Článek
Octavii na plyn koupíte nyní výhradně v karosářském provedení kombi, dříve se nabízel také liftback. Nový je i motor, který nahradil původní benzínovou čtrnáctistovku s parametry 81 kW (110 k) a 200 Nm.
Nová jednotka o objemu 1,5 litru disponuje výkonem 96 kW/130 koní, a tedy o 15 kW (20 k) vyšším. Nový motor díky kombinovanému palivu (primárně CNG, když dojde, tak benzín) plní nejpřísnější emisní normu EU6d – TEMP.
Výhody CNG |
Tou první je ekologický provoz. V porovnání s naftovým motorem má tento druh pohonu výrazně nižší emise a nejde tady pouze o tolik propírané CO2. Kupříkladu oxid uhelnatý (CO). Auta na CNG jej proti dieselovým motorům produkují o polovinu méně, oxidy dusíku (NOx) jsou nižší dokonce o 80 procent. Zcela „chybí“ oxid siřičitý (SO2) nebo částečky jako prach a popílek. |
Druhou výhodou jsou nízké provozní náklady, zapříčiněné zejména nižší spotřební daní, jež bude platit nejméně do roku 2020. Díky tomu stojí kilogram CNG zhruba 24,50–25 korun, tedy o nějakých 6–7 korun méně, než kolik dáte za litr nafty či benzínu. Při spotřebě 4 kg/100 km skutečně jezdíte co kilometr, to koruna. V případě naftového motoru vás kilometr přijde na zhruba 1,50 Kč a u benzínových motorů na zhruba dvě koruny, tedy jednou tolik než u stlačeného zemního plynu. |
Co je rovněž důležité, zvětšily se i nádrže na CNG. Nyní mají kapacitu 17,7 kilogramů (CNG se netankuje na litry, ale na kilogramy). Jedna je ocelová, zbývající dvě z kompozitního materiálu, což ušetřilo desítky kilogramů váhy a zvýšilo dojezd z původních 350 na 480 kilometrů. Auto už ale nemá robustní víceprvkovou nápravu, jsou zde jednodušší vlečená ramena.
Pokud vyčerpáte kapacitu nádrží, pořád máte k dispozici nádrž na benzín. Ta sice nemá standardní objem 45 litrů, ale i 11,8 litru stačí na cca 150 kilometrů. Cenu nového modelu zatím Škoda Auto nezveřejnila.