Hlavní obsah

Ohňostroj nových modelů Volkswagenu

Právo, Jaroslav Šimek

Pro letošní rok si Volkswagen připravil skutečný ohňostroj nových modelů a koncepčních studií. Startovním výstřelem této produktové ofenzívy byla světová premiéra Passatu CC v Detroitu. Na právě ukončeném ženevském autosalonu ji následovalo dalších pět světových premiér.

Foto: Jan Čech, Právo

Legendární dvoudveřový vůz VW Scirocco se dočkal nového provedení.

Článek

Zlatým hřebem této show se stalo Scirocco, zcela nově vyvinutý všestranný sportovní vůz. Na břehu Ženevského jezera debutoval i Golf TDI Hybrid. Tato koncepční studie spotřebuje jen 3,4 litru nafty na 100 km.

Obrovský technologický skok v oblasti motorů na zemní plyn reprezentovala světová premiéra Passatu Variant TSI EcoFuel s výkonem 150 k. Ve světové premiéře Volkswagen předvedl i velmi úsporný Sharan BlueMotion se spotřebou paliva 6 litrů na 100 km a Golf Variant 4Motion s alternativním pohonem všech čtyř kol. Poprvé na starém kontinentu byl představen také Passat CC.

.: Čtyřdveřový Volksawagen Passat CC.foto: Právo/Jan Čech

Passat CC

Po světové premiéře ve Spojených státech Volkswagen poprvé vystavil Passat CC také v Evropě. Jeho hlavními identifikačními znaky jsou: design stylu kupé; přesto čtyřdveřový, komfortní, dynamický, se sportovním interiérem a prostorností bez jakýchkoli kompromisů. Vzájemným sladěním těchto protikladů vznikl vůz, jehož koncepce přesahuje běžný standard.

Passat CC však zároveň vytváří novou technologickou platformu založenou na uplatnění průkopnických pomocných systémů a zařízení podporujících dynamiku jízdy. Ty mj. zahrnují „Lane Assist“, systém pro zachování směru jízdy v jízdním pruhu, a nové adaptivní řízení podvozku.

.: Interiér Passatu CC má sportovní nádech. foto: Právo/Jan Čech

Volkswagen bude Passat CC nabízet výhradně s motory s přímým vstřikováním. Zážehové motory (TSI a FSI) podávají výkony 118 kW (160 k), 147 kW (200 k) a 220 kW (300 k). Vznětové motory se vstřikováním common-rail budou uvedeny s výkony 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Passat CC se na evropském trhu objeví již ve druhém čtvrtletí tohoto roku, na českém trhu pak následně ve 3. čtvrtletí.

Scirocco

První generace Scirocca byla při svém celosvětovém uvedení představena také v Ženevě, a to před 34 lety. Letos Volkswagen chystá comeback tohoto legendárního dvoudveřového vozu. Scirocco díky své prodloužené střeše ve stylu kupé poskytuje dostatek prostoru pro čtyři dospělé osoby, což z něj vytváří všestranný sportovní vůz pro každý den v roce.

.: Palubní desce Modelu Scirocco vévodí vysoká kaplička s přístroji.foto: Právo/Jan Čech

Čtyřdveřový Volkswagen Passat CC je postaven ve stylu kupé.

Sportovní výkon mu dodávají čtyři motory typu TSI a TDI, které vynikají vysokým točivým momentem i úsporností paliva a pokrývají výkonový rozsah od 90 kW (122 k) do 147 kW (200 k). Nový sportovní vůz bude nabízen s mnoha inovativními technologickými prvky, jako je například adaptivní řízení podvozku. Začátek výroby modelu Scirocco je stanoven na konec letošního srpna.

Golf TDI Hybrid

Modelem Golf TDI Hybrid Volkswagen demonstruje obrovský potenciál v úspoře energie, který lze využít díky kombinaci vznětového motoru vyzbrojeného špičkovými technologiemi, elektromotoru a sedmistupňové převodovky DSG.

.: Golf TDI Hybrid se pyšní sedmistupňovou převodovkou DSG.foto: Právo/Jan Čech

Tato koncepční studie, která se poprvé na světě předvedla právě na ženevském autosalonu, spotřebuje v průměru pouhých 3,4 litru nafty na 100 kilometrů. Protože je Golf TDI Hybrid konstruován jako vysoce výkonný hybrid, bez problémů zvládá jízdu jak na spalovací motor, tak smíšený režim, tzn. výkonnou a energeticky velmi efektivní kombinaci pohonu motorem TDI i elektromotorem.

Možná je i jízda s pohonem pouze elektromotorem, která neprodukuje žádné emise. Přenos výkonu na přední nápravu zprostředkovává právě sedmirychlostní dvouspojková převodovka DSG. Při zastávkách v městském provozu vypíná automatický systém start/stop bez zásahu řidiče chod vznětového turbomotoru.

Passat Variant TSI EcoFuel

Passat Variant TSI EcoFuel – také poprvé představený v Ženevě – uvádí zcela novou éru vozidel poháněných zemním plynem. Temperament vozů hnaných zemním plynem, tedy palivem, které je stejně vysoce ekologické jako úsporné, se totiž dosud pohyboval jen ve velmi skromných mezích.

Tuto éru Passat s novým motorem o výkonu 110 kW (150 k) definitivně ukončuje. Přes svůj vysoký výkon se tento přeplňovaný motor s přímým vstřikováním – tato koncepce je u motoru na zemní plyn použita poprvé na světě – spokojí jen s 5,2 kilogramu zemního plynu na 100 kilometrů. Na trhu se Passat a Passat Variant TSI EcoFuel objeví koncem tohoto roku.

Sharan BlueMotion

I v roce 2008 Volkswagen pokračuje ve své řadě nazvané BlueMotion. Nejnovější model vyvinutý v rámci této iniciativy, Sharan BlueMotion, rovněž slavil na ženevském autosalonu světovou premiéru.

.: Passat CC na sebe soustřeďuje pozornost i robustní a zároveň elegantní zádí. foto: Právo/Jan Čech

Jeho průměrná spotřeba vykazuje extrémně nízkou hodnotu rovných 6 litrů nafty na 100 kilometrů, což znamená, že spotřebuje o 0,7 litru méně paliva na 100 km než „konvenční“ model.

Zároveň s tím se i emise CO2 snížily z hodnoty 177 g/km na 159 g/km. To jsou pro pětimístný velkoprostorový vůz s objemem zavazadlového prostoru až 2610 litrů a povolenou celkovou hmotností 2510 kilogramů prvotřídní parametry. Nový volkswagen je poháněn agregátem TDI o výkonu 103 kW (140 k) osazeným filtrem pevných částic (DPF).

Golf Variant TDI 4Motion

Volkswagen uvádí také Golf Variant s alternativním pohonem všech čtyř kol, u nějž lze v extrémních situacích přenášet až 50 % výkonu na kola zadní nápravy.

Díky tomu dokáže Golf Variant TDI zajistit nejlepší možnou přilnavost kol k vozovce i za těch nejnepříznivějších podmínek. Systém 4Motion je propojen s úsporným vznětovým motorem TDI o výkonu 77 kW (105 k). Tento kombík se rozjede z klidu na rychlost 100 km/h za 12,9 sekundy, docílí rychlosti až 185 km/h a spotřebuje jen 6,0 litru paliva na 100 km.

Zajímavá informace pro všechny řidiče, kteří zapřahají přívěsy: Golf Variant 4Motion dokáže zdolat svah se stoupáním až dvacet procent i s přívěsem o hmotnosti 1500 kilogramů – to je o 100 kilogramů víc, než zvládne jeho protějšek s předním pohonem.

Související témata:

Související články

Odhalený nový Volkswagen Passat CC

Čtyři dveře, čtyři místa a přitom elegance kupé. Tento směr nastolil kdysi Mercedes-Benz CLS a nyní se jej snaží napodobit další značky. Stejně...

Comeback Volkswagenu Scirocco

Před lety skončil Volkswagen Scirocco jako jeden z modelů, jenž se mezi legendy nezapsal a velkou díru do světa neudělal. Jenže Po létech bylo třeba naplnit...

Výběr článků

Načítám