Hlavní obsah

Omezení dopravy v Praze při smogu asi nebude, způsobilo by kolaps

Praha

Zákaz vjezdu do metropole v době smogových situací pro nákladní a polovinu osobních vozů, který od začátku loňského roku připravuje vedení Prahy, by zřejmě způsobil dopravní kolaps. Vyplývá to ze závěrů odborné pracovní skupiny pro přípravu omezení, které v úterý dostanou na stůl pražští radní.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

Smog (Ilustrační foto)

Článek

Na základě doporučení skupiny dosluhující vedení města neschválí plán na omezení pražské dopravy. Proti opatření se postavil např. Středočeský kraj, ale i policie nebo ministerstvo dopravy.

„Mrzí mě, že přes veškeré úsilí, dlouhou dobu přípravy a zapojení několika organizací se bohužel nepodařilo najít vhodné řešení,” uvedla dosluhující radní pro životní prostřední Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice). Mluvčí magistrátu Vít Hofman uvedl, že město do přípravy regulačního řádu vložilo zhruba 1,35 miliónu korun.

Návrh počítal s tím, že při nejvážnějším stupni znečištění by po městě kromě nákladních aut nad šest tun nesměla jezdit polovina osobních aut, jejichž registrační značka končí buď sudým, nebo lichým číslem. Cílem bylo v době smogu snížit koncentraci zplodin v ovzduší.

Objízdné trasy zcela chybí, ...

Zákaz měl platit po celém území Prahy s výjimkou Pražského okruhu, navazujících dálničních úseků a Kbelské a Vysočanské radiály. Nakonec by však mělo 60 procent tranzitní dopravy zůstat zachováno i v době vyhlášení stavu regulace.

Jinak to v důsledku nutnosti zajistit průjezdnost metropole pro nákladní dopravu nejde. Ovšem podle stanoviska pracovní skupiny by zachování takové části tranzitní dopravy výrazně snížilo vliv opatření na kvalitu ovzduší.

Hlavními důvody zamítavého stanoviska členů pracovní skupiny jsou chybějící alternativní trasa pro nákladní dopravu, malá kapacita MHD a neschopnost policie opatření efektivně kontrolovat a vymáhat.

...např. Pražský okruh

Středočeský kraj upozornil i na důsledky pro okolní obce a uvedl, že dokud nebude dostavěn Pražský okruh, nevydá souhlas k objízdným trasám. Podobně se vyjádřilo i ministerstvo dopravy, které „...zavedení regulace v navrženém rozsahu považuje v zásadě za neuskutečnitelné bez předchozí realizace zbývající části Pražského okruhu”.

Dalším důvodem pro nesouhlas je nedostatečná kapacita MHD a příměstské dopravy. Nárůst počtu cestujících by podle odůvodnění Pražská integrovaná doprava dokázala pojmout v lednu či únoru, kdy veřejnou dopravu využívá méně lidí, ale například v říjnu, listopadu či prosinci je kapacita už teď na maximu. Případné posílení autobusů limituje nedostatek řidičů a u příměstských vlaků už nyní jezdí všechny vozy, které jsou k dispozici.

Plošná kontrola na vjezdech do města by znamenala kolaps, říká policie

Podle zástupců policie a městských strážníků by pokus o plošnou kontrolu na hranicích města vedl k dopravnímu kolapsu a ani ke kontrole nemají dostatek lidí, píše se dále v odůvodnění.

V úvahu by připadaly namátkové kontroly uvnitř města a využití kamerového systému, to by však řidiče pravděpodobně dostatečně nenutilo pravidla dodržovat.

Navržené opatření mělo platit v době vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. Při jeho vyhlášení musí omezovat provoz i výrobní podniky. Za posledních 12 let byl tento stav vyhlášen čtyřikrát.

Související témata:

Výběr článků

Načítám