Článek
Elektrické SUV Škoda Enyaq, první elektromobil značky Škoda postavený na modulární elektrické platformě MEB z dílny koncernu VW, vstoupilo na trhy v roce 2020. Začátkem roku 2022 pak nabídku doplnilo také stylovější SUV-kupé Enyaq Coupé, nabízející ještě lepší aerodynamiku a sportovnější vzhled.
Oba modely si dodnes našly už přes 250 000 zákazníků a na mnoha významných evropských trzích se dokázaly propracovat mezi nejpopulárnější elektromobily.
Pro srovnání enyaqu před faceliftem (vlevo) a po modernizaci přejeďte jezdcem.
Nová tvář
Dnes ovšem automobilka představuje modernizaci obou verzí, která se nese v duchu nového designového jazyka Modern Solid, představeného společně s menším elektromobilem Škoda Elroq. A změna je to poměrně zásadní, tedy především v přední části.
Za volantem nové Škody Elroq: Férový obchod
Nové vozy Enyaq a Enyaq Coupé totiž po vzoru elroqu přejímají leskle černou masku Tech-Deck Face, společně s novým děleným uspořádáním světlometů. V horní části vidíme tenké linky denního svícení, které jsou u vyšších výbav propojené osvětlenou linkou tvořenou svislými „řasami“, nahrazujícími klasickou prosvětlenou masku chladiče.
V nižší části masky, jejíž černá barva elegantně ukrývá kameru i radar, pak vidíme hlavní světlomety, dostupné s vylepšenou Matrix-LED technikou. Enyaq tak nově nabízí 36 světelných segmentů ve dvou řadách, které ještě lépe vykrývají okolní provoz. Neposlední důležitou změnou je pak nahrazení okřídleného šípu na kapotě nápisem Škoda.
Automobilka také upravila zadní světla ve tvaru písmene C, která jsou segmentovaná a dostupná ve dvou LED verzích. Podběhy vyplňují kola o průměru 19 až 21 palců, včetně modernizovaných 21“ kol Supernova, a nabídka barev karoserie se rozrostla na dva nemetalické a sedm metalických odstínů.
Zbytek karoserie se může zdát víceméně stejný, došlo ovšem k drobné změně rozměrů a citelnému vylepšení aerodynamiky. U klasického SUV klesl součinitel odporu vzduchu z 0,264 na 0,245, u modelu Enyaq Coupé došlo k poklesu z 0,234 na 0,225. Oba modely se tak mohou pochlubit ještě lepším dojezdem dle WLTP.
Porovnání vnějších rozměrů | ||
---|---|---|
Nový Enyaq | Nový Enyaq Coupé | |
Délka (mm) | 4658 (+9) | 4658 (+5) |
Šířka (mm) | 1879 | 1879 |
Výška (mm) | 1622 (+1) | 1623 (+2) |
Rozvor (mm) | 2766 (+1) | 2766 (+1) |
Součinitel odporu vzduchu (cx) | ≥ 0,245 | ≥ 0,225 |
Modernizované modely Enyaq a Enyaq Coupé bude možné objednat také ve výbavě Sportline, která nabízí řadu černě lakovaných dekorů exteriéru, speciální plaketky a standardně bohatou výbavu včetně 20“ leštěných kol. Na modernizovanou verzi RS si ale nejspíš ještě budeme muset počkat.
Dojezd přes 580 kilometrů
Modernizovaná Škoda Enyaq bude dostupná s dvojicí trakčních baterií a ve třech výkonnostních verzích. Základ nabídky nově tvoří model Enyaq 60 s baterií o využitelné kapacitě 59 kWh, napájející elektromotor na zadní nápravě o nejvyšším výkonu 150 kW s točivým momentem 310 Nm. I základní verze přitom nabídne dojezd 433 km, respektive 442 km ve verzi kupé.
Výkonnější Enyaq 85 je osazen baterií s využitelnou kapacitou77 kWh, která napájí elektromotor na zadní nápravě o výkonu 210 kW s točivým momentem 545 Nm. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 6,7 sekundy a dosáhne rychlosti až 180 km/h, zatímco Enyaq 60 potřebuje na stejné zrychlení 8,1 sekundy a uhání maximálně 160 km/h.
Vrcholem nabídky bude model 85×, který k technice modelu 85 přidává asynchronní elektromotor na přední nápravě. Zrychlení z nuly na 100 km/h i maximální rychlost zůstávají na stejné hodnotě, cenou za pohon všech kol je ale nižší dojezd. Zatímco Enyaq 85 nabídne 579 km, respektive 589 km ve verzi Coupé, model 85× nabídne 542 km, respektive 550 km jako kupé.
Nová Škoda Enyaq – verze baterií | |||
---|---|---|---|
Verze | 60 (Coupé) | 85 (Coupé) | 85x (Coupé) |
Dojezd (km) | 433 (442) | 579 (589) | 542 (550) ** |
Kapacita baterie (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Doba nabíjení (min.) (10 % – 80 %) | 24 | 28 | 28 |
Max. nabíjecí výkon (kW) | 165 | 135 | 175 |
Výkon (kW)* | 150 | 210 | 210 |
Maximální rychlost (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrychlení (s) (0–100 km/h) | 8,1 | 6,7 | 6,7 |
Pohon | Pohon zadních kol | Pohon zadních kol | Pohon všech kol |
Obě baterie zvládnou pomalé nabíjení při výkonu 11 kW, rychlonabíjení je pak u verze Enyaq 60 dostupné při výkonu 165 kW, kdy nabití z 10 na 80 % zabere 24 minut. Modely 85 a 85× zvládnou nabíjet při výkonu až 175 kW, kdy dobití z 10 na 80 procent kapacity zabere podle automobilky 28 minut.
Téměř stejná kabina
V kabině k žádným významnějším změnám nedošlo, přesto si můžeme všimnout například nahrazení loga okřídleného šípu na volantu nápisem Škoda. V rámci standardní výbavy pak vůz nabízí například 5“ virtuální kokpit a 13“ displej infotainmentu, výhřev sedadel, třízónovou klimatizaci nebo přípravu pro tažné zařízení. Výbavu lze navíc rozšířit několika výhodnými pakety. Materiály v kabině pak byly voleny s důrazem na ekologii a udržitelnost.
Nabídka Simply Clever prvků, kterou tvoří například deštník ve dveřích nebo škrabka na led ve víku pátých dveří, pak rozšířil QR kód v zavazadelníku, který pomáhá s jeho maximálním využitím.
Technologicky sofistikovanější
Nová Škoda Enyaq navíc získává nové funkce, jako je možnost parkování na dálku přes chytrý telefon, funkce automatického odemykání a zamykání nebo nové tlačítko „výhřevy“ v infotainmentu, které aktivuje všechny funkce vyhřívání najednou. V horní liště infotainmentu jsou navíc nové zkratky pro funkce, jako je předehřev baterie či úprava nastavení asistenčních systémů.
Automobilka navíc vylepšila aplikaci MyŠkoda, do které například integrovala službu Powerpass pro snadné nabíjení u více než 800 000 stanic po celé Evropě. Díky integraci funkce Plug & Charge navíc odpadá nutnost autorizace před nabíjením.
Objednávky na nový model Škoda Enyaq budou zahájeny 9. ledna, přičemž ceny na českém trhu začínají od 1 015 000 včetně DPH.
Enyaq vypadá po modernizaci jako menší elroq, má i stejnou techniku. Přesto se liší
Porovnali jsme oba škodovácké elektromobily do detailu, vždyť se to přímo nabízí. Který vám dává větší smysl? Podívejte se na srovnání!