Hlavní obsah

Omést kamion je problém, nesmíme do výšek, stěžují si řidiči

Vyjedeš s kamionem pokrytým ledem? Průšvih, porušíš předpisy. Ometeš jej? Zase průšvih, porušíš předpis o práci ve výškách. Řidiči kamionů si stěžují, že likvidace ledu na střeše kamionu je v reálném životě na silnicích neřešitelná.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Kamion smí na cesty jen očištěný od sněhu a ledu.

Článek

Problém se táhne léta. Mrazivé dny a nehody, při nichž řidiče zranil led spadlý z kamionů, jej odkryly v plné nahotě. Před osmi lety zákonodárci měnili silniční zákon. Do novely vložili ustanovení: „Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

Mělo zabránit situacím, kdy led z kamionu spadne na kolemjedoucí vůz. Jenže řidiči kamionů si stěžují, že není kde jej ze střech uklidit a v praxi se nic nezměnilo.

„Když jsi prázdný, je to v pohodě, vezmeš koště, zevnitř návěsu led na střeše boucháním rozbiješ na menší kusy a odlepíš od plachty. Pak stačí objet kolečko na volném místě, rozhoupat kamion, a popadá,“ řekl řidič Tomáš. Ne vždy je jednoduchá a účinná metoda možná. „Když je náklad zaplombovaný nebo jde o nepochozí zboží, tedy na nákladu nemůžu stát, neudělám nic,“ dodal.

Úklid je prací ve výškách, má své regule

Úklid ledu zvenčí je nereálný. „Plachta klouže jako prase, i když je jen mokrá, a ze čtyř metrů dolů fakt spadnout nechceš,“ dodal Tomáš. Riskantní práci zakazuje legislativa. Úklid sněhu a ledu ze střechy kamionu je prací ve výškách. Podléhá zvláštním předpisům.

Pro nebezpečí uklouznutí platí zákaz práce ve výšce za deště, sněžení nebo tvorbě námrazy či teplotě pod -10 °C. Při práci ve výškách je nutné pro zajištění bezpečnosti vyloučit komunikaci z provozu.

Auto se vyplatí připravit na mrazy. Užitečný seznam, na co nezapomenout

AutoMoto

„Ať udělá řidič tak, či onak, vždycky něco poruší. Když jede se sněhem, poruší zákon o provozu na pozemních komunikacích, když leze na zmrzlý kamion, zase předpisy o práci ve výškách,“ připomněl střet s legislativou Martin Kareš ze Sdružení řidičů CZ, sám aktivní řidič nákladních aut.

Splnění zákazu práce ve výškách a jízdy s ledem na střeše znamená čekat na konec sněžení, či dokonce na oteplení. Parkoviště by plnily kamiony čekající na konec sněžení nebo oteplení. K odklízení sněhu a ledu měly sloužit speciální rampy, ze kterých by řidič bezpečně odstranil sníh. Měly, ale neslouží.

Úklid řešili z palety na vozíku

Z domovského areálu kamiony většinou vyjíždějí nějak očištěné. „Když se problém před pár lety rozvířil ve veřejném prostoru, několik dopravců reagovalo, a rampy zřídilo. Víme ale o případu, kdy na to paradoxně doplatily. Někdo na ně poukázal a ve finále dostaly pokutu, že rampa nebyla postavená podle nějaké směrnice či normy,“ řekl Kareš. Další hledali jiná řešení a alternativy k rampě.

„Taky jsem viděl, že řidič si stoupl na paletu a vysokozdvižný vozík ho zvedl na střechu návěsu. Za to by byla taky pěkně mastná pokuta,“ dodal. Pokud sněží nebo se na kamionech vytvoří led při přestávkách na parkovištích, jsou řidiči bezmocní. Není kde jej sundat.

V řešení patové situace se angažovalo Sdružení řidičů. Minulý čas není náhodou. „Upřímně řečeno, rezignovali jsme. Nedokázali jsme řidičům pomoci, nenašli jsme nikoho, kdo by to byl ochotný řešit,“ řekl předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš. „Ředitelství silnic a dálnic postavilo jedinou rampu na úklid ledu na Rozvadově,“ dodal Kareš.

Rampa na Rozvadově zahálela

„Nedá se říct, že bychom to neřešili. Zhruba před deseti lety byl v Evropě trend budovat rampy na ometání sněhu. První vznikly v Německu a Rakousku, byly to jednotky kusů. Jednu jsme instalovali na nejfrekventovanějším hraničním přechodu na dálnici D5 v Rozvadově,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Výsledek? Nezájem. Kamiony parkoviště dál opouštěly neometené. „Stejnou zkušenost měli v Německu i Rakousku. Takže když vezmete, že rampa stojí šest set tisíc korun, na myšlenku nakonec rezignujete,“ dodal mluvčí.

Navíc stavba rampy je náročná na místo. Příjezd, manipulační prostor, výjezd. Sečteno a podtrženo, zabere plochu pro odstavení šesti až osmi kamionů. „A když pak přijedete, stojí tam kamion, stažené záclony a v něm tráví osmihodinový odpočinek řidič. Jaký má potom rampa smysl,“ ptá se mluvčí.

Od stavby dalších proto ustoupili i tam, kde již měli vytipovaná místa. Státní instituce musí s prostředky nakládat hospodárně. Na vině ale není jen „pohodlnost“ řidičů, kterým se nechce po odpočinku cvičit při ometání ledu. „Očista nějaký čas trvá, v jedné firmě zavedli povinné ometání sněhu. Pak řešili, že kamion vyjel o tři hodiny později a platili penále,“ řekl Kareš.

Ani přísnější legislativa tak na cestách nic nezměnila. Jen řidiči občas platí pokutu, když jim při placení policista řekne, že mu věří, že neměl kde uklidit led, ale zákon to neřeší.

Sanitky ve smyku. Řidiči slyšeli od instruktora při kurzu krizových situací hlavně pochvaly

AutoMoto

Počasí návyky řidičů nemění, pneumatiky mění s prvním sněhem, říká servisman

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám