Článek
Cílem první generace Astry, představené před 30 lety, bylo ohrozit dominantní postavení etalonu hatchbacků nižší střední třídy, kterým je dlouhodobě Volkswagen Golf. Přestože astra svého wolfsburského rivala z trůnu nesesadila, řadí se mezi jeho vážné konkurenty. Před nedávnem Opel představil její nejnovější generaci, která poprvé nabídne i hybridní pohon.
Astra se stala nástupcem velice úspěšného modelu Kadett. Vůz s tímto jménem se vyráběl již v letech 1936 až 1940, jeho novodobá historie poté pokračovala od roku 1960 a v roce 1985 ve své šesté generaci získal titul Evropské auto roku.
První generace Astry převzala jméno od sesterské britské značky Vauxhall (od roku 1980 se v Británii Opel Kadett prodával jako Vauxhall Astra) a byla označovaná písmenem F. Byla totiž pokračovatelem linie vytyčené kadettem, a jeho poslední generace nesla označení E.
Přestože první astra v prodejních statistikách VW Golf neporazila, na trhu byla nesmírně úspěšná. Vyrobilo se jí přes 4,13 milionu kusů jen v letech 1991-1997, poté se ještě pět let vyráběla v Polsku s názvem Astra Classic a prodávala se po boku novější generace G. Dosud je nejprodávanějším modelem Opelu v historii.
Astra F, která ve své době zaujala moderními, líbivými tvary i relativně velkým vnitřním prostorem, se na trhu zpočátku – po srpnovém představení to trvalo do října 1991, než se první vozy dostaly do prodejen – objevila jako v pěti karosářských verzích – jako tří a pětidveřový hatchback, kombi s názvem Caravan a užitkový van, který byl v podstatě kombíkem se dvěma sedačkami a zaslepenými okny od B-sloupku dozadu.
Na jaře 1991 přibyl čtyřdveřový sedan a v roce 1993 ještě kabriolet, vyráběný italskou firmou Bertone. Pro rok 1995 prošla astra modernizací, která po vizuální stránce drobně změnila příď masky a interiér a vzadu zatmavila blinkry.
Třídveřový hatchback byl těsně po představení dostupný pouze jako hot hatch s označením GSi. Pod kapotou měl dvoulitrový motor o 115 koních, příp. 150 koních ve verzi se 16 ventily a dvěma vačkovými hřídeli.
Astry se vyráběly v Německu, Španělsku, Maďarsku, Polsku, Belgii, Jihoafrické republice, Tchaj-wanu nebo Argentině (a ve Velké Británii pod značkou Vauxhall). Mezi dobré vlastnosti auta patřily spolehlivé motory, malé provozní náklady či nízká spotřeba. Slabinami byly náchylnost ke korozi i kolísavá kvalita výroby.
Druhá generace astry, představená v roce 1998, byla po designové stránce výrazně modernější. Z klasického hatchbacku se stal vůz na pomezí mezi hatchbackem a liftbackem, což se projevilo například v prostornějším interiéru i zvětšeném zavazadlovém prostoru.
Sportovní verzi GSi nahradila nová varianta OPC (Opel Performance Center) poskytující podle recenzí „zkušeným řidičům velkou porci zábavy”. Astře ale tehdy přibyl také nový významný konkurent, model Focus, kterým automobilka Ford nahradila letitý Escort a který zákazníky zaujal svými originálními, byť zejména v interiéru i dost kontroverzními tvary i výbornými jízdními vlastnostmi.
Výrazného úspěchu dosáhla třetí generace astry, která byla uvedena na trh v roce 2004. Tento vůz, který vynikal progresivním designem a inovativní technikou pod kapotou, totiž v letech 2005 a 2006 v prodejích na evropském trhu porazil největšího rivala, tedy VW Golf. V prodejních statistikách dokonce nenašel přemožitele a vyšplhal se až na první příčku.
Následující astra s označením J převzala řadu exteriérových i interiérových prvků od většího sedanu Insignia, kritici jí však vyčítali přílišnou mohutnost až těžkopádnost.
Dosavadní generace astry, označená K, se vyrábí od roku 2015 a o rok později získala premiérový titul Evropského auta roku. Je poslední generací astry, která vznikla pod taktovkou koncernu General Motors. Jeho součástí byl Opel v letech 1929-2017, poté ho jako ztrátovou firmu koupil francouzský koncern PSA.
Test Opelu Astra 1.6 Turbo: Skoro neviditelný hrdina všedního dne
Letos v červenci odhalil Opel novou generaci astry, která přijde na trh na podzim. Výhradně pětidveřový vůz nabízí výraznější vzhled charakterizovaný ostře řezanými hranami karoserie, digitální přístrojový štít a ovládání přes dotykové displeje v duchu aktuálních automobilových trendů.
Široká nabídka motorů zahrnuje zážehové a vznětové agregáty i hybridní pohon. Generace L je první astrou, která sdílí pohonné jednotky i podvozkovou platformu se svým sourozencem z koncernu Stellantis, rovněž před nedávno představeným novým Peugeotem 308.