Hlavní obsah

Octavia i čínské vozy za pět hvězd. Euro NCAP otestoval 14 nových aut

Ze čtrnácti nově testovaných aut organizací Euro NCAP má bezpečnost na pět hvězdiček jedenáct. Zbylé tři vozy získaly po čtyřech hvězdičkách; jeden z nich je konstrukcí sedm let starý.

Foto: Euro NCAP

Škoda Octavia v nárazovém testu Euro NCAP

Článek

Poslední sada testů bezpečnosti nových aut v roce 2022 je tu a je pořádně velká. Organizace Euro NCAP, která testy provádí, zveřejnila výsledky hned čtrnácti aut najednou. Jedenáct z nich včetně Škody Octavia získalo pětihvězdičkové hodnocení.

Zbylé tři vozy mají hvězdičky čtyři. Jde o Volkswagen Touran - ten se v současné generaci prodává už od roku 2015 a i takovéto hodnocení je s tím, jak se nároky zpřísňují, úspěch - Peugeot 408 a Ford Puma. Ty jsou samozřejmě podstatně novější, „čtyřistaosma“ je letošní novinkou.

Nejnovější výsledky testů bezpečnosti Euro NCAP
ModelHvězdičkyOchrana dospělýchOchrana dětí vzaduBezpečnostní elektronika
Chery Omoda5*****87 %87 %88 %
Ford Puma****75 %84 %69 %
Ford Ranger*****84 %90 %84 %
Land Rover Discovery Sport*****84 %89 %85 %
Lexus RX*****90 %87 %91 %
Lucid Air*****90 %91 %84 %
Maxus Mifa 9*****93 %89 %83 %
Mercedes-Benz GLC*****92 %90 %84 %
MG 4 Electric*****83 %80 %78 %
Peugeot 408****76 %84 %65 %
Škoda Octavia*****86 %84 %81 %
Volkswagen Amarok*****84 %90 %84 %
Volkswagen ID. Buzz*****92 %87 %90 %
Volkswagen Touran****77 %81 %66 %

Začněme podle abecedy od čínského vozu Chery Omoda5. Navzdory bočním airbagům chránícím jen hlavu, nikoliv hrudník či pánev - což je ale normou u většiny aut - má vysoká procentuální hodnocení. V bočním nárazu se hlavové airbagy nerozvinuly správně, ale vzájemným kolizím pasažérů uvnitř se vozu daří dobře předcházet. Vpředu i vzadu je dobrá ochrana proti hyperextenzi krku při zadním nárazu, výborně jsou také chráněny děti vzadu v sedačkách.

Ford Puma je druhý v pořadí a první z aut, která nedosáhla na pět hvězdiček. Puma dostatečně chrání posádku při čelním střetu a výborně při bočním nárazu, ale pohyb těla při bočním nárazu na protější straně vozu je špatně kontrolován a není tu žádný systém, který by bránil vzájemné kolizi pasažérů. Děti vzadu v sedačkách mají ochranu dobrou.

Ford Ranger Volkswagen Amarok mají každý vlastní výsledkový list, ale byly hodnoceny společně, protože jde o technicky shodná auta. Vedla si dobře ve všech zkouškách včetně bočních nárazů, při kterých ve vozech je systém pro bránění vzájemné kolizi těl pasažérů. To je typicky hlavový airbag mezi předními sedadly. Výborně jsou také chráněny děti vzadu v sedačkách.

Land Rover Discovery Sport vykazuje výbornou ochranu posádky vpředu při čelním nárazu a dobré hodnocení získal i za boční náraz do sloupu navzdory tomu, že se při něm nerozvinul správně boční airbag. Vůz má středový airbag mezi předními sedadly a dobře chrání, jako i většina ostatních, proti hyperextenzi krku při zadním nárazu. Výborně jsou také chráněny děti vzadu v sedačkách.

Lexus RX má nejvyšší hodnocení v oblasti elektronických bezpečnostních asistentů a výborný je i v ochraně posádky vpředu. Má středový airbag mezi předními sedadly, který v testech fungoval dobře, Euro NCAP tu však přesto strhával body, protože podle výsledkového listu automobilka „nepředvedla, že systém bude poskytovat podobnou ochranu ve všech případech“. Děti vzadu vůz chrání výborně.

Elektrický Lucid Air je premiantem v ochraně dětí vzadu. Posádku vpředu chrání také výborně s výjimkou stehen, kde je ochrana pouze průměrná. Dobře ale funguje středový airbag.

Velké čínské MPV Maxus Mifa 9 získalo nejlepší, 93% hodnocení v ochraně cestujících vpředu zejména díky výborným výsledkům v čelní srážce s deformovatelnou i pevnou překážkou. Dobrá je také ochrana při bočním nárazu s deformovatelnou překážkou a funkce středového airbagu, horší to je s hrudníkem řidiče při bočním nárazu do sloupu navzdory přítomnosti bočního airbagu. Ochrana dětí vzadu je výborná.

Mercedes-Benz GLC za maxusem zaostává v ochraně posádky vpředu jen o jediné procento, a to zejména kvůli slabé ochraně hrudníku řidiče při bočním nárazu do sloupu. A to navzdory přítomnosti bočního airbagu. Ochrana dětí vzadu je výborná.

Elektrické MG 4 získalo pět hvězdiček navzdory slabé ochraně proti hyperextenzi krku na zadních sedadlech a velkému vymrštění těla při bočním nárazu. V této disciplíně ale chrání řidiče dobře, horší to je v čelním nárazu pro hruď řidiče a hlavu dítěte vzadu. Jinak je ochrana dětí vzadu výborná.

Peugeot 408 zaznamenal slabou ochranu hrudníku řidiče v čelní srážce, ostatní části těla na tom byly lépe. Slušně si vedl také v bočním nárazu, ale chybí středový airbag. Ochrana dětí vzadu v čelní srážce ztrácí u krku a hrudníku figuríny představující desetileté dítě, v boční srážce si ale vůz vede na výbornou.

Škoda Octavia patří k hrstce aut, která získala nejlepší hodnocení „dobrý“ za vymrštění těla do strany při bočním nárazu na protější bok vozu. Navzdory pětihvězdičkovému hodnocení je výsledek středového airbagu, který je ve výbavě, slabý. Ochrana hrudníku řidiče při čelním nárazu a bočním nárazu do sloupu je průměrná, ochrana hrudníku staršího dítěte při bočním nárazu je slabá.

Elektrický Volkswagen ID. Buzz drobně ztrácí v ochraně hlav předních pasažérů při bočních nárazech a v ochraně hrudníku dítěte vzadu při nárazu do pevné překážky celou přídí, jinak jsou výsledky výborné pro dospělé vpředu i děti vzadu. Také středový airbag funguje příkladně.

Konečně, MPV Volkswagen Touran výborně chrání posádku při bočním střetu, trochu hůře - zejména pro stehna těch vpředu - při čelním nárazu. Špatně také hlídá vymrštění těla při bočním nárazu na protější stranu vozu a nemá středový airbag.

Euro NCAP otestoval deset nových aut, pět hvězd dostal i čínský BYD

AutoMoto

Výběr článků

Načítám