivezli celý vůz. Museli jsme jej rozpojit a rekonstruovat nejdříve samostatný zadní článek, potom přední článek, nakonec opět oba díly spojit dohromady a oživit jako fungující celek,“ upřesnil mistr údržby Ladislav Matušinec s tím, že vozidlo bylo značně opotřebené a poškozené korozí. Mnoho prvků tak automechanici museli nahradit novými komponenty.

„Podařilo se jej v co největší míře vrátit do stavu, který odpovídá jeho původnímu vzhledu po vyrobení. Při zajišťování originálních součástek byla využita dlouholetá spolupráce a kontakty s partnery v Chorvatsku a Srbsku, zejména s dopravními podniky ZET Zagreb, GSP Beograd a Muzeem vědy a techniky v Bělehradu,“ informoval Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.

Mířil do šrotu, teď se historický trolejbus Škoda 9Tr mění v automobilový klenot

AutoMoto

Československo-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos byl prvním typem článkového trolejbusu vyrobeného u nás, který byl v tuzemsku zařazen do provozu městské hromadné dopravy.

„Tento vůz byl v roce 1982 zkoušen právě ve Zlíně a Otrokovicích a o rok později zde byl zařazen i do trvalého provozu s cestujícími. Konkrétně tento první prototyp jezdil ve Zlíně a Otrokovicích s evidenčním číslem 70, později 301, až do svého vyřazení v roce 1994,“ uvedl mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Následně byl vůz předán Technickému muzeu v Brně. Do roku 2008 mohl být ještě používán k příležitostným předváděcím jízdám. Potom již jeho zhoršující se technický stav jízdu neumožňoval. Nyní ale může opět na silnice například při předváděcích jízdách.

Legendární ikarus pro Technické muzeum v Brně

Po opravě ve Zlíně se vrací do Technického muzea Brno také na začátku zmíněný historický ikarus. V jeho případě šlo především o opravu zkorodovaných schodů v místě druhých a třetích dveří vozidla.

„Kloubový ikarus jsme převzali do opravy v říjnu loňského roku a práce na něm jsme ukončili krátce před Vánocemi. Tato zakázka měla hodnotu zhruba sto tisíc korun,“ upřesnil vedoucí údržby DSZO Josef Polách.

Foto: DSZO

Historický autobus Ikarus

Maďarské autobusy značky Ikarus od 70. let minulého století spoluvytvářely podobu československých měst. Ikarus 280 byl kloubový třínápravový autobus s poháněnou druhou nápravou, před kterou byl pod podlahou uložen motor. Na území bývalého Československa sloužily ikarusy ve více než 80 městech.

Foto: DSZO

Oprava schodů autobusu Ikarus

Moderní trolejbusy v Jihlavě neustále vyřazují poruchy. Museli nasadit 18 let staré naftové autobusy

Domácí

Výběr článků

Načítám