Hlavní obsah

Odpovědnost ponese auto. Sněmovní výbor chce do zákona vložit pravidla pro autonomní vozidla

1:47
1:47

Poslechněte si tento článek

V Česku se rýsují pravidla pro provoz vozidel s vysokým stupněm autonomního řízení. Tedy takových, která nepotřebují zásah řidiče. Pozměňovací návrh, který to má zavést, ve čtvrtek podpořil sněmovní hospodářský výbor.

Foto: Waymo

Autonomní taxi společnosti Waymo jezdí v USA podle speciálních předpisů.

Článek

Do novely zákona o silniční dopravě by mohla Sněmovna vložit pravidla provozu autonomních vozidel, tedy vozidel, která jezdí bez zásahu řidiče. Osoba na místě řidiče však bude muset na základě výzvy zařízení převzít řízení vozidla. Policistům bude také muset poskytnout požadované údaje. A nebude smět například pít alkohol.

Podle místopředsedy výboru Martina Kolovratníka z opozičního hnutí ANO i jeho stranické kolegyně Zuzany Ožanové však měl tento návrh do Sněmovny přijít jako samostatná novela.

Návrh zavádí, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo.

První robotaxíky Tesla budou mít řidiče s dálkovým ovládáním

AutoMoto

Ředitel legislativy ministerstva dopravy Jakub Kopřiva uvedl, že návrh je už projednán s pojišťovnami. Nadále bude platit povinné pojištění vozidla, protože případnou škodu způsobí provoz vozidla, ať už ho bude řídit automat, nebo člověk.

Ožanová se však ptala, kdo bude odpovědný za případnou nehodu se smrtelnými následky. Kopřiva uvedl, že za nehodu nemůže odpovídat řidič, který neřídí. Pokud bylo vozidlo uvedeno na trh v souladu s předpisy, pak chyba podle něj bude v předpisech.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám