Článek
Nezřídka skloňovaná povinnost přezout auto na zimní pneumatiky není tak úplně neprůstřelná a rozhodně neplatí, že pokud policie při silniční kontrole na vašem autě mezi 1. listopadem a 31. březnem zjistí letní pneumatiky, automaticky vás čeká trest.
Zimnímu obutí se věnuje zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 40a: „V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik.“
Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost
To znamená, že když bude venku 10 °C, slunečno a sucho, můžete bez obav vyjet na letních pneumatikách. Ba co více, je dost pravděpodobné, že v takových podmínkách budou letní pneumatiky fungovat lépe, než zimní.
Je však potřeba zvážit, zda vaše cesta nepovede např. do hor, kde můžou podmínky být úplně jiné. Nebo zda se nebudete vracet domů druhý den brzy ráno, kdy může na silnici namrznout rosa. V takových případech jsou zimní pneumatiky nejen ze zákona povinné, ale také z hlediska bezpečnosti velmi moudré.
Zimní pneumatiky je mimo vlasových drážek v dezénu, nejčastěji umístěných příčně k hlavním, hlubokým a širokým dezénovým drážkám, poznat zejména podle označení „M+S“ a/nebo sněhové vločky na pozadí horského štítu. Podle něj se policie orientuje; u nás jí stačí kterákoliv z těchto značek, např. v Německu je ale nutná sněhová vločka.
Označení není zcela záměnné. Zatímco písmena M+S říkají, že pneumatika má vlastnosti vhodné pro jízdu v zimních podmínkách, sněhová vločka říká, že tyto vlastnosti pneumatika také prokázala při testování.
Připravte auto na zimu, přezout pneumatiky mnohdy nestačí
Zákon dále upravuje, že zimní pneumatika musí mít u vozidel do 3,5 tuny celkové hmotnosti hloubku dezénu v hlavních drážkách nejméně 4 mm, u těžších aut to je 6 mm. Pneumatiky s mělčím vzorkem sice jsou stále vyrobeny ze zimní, tedy měkčí směsi gumy, ale neodvádějí tak dobře vodu a břečku zpod běhounu a spíše na nich hrozí aquaplaning. A také pokuta od policie.
Sháníte-li na poslední chvíli nové zimní pneumatiky, můžou posloužit testy jejich výkonnosti. V nedávné době se objevily dva od renomovaných německých institucí a každý testoval pneumatiky v jiném rozměru. Autoklub ADAC testoval gumy 205/55 R16 a 235/55 R17.
Test zimních pneumatik 2020: Zavedené značky nemusí být jistotou
Druhý test pochází od magazínu AutoBild a je v podstatě dvěma testy dohromady. „Hlavní“ časopis testoval rozměr 245/45 R18, jeho divize Allrad zase rozměr 225/55 R17.
Test zimních pneumatik AutoBild 2020: Značkové gumy kralují
I přes zákonnou povinnost užít zimní pneumatiky od 1. listopadu už na některých místech Česka v minulých týdnech napadl sníh. Proto je nutné, aby každý motorista nad vhodným momentem přezutí pneumatik zapřemýšlel sám podle toho, v jakých místech se pohybuje, a nespoléhal, že zákon vše vyřeší za něj.