Článek
Nedostatek čipů začal podle mediálního zástupce dovozce značek koncernu VW Jana Klímy výrazněji ovlivňovat výrobu přibližně od začátku letošního léta.
„Pro třetí čtvrtletí předpokládáme, že jejich dodávky zůstanou značně nestálé a napjaté. Zlepšení čekáme před koncem roku. Jakmile budou dodávky obnoveny, jsme připraveni navýšit výrobu, zařadit do výroby další směny a co nejrychleji dodat klientům nevyřízené objednávky,” řekl.
Toyota v Kolíně od pondělí kvůli nedostatku čipů opět zcela zastaví výrobu
Čekací doby se podle něho pohybují v řádu dvou až 12 měsíců. Nejde přitom ani tak o specifické modely jako spíše o některé prvky výbavy na přání, dodal.
Jedničce na trhu Škodě Auto se podle mluvčího pro ČR Pavla Jíny kvůli výpadkům v dodávkách dílů nedaří dokončovat vozy a dodací lhůty se kvůli tomu prodlužují.
„Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění. Časy dodání se pohybují od pěti týdnů až po jednotky měsíců,” uvedl. Zákazníci ale podle něho mohou vybírat i ze 4000 nových skladových vozů a 3500 certifikovaných ojetin.
Škoda letos kvůli čipové krizi nestihne vyrobit 100 000 vozů
U Toyoty a Lexusu je důvodem zpožďování dodávek podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky výrazně zvýšená poptávka, kvůli které se většina vozů objednává přímo do výroby.
„Naše původní výrobní alokace pro letošní rok se pohybovala na úrovni 14 000 vozů a aktuálně přitom míříme na 18 000 nových objednávek za rok 2021. I z tohoto důvodu je aktuální dodací lhůta vozů při zadání do výroby šest až osm měsíců,” dodal.
Značka Kia má nyní problém pouze u své vlajkové lodi Sorento, která se dováží z Jižní Koreje. Čekací doba se místo standardních čtyř až šesti měsíců zvýšila na šest až osm, výjimečně až na 12 měsíců. Důvodem je vysoká poptávka v Koreji i některých evropských zemích a nedostatek čipů pro vozy s panoramatickou střechou.
Naopak u modelů ze slovenské Žiliny Ceed a Sportage, které tvoří většinu prodejů v ČR, se podle mluvčí Kateřiny Vaňkové Jouglíčkové doba od objednání do výroby po předání pohybuje mezi 1,5 a třemi měsíci. Skladové vozy jsou předávané do dvou až tří týdnů.
Hyundai Ioniq 5 naživo: Obří hatchback s obývákem uvnitř
Hyundai hlásí prodloužení dodacích lhůt v řádu týdnů. Naše výrobní závody dokáží v reakci na aktuální situaci poměrně flexibilně upravovat výrobní plán. „Vždy také záleží na konkrétní specifikaci daného vozu,” uvedl mluvčí David Pavlíček.
Nejdéle se čeká, především kvůli logistice, na modely vyráběné ve výrobním závodu v Jižní Koreji, tedy na modely Kona se spalovacími motory, Ioniq, Santa Fe, Ioniq 5 nebo Nexo. Dodací lhůty jsou šest až devět měsíců.
Prodej nových osobních aut za letošních osm měsíců v tuzemsku meziročně vzrostl o 12,37 procenta na 147 659 vozů. Proti roku 2019 jde však stále o téměř 16procentní pokles. V samotném srpnu odbyt klesl meziročně o jedno procento.
Může se vám hodit na Firmy.cz: