Článek
Volkswagen Golf sedmé generace pomalu končí, jeho nástupce bude odhalen už za pár dnů. Jak bude vypadat nová verze GTI nebo co bude mít pod kapotou - a hlavně, jestli v současném klimatu šílenství proti oxidu uhličitému vůbec vznikne - zatím není známo. Můžeme ale s velkou mírou pravděpodobnosti předvídat, co bude v interiéru - hlavice řadicí páky s důlky a plédové čalounění sedadel.
Jak vypadá nejčernější auto na světě? Naživo je to až nepříjemný zážitek
Tyto dva prvky si totiž Golf GTI nese už od první generace, která byla představená v roce 1976. A stojí za nimi designérka Gunhild Liljequistová, pro kterou to byl tehdy běžný pracovní úkol.
Původně byla malířkou porcelánu a designérkou krabic čokoládových bonboniér. Do Volkswagenu nastoupila v roce 1968 jako jedna z prvních žen-designérek vůbec a pracovala ve Wolfsburgu v oddělení látek a barev. Pro Golf GTI dostala za úkol vytvořit prvky interiéru se sportovním náhledem.
„Černá byla sportovní, ale taky jsem chtěla barvy. Brala jsem spoustu inspirace z cest po Velké Británii, kde mě vždy zaujaly kvalitní látky s károvým vzorem. Takže se dá říct, že v GTI je trošku britské sportovnosti,” vypráví Liljequistová.
A ona hlavice řadicí páky, která připomíná golfový míček? „To byla naprosto spontánní myšlenka. Prostě jsem nahlas vyjádřila své sportovní a golfové asociace: Co kdybychom měli golfový míček jako řadicí páku?” vzpomíná.
Našel se unikátní prototyp prodlouženého golfu, měl sloužit jedinému účelu
Její nápady se nesetkaly s tak nadšeným přijetím, jak by se dnes mohlo zdát, ale tyto dva prvky se do produkčního modelu skutečně dostaly a žijí v něm dodnes, 43 let po představení první generace Golfu GTI. Že přežijí i hon za co nejnižšími emisemi CO2, můžeme zatím jen doufat.