Článek
Automobilka Škoda Auto patří k pilířům českého průmyslu, jejím dlouhodobě nejprodávanějším modelem je Octavia. Škoda Octavia je také nejdéle vyráběným vozem značky. Představena byla před 25 lety, 1. září 1996, a dosud bylo těchto vozů vyrobeno okolo sedmi milionů kusů. V současnosti se vyrábí již čtvrtá generace modelu, kterou automobilka představila ve světové premiéře 11. listopadu 2019.
Za volantem nové Škody Fabia: Nejmenší škodovka dospěla
Octavia je prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Tento automobil nižší střední třídy, pro jehož výrobu byl v Mladé Boleslavi vybudován nový montážní závod, slavil hned po svém uvedení na trh velký úspěch.
Proslulejším značkám koncernu VW i dalších renomovaných výrobců dokázal konkurovat jak kvalitou, důrazem na bezpečnost a řadou moderních řešení, tak, zvláště na západoevropských trzích, cenou. Úspěch vozu výrazně napomohl rozvoji automobilky, která je již řadu let největším výrobním průmyslovým podnikem v ČR i největším exportérem.
Před 60 lety sbírala Octavia TS i nečekané vavříny
Jméno Octavia nesl již úspěšný model automobilky z let 1959 až 1964. Práce na vývoji nového modelu začaly v roce 1992, o rok později bylo rozhodnuto, že vůz bude postaven na nové koncernové platformě určené pro čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a také Audi A3. První prototypy octavie se začaly zkoušet v roce 1994. Za designem vozu stál belgický designér Luc Donckerwolke, který se později například podepsal pod vzhled supersportů Lamborghini Murciélago a Gallardo.
Nový model mladoboleslavské automobilky byl veřejnosti poprvé představen 1. září 1996 na pražském Staroměstském náměstí. S délkou 4,51 metru se v rámci koncernu VW zařadil zhruba mezi typy Volkswagen Vento a Passat. Cena modelu začínala od 335 700 Kč (tehdy asi 34 průměrných měsíčních platů v Česku). První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi.
Obě karosářské verze zákazníky oslovily také objemem zavazadlového prostoru, kterým se zařadily na evropskou špičku ve své třídě. Řidiči si také chválili jízdní vlastnosti vozu či úsporné vznětové motory, vytýkán byl ale omezený prostor na zadních sedadlech.
První generace modelu Octavia byla v době svého představení největším modelem značky. Díky tomu dokázala firma oslovit širší skupinu zákazníků. Vyráběla se do listopadu 2010, přičemž v modelovém roce 2001 prošla úpravou. Za 14 let bylo smontováno přes 1,4 milionu kusů první generace vozu, z toho více než 470 tisíc ve verzi kombi.
V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení svého následníka nadále vyráběna pod názvem Octavia Tour. Druhé generace, která vynikala modernější technikou, rozsáhlejšími bezpečnostními prvky i robustnější karoserií, vzniklo kolem 2,6 milionu exemplářů (z toho 900 tisíc kombi) a Škodě se s ní povedla také expanze na asijský trh.
Výroba třetí generace začala v prosinci 2012, její vzhled byl navržen slovenským designérem Jozefem Kabaňem. Na podzim 2016 prošel vůz modernizací, kontroverze u motoristické veřejnosti vzbudilo rozdělení předních světlometů na pár na každé straně. Cena vozu začínala od 450 900 Kč (asi 13 průměrných měsíčních platů v ČR) a dieselové a benzinové motory měly výkon od 85 do 180 kW. Celkem jich vzniklo přes 2,6 milionu kusů.
Současná čtvrtá generace je proti předchůdci větší a má větší kufr. Vůz dostal přeplňované benzinové i naftové motory o objemu od 1,0 do 2,0 litru o výkonu až 204 koní. Nabídku doplňuje varianta s pohonem na zemní plyn (CNG), verze s plug-in hybridním pohonem a také tzv. mild hybrid. Má také nové asistenční systémy. Cena začíná na 494 900 korunách, kombi o 40 tisíc výše.
Celkem se za čtvrt století od představení první octavie prodalo zhruba sedm milionů kusů, což z ní dělá nejprodávanější model Škody. Zhruba 70 procent zákazníků tvoří firmy, řekli mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba a Kamila Biddle. „Největší část prodejů, přibližně 70 procent, tvoří fleetoví zákazníci. Existují však i země, jako je například Itálie, kde převládá privátní segment nad fleetovým,” uvedl Straškraba.
Obecně se u octavií více prodává varianta combi. „U druhé generace, která naběhla v roce 2004, byly prodeje nejprve vyrovnané, koncem životního cyklu však verze combi převládla nad verzí liftback a od té doby již varianta combi v prodejích jasně dominuje,” řekl Straškraba.
Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována také do automobilových soutěží. Na závodních okruzích v České republice i dalších zemích se jezdí pohárový závod Škoda Octavia Cup.
Kromě českých závodů sjíždějí octavie z výrobních linek také v Rusku, Číně, Kazachstánu, Indii, na Ukrajině či v Alžírsku. Na českém trhu je tento vůz dlouhodobě nejprodávanějším automobilem.
Primát nejprodávanějšího vozu držela v loňském roce také v Estonsku, Polsku a Švýcarsku. Loni byla Octavia nejprodávanějším modelem Škody Auto. Dodala jich 257 400, což je meziroční pokles o 29,2 %. Firma však kvůli omezením spojeným s bojem proti koronaviru 39 dní v tuzemských závodech nevyráběla a omezený provoz měla i její prodejní síť. V letošním prvním pololetí firma dodala zákazníkům 121 tisíc octavií, meziročně o 9,3 % více.