Článek
„Každého rodiče, a vlastně každou společnost, by mělo potěšit, když kluci, případně i holky, dospějí od zájmu o šlapací autíčka až k tomu, že zvládnou sestavit formuli. A když se podíváte na formule, které tady máme vystavené, nejsou to žádná šlapací autíčka. Jsou to plnokrevné a technicky vyspělé výrobky,“ míní ředitel Technického muzea Liberec Jiří Němeček.
Nová výstava s názvem Od šlapacího autíčka k formuli má malým i velkým milovníkům čtyř kol ukázat unikátní kolekci, která mapuje poslední století těchto tradičních dětských vozítek. Celkem 54 exponátů muzeu zapůjčil Lukáš Očenášek z Nového Bydžova.
„Všechno to začalo před třemi lety pořízením prvního šlapacího auta - moskviče. Jako malý jsem ho neměl, a tak jsem si řekl, že bych si jednoho pořídil a společně s dědou si ho zrenovoval,“ vypráví Očenášek. Dnes má ve své sbírce kolem 70 šlapacích autíček a nadále ji rozšiřuje.
Autonomní studentská formule chce porazit pilotovanou verzi
Některé z vystavených exponátů jsou replikou skutečných aut. Nejstarší vystavené modely představují vozy kočárového typu. Nepřehlédnutelná je replika českého vozu Aero z roku 1936 vyrobená o 60 let později v Bratislavě, která má navíc i motor.
„Takové autíčko muselo zajímat každého kluka. Kdo by netoužil svézt se v něm,“ myslí si ředitel muzea. Podle něj jsou na výstavě téměř všechny značky automobilů. Nechybí renault, BMW či ferrari. „I když některá autíčka jsou spíš taková fantazie,“ přiznává Němeček.
Plnohodnotná miniatura
Mezi taháky expozice podle něj patří i model formule, kterých nechal americký ropný gigant ExxonMobil vyrobit jen deset. „Je také se spalovacím motorem a je to, řekl bych, už skoro plnohodnotná, i když zmenšená, formule,“ dodává.
Model této formule je pro srovnání vystavený u tří monopostů univerzitních konstrukčních týmů z Liberce, Prahy a Brna. Loni jezdily studentskou ligu. „Je to celosvětová soutěž, které se účastní zhruba 600 škol z celého světa. Formule je od A až do Z postavena na univerzitě, počínaje výkresy a konče praktickou realizací,“ říká mluvčí muzea Jiří Konvalinka.