Článek
Měl jsem tu možnost vyzkoušet modely Wrangler, Cherokee a Grand Cherokee v akci. Ne na silnici, ale v nehostinném terénu off roadové dráhy. Všechny tři typy jeepů si s nástrahami poradily bez problémů. Autorizovaný dovozce Jeepů do České republiky firma DaimlerChrysler Automotive Bohemia s.r.o. pro ukázku vyčlenila vozy Wrangler Sahara 4,0l Power Tech, Cherokee Sport a Renegade 2,8 CRD a Grand Cherokee 2,7l CRD Laredo.
Tento ani ne čtyřmetrový dravec si v terénu počíná jako doma a pakliže jej řídí zkušený offroadový řidič, dokáže přímo nevídané. Jelikož se nejedná o žádného obra otřesy jsou v kabině o to více znát. Žebřinový rám podvozku s přední i zadní tuhou nápravou však dostatečné procento otřesů absorbuje a díky kvalitním tlumičům eliminuje. O pohon se stará čtyřlitrový zážehový šestiválec 4,1 Power Tech, který má dostatečný výkon pro krkolomné kousky v terénu i dynamickou jízdu na silnici.
Motor nabízí 130 kW (174 koní) při 4600 otáčkách za minutu. Pohonná jednotka se k osádce vozu chová s maximální kultivovaností ať už mluvíme o hlučnosti či spotřebě. Wrangler je určen opravdovým milovníkům jízdy v terénu. Z třech testovaných modelů je právě Wrangler nejakčnější a velkou měrou nabízí možnost takřka adrenalinového "odpočinku".
Wrangler je schopen zdolat stoupání min. 25 stupňů, klesání min. 25 stupňů a přejet 20 stupňový sklon.
Základní technická data Wrangler | |
Rozměry: | |
:. délka | 3883 mm |
:. šířka | 1740 mm |
:. výška | 1748 mm |
:. rozvor | 2373 mm |
Motor | Power Tech 4,0 |
Zážehový OHV | |
:. počet válců | 6 |
:. objem | 3958 |
:. výkon | 130 kW/4600 ot/min |
:. max. točivý moment | 296 Nm/3500 ot/min |
Převodovka | 4st. automat |
Zdroj: DaimlerChrysler |
Cherokee se v náročném terénu neztratí, jako ostatně žádný z modelů automobilky Jeep. S automatickou převodovkou zvládne průjezd off roadovou tratí téměř každý řidič. I zde je však nutné připomenou rozvážnost a opatrnost.
Při nájezdu do prudkého stoupání je nutné přesně načasovat akceleraci, aby vůz nenajel do kopce stylem "hlavou proti zdi." Jak se mi to v případě modelu Cherokee podařilo. Nicméně při druhém průjezdu a s trpělivým naváděním odborníka na sedadle spolujezdce se to podařilo.
Na trati jsme testovali vůz s přeplňovaným vznětovým motorem o obsahu 2,8 litru s chladičem nasávaného vzduchu. Přímé vstřikování paliva obstarává systém Common Rail s elektronicky řízeným čerpadlem. Což je vrchol v nabídce pohonných jednotek u tohoto modelu. Na výběr pak ještě jsou dva zážehové agregáty: čtyřválec 2,4 DOHC 16V a vidlicový šestiválec Power Tech 3,7.
Cherokee zvládá nájezdové a sjezdové úhly min. 25, respektive 20 stupňů. Zdolá naklonění min. 20 stupňů.
Základní technická data Cherokee | |
Rozměry: | |
:. délka | 4496 mm |
:. šířka | 1819 mm |
:. výška | 1817 mm (Renegade 1897) |
:. rozvor | 2649 mm |
Motor | 2,8 CRD I 4 |
Vznětový, přeplňovaný s chladičem nasávaného vzduchu, 2xOHC | |
:. počet ventilů na válec | 4 |
:. objem | 2776 |
:. výkon | 110 kW/3800 ot/min |
:. max. točivý moment | 360 Nm/1800 - 2600 ot/min |
Převodovka | Elektronická, 5st. automat |
Zdroj: DaimlerChrysler |
Na závěr jsem si nechal příjemnou zkušenost s vlajkovou lodí Grand Cherokee. Tento téměř pětimetrový automobil vypadá na silnici jako neohrabaný načinčaný stroj, avšak první zdání klame. V terénu Grand Cherokee podává solidní výkon s veškerým komfortem, který nabízí i na silnici.
Lze bez nadsázky říci, že s tímto vozem si to můžete ze slavnostního představení Smetanovy Libuše v Národním divadla dovolit zamířit přímo do náročného terénu. Automobil vybavený systémem pohonu Quadra-Drive dokáže nevídané kousky. Díky tomuto systému, kdy je vůz schopen přenést téměř 100 % sílu na jediné kolo, se snadno vyprostíte z nepříjemných situací na sněhu, ledu či v terénu.
Nájezdový úhel vpředu je 36,7 stupně, vzdadu 28,6 stupně a u přejezdu počítejte s hodnotou 22,6 stupně.
Základní technická data Grand Cherokee | |
Rozměry: | |
:. délka | 4605 mm (Laredo 4611) |
:. šířka | 1858 mm |
:. výška | 1773 mm |
:. rozvor | 2690 mm |
Motor | 2,7 CRD I 5 |
Vznětový s turbodmychadlem a s chladičem nasávaného vzduchu, 2xOHC | |
:. počet válců | 5 |
:. objem | 2658 ccm |
:. výkon | 120 kW/4000 ot/min |
:. max. točivý moment | 400 Nm/1800 - 2600 ot/min |
Převodovka | Elektronická, 5st. automat |
Zdroj: DaimlerChrysler |