Článek
Výsledky testu žádné překvapení nepřinesly. Tradiční ocelové sněhové řetězy nabídnou největší účinnost, třebaže manipulace s nimi není obvykle úplně snadná. Všech sedm testovaných řetězů z oceli dosáhlo podle posudku ADAC výsledku "dobrý".
Nejlépe dopadly modely Servo od firmy Pewag a Klack & Go New od firmy Walmec. Prvně jmenované řetězy přijdou zhruba na 2300 korun, výrobek Walmecu se v Česku neprodává (v Německu stojí zhruba 134 eur).
Těsného výsledku "dobrý" dosáhl i nejlevnější model, "Alpin Mountain 9 mm" za 30 eur (cca 810 korun). U něj však uživatelé podle německo-rakouských autoklubů musí slevit z nároků na snadnou manipulovatelnost a přilnavost ke sněhu.
Test sněhových řetězů - 2013 | ||
---|---|---|
model | celková známka | doporučení |
Pewag Servo | 1,8 | **** |
Weissenfels Clack | 1,8 | **** |
Thule CS-10 | 2,0 | **** |
RUD matic Hybrid | 2,0 | **** |
RUD comfort Centrax | 2,0 | **** |
Alpin Mountain 9mm | 2,1 | **** |
Pewag Snow | 2,4 | **** |
Michelin Easy Grip (látka) | 2,4 | **** |
Auto Sock (látka) | 2,4 | *** |
RUD matic Softspike (látka) | 2,4 | *** |
Thule K-Summit (rychlomontážní) | 2,7 | *** |
Bullcok Reifenspray (sprej) | 3,0 | * |
Snow Grip (sprej) | 3,0 | * |
Zdroj: ADAC |
Sprejové řetězy jsou prakticky k ničemu
Kdo nechce kovový řetěz, může zkusit látkový. Potah se však velmi rychle opotřebuje a rovněž trakční vlastnosti nejsou tak dobré jako u ocelových konkurentů. Výsledku "dobrý" těsně dosáhl potah "Easy Grip" od Michelinu.
S uzavřeným syntetickým materiálem pracují také RUD Softspike a Auto Sock. Oba vyšly z testu s „uspokojivým“ výsledkem; musíte ale čekat horší jízdní vlastnosti na ledu a rychlé opotřebování potahu.
Testem prošly i dva "řetězy ze spreje". Nastříkaná vrstva produktu Snow Grip (cena kolem 200 korun) a Bullock Reigenspray dle komisařů vydržela jen několikeré otočení kol - poté efekt zcela zmizel. Koupi tak nelze doporučit.
„V zimě, na sněhu a ledu jsou nejlepším pomocníkem tradiční kovové sněžné řetězy. Jejich odolnost dokládají pevně svařovaná kovová oka, minimální použití plastových komponentů a další detaily. Pokud jde o látkové sněžné řetězy, v Čechách jsou stále spíše výjimkou a naši odborníci je považují za pomůcku pro rozjetí, ne pro delší trasu, a navíc nejsou v Rakousku uznávány za plnohodnotné řetězy,“ řekl pro Novinky.cz Petr Vomáčka z ÚAMK.