Článek
Německý autoklub ADAC výsledky zveřejnil před několika dny. V testu zkoumá, jak šetrná k životnímu prostředí jsou různá auta. Ve válcové zkušebně a na silnici zjišťuje, jaké jsou emise CO2 a dalších škodlivin ve skutečném světě.
Dost často jsou totiž ve skutečnosti úplně jiné, než výrobci udávají v katalozích. To proto, že normovaný test spotřeby dle pravidel NEDC je realitě hodně vzdálen; nová norma WLTP, podle které se testují nově homologovaná auta od loňského září a od letošního září budou muset mít čísla dle WLTP všechna prodávaná auta, je realitě blíže.
Pořád však jde o test v laboratoři, nikoliv na silnici, stále to není skutečná jízda ve skutečném světě. Rozdíly tedy budou existovat vždy - už jen proto, že zatímco v testu jede s autem robot, ve skutečnosti má každý řidič trochu odlišný jízdní styl.
ADAC EcoTest ukazuje, jak to vypadá ve skutečném světě. A na rozdíl od pravidel NEDC zahrnuje i spotřebovanou elektřinu, tudíž elektromobil nemá automaticky emise 0 g CO2 na kilometr. Elektřinu je totiž také nutno někde vyrobit; jak moc je to ekologické, udává energetický mix místa, kde se vůz pohybuje.
Ze stovky aut bylo nejlepší Hyundai Ioniq Electric
V EcoTestu 2017, jehož výsledky máme k dispozici, se můžeme podívat na 100 nových či zánovních aut. Absolutním vítězem je Hyundai Ioniq Electric se ziskem 105 bodů ze 110 možných. Pět ztratilo v emisích CO2 - naměřená spotřeba elektřiny byla 14,7 kWh/100 km, což podle ADACu odpovídá 85 g CO2/km.
V první desítce není ani jeden diesel, nacházíme tam ale i konvenční benzínová auta - Suzuki Ignis 1,2 a Toyotu Yaris 1,5 na osmém, resp. devátém místě.
Nejlepší vůz s naftovým motorem je Mercedes E 220d T na třináctém místě se ziskem 75 bodů ze 110.
Dvě konvenční Octavie jsou lepší než hybridní Volvo
Toto tvrzení je skutečně pravda - Octavia 1,4 TSI je na 45. místě se ziskem 59 bodů a Octavia RS TDI DSG je s 39 body na 80. místě. Naopak Volvo XC90 T8 Twin Engine je až devadesáté s 24 body.
Jak je možné, že diesel překonal hybrid, když má hybrid nálepku ekologického auta? XC90 T8 je totiž vrcholová verze daného modelu, velké luxusní SUV, na které je krátký i Kodiaq, natož Octavia. A ve verzi T8 nabízí 407 koní, kdežto Octavia 1,4 TSI jen 150 koní, verze RS TDI DSG má jen 184 koní.
Budeme-li se držet žebříčku ADACu, který celý naleznete na webu této organizace, je skutečně pravda, že i Octavia s nejsilnějším dieselovým motorem je ekologičtější než hybridní Volvo. Ostatně, všechna tři auta byla testovaná podle stejné metodiky.