Článek
Na stovku vystřelí omlazený model za rovných šest sekund. Verze pro modelový rok 2014 zůstala prakticky beze změny, což ale vůbec nevadí.
Přeplňovaný dvoulitr nabídne 265 koní, s autem si tak užijete i na tak rychlém okruhu, jako je ten mostecký. Na maximální rychlost 254 km/h si zde „nesáhnete” – v cílové rovince se jezdilo zhruba stoosmdesátkou.
Díky vstřícnosti českého importéra bylo možné vyzkoušet sportovní mégane na samé hraně jeho možností, respektive možností každého z necelé čtyřicítky motoristických novinářů, kteří si do Mostu přijeli odkroužit pár koleček.
A klobouk dolů před přístupem českého zastoupení – na okruhu se mohlo na rovinkách předjíždět, auta měla na výzvu organizátorů vypnuté ESP atd., to se na dnešních okruhových akcích pro novináře vídá opravdu sporadicky.
Co jsme zjistili? Především nás překvapilo, jak k neutahání byly brzdy od firmy Brembo. Na okruhu se auta (a nejenom ona) dostávají na samou hranici svých možností – nám se ale ani jednou nestalo, že by brzdy ztrácely účinek a vadly.
Na to, že jde o rychlý okruh, při kterém po cílové rovince musíte zpomalit o nějakých 100 km/h, nás jejich účinnost mile překvapila.
Nezáludné, dlouho neutrální
Samotný Mégane R.S. se i po kompletním vypnutí stabilizace chová v zatáčkách nezáludně. Když brzdíte ještě kousek po nájezdu do zatáčky, předvede vám zadní náprava vychýlení do strany, po povolení pedálu brzdy se záď ochotně srovná a vy – pokud to nepřeženete s nájezdovou rychlostí – vykroužíte ladný oblouk.
Nutno dodat, že takto relativně jednoduše to fungovalo na zcela suché trati při teplotách kousek pod hranicí 30 stupňů. Pozitivní efekt mají rozhodně i „lepivé” pneumatiky Michelin Pilot Sport 2, v omlazené evoluci údajně s dvojnásobnou životností.
Jde o auto s přední poháněnou nápravou, mégane je ale do značné míry neutrálně naladěn, hodně pomáhá i poctivý mechanický samosvorný diferenciál. Na okruhu by samozřejmě byla příjemnější přetáčivost, tu ale v průjezdu zatáčky Mégane R.S. vykouzlit nedovede.
Šestistupňová manuální převodovka je přesná, chybí jí ale více mechanické odezvy. Dovedli bychom si ale představit akusticky výraznější zvuk výfuku, výtečný je třeba ten ze speciálních verzí mégane, který dodává Akrapovič.
Elektricky posilované řízení je dobře naladěné, třebaže by mohlo být o trochu citlivější, ale výraznější soudy po okruhové dvacetiminutovce vynášet nebudeme.
Točivý moment se i díky přední nápravě s oddělenou těhlicí nepřenáší do řízení a je výborné, že v autě zůstala přímo řazená skříň – malé Clio RS ji v druhé evoluci bůhvíproč nedostalo.
V prodeji za 741 tisíc
Rychlé auto je to i tak, proti předchozí verzi se prakticky nezměnilo – novinkou je telemetrický systém, jehož výsledky měření si stáhnete přes USB port a pomocí specializovaného programu je pak můžete analyzovat.
Nové jsou i barevné boční prahy a lišta pod přední maskou. Vítanou změnou jsou i sedadla Recaro, která v zatáčkách velmi dobře drží tělo.
Za 740 900 korun je Mégane R.S. zajímavou nabídkou i z pohledu pořizovací ceny, byť výborný Seat Leon Cupra s podobným výkonem i jízdními vlastnostmi koupíte ještě levněji.
Bez chyb tento hot hatch z Dieppe není, jezdí ale skutečně dobře. A kdo nevěří, že i renaulty mohou uspokojit náročné řidiče, nechť si to vyzkouší sám.