Hlavní obsah

Odkaz jedné z prvních žen designérek ve Volkswagenu žije dodnes

Volkswagen Golf GTI se za svých sedm generací řádně vyvinul, ale jedno mají všechny společné, aspoň zhruba - hlavici řadicí páky manuální převodovky a látkové čalounění sedadel. I přes nepříliš nadšené přijetí těchto nápadů v 70. letech v Golfu GTI zůstaly dodnes.

Foto: Volkswagen

Hlavice řadicí páky podobná golfovému míčku je jedním z charakteristických detailů Volkswagenu Golf GTI.

Článek

Volkswagen Golf sedmé generace pomalu končí, jeho nástupce bude odhalen už za pár dnů. Jak bude vypadat nová verze GTI nebo co bude mít pod kapotou - a hlavně, jestli v současném klimatu šílenství proti oxidu uhličitému vůbec vznikne - zatím není známo. Můžeme ale s velkou mírou pravděpodobnosti předvídat, co bude v interiéru - hlavice řadicí páky s důlky a plédové čalounění sedadel.

Jak vypadá nejčernější auto na světě? Naživo je to až nepříjemný zážitek

Autosalon Frankfurt

Tyto dva prvky si totiž Golf GTI nese už od první generace, která byla představená v roce 1976. A stojí za nimi designérka Gunhild Liljequistová, pro kterou to byl tehdy běžný pracovní úkol.

Foto: Volkswagen

Interiér Volkswagenu Golf GTI první generace

Původně byla malířkou porcelánu a designérkou krabic čokoládových bonboniér. Do Volkswagenu nastoupila v roce 1968 jako jedna z prvních žen-designérek vůbec a pracovala ve Wolfsburgu v oddělení látek a barev. Pro Golf GTI dostala za úkol vytvořit prvky interiéru se sportovním náhledem.

„Černá byla sportovní, ale taky jsem chtěla barvy. Brala jsem spoustu inspirace z cest po Velké Británii, kde mě vždy zaujaly kvalitní látky s károvým vzorem. Takže se dá říct, že v GTI je trošku britské sportovnosti,” vypráví Liljequistová.

Foto: Volkswagen

Vzor na sedadlech Golfu GTI je inspirován britskými látkami.

A ona hlavice řadicí páky, která připomíná golfový míček? „To byla naprosto spontánní myšlenka. Prostě jsem nahlas vyjádřila své sportovní a golfové asociace: Co kdybychom měli golfový míček jako řadicí páku?” vzpomíná.

Našel se unikátní prototyp prodlouženého golfu, měl sloužit jedinému účelu

AutoMoto

Její nápady se nesetkaly s tak nadšeným přijetím, jak by se dnes mohlo zdát, ale tyto dva prvky se do produkčního modelu skutečně dostaly a žijí v něm dodnes, 43 let po představení první generace Golfu GTI. Že přežijí i hon za co nejnižšími emisemi CO2, můžeme zatím jen doufat.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf GTI VII. generace

Související články

Výběr článků

Načítám