Článek
Název Dethleffs asi ze silnic znáte. Spousta karavanů a obytných přívěsů se honosí tímto jménem. A tahle firma připravila zajímavou světovou novinku – přívěs E.Home Coco. Ten je zvláštní hned z několika důvodů.
Akumulátorový král
Tak především má pod podlahou velký akumulátorový set, který čítá kapacitu 80 kWh. To je opravdu hodně. Nissan Leaf má polovinu. Důvod je samozřejmý – akumulátory fungují jako zásobárna energie pro kempování. Jenže nejen to. Fungují i jako zásobárna energie pro pohon přívěsu a také jako zásobárna energie pro dům, pokud jej připojíte k domácí chytré síti.
Přívěs má na střeše navíc solární panely, takže pokud nebude stát v garáži nebo pod plachtou, může fungovat jako solární elektrárna a v rámci chytré domácí sítě pak akumulátory jako zásobárna energie pro chvíle, kdy slunce nesvítí.
Když s přívěsem majitelé vyjedou, prostě jej odpojí, protože domácnost stejně v nepřítomnosti energii nepotřebuje. Akumulátory pak začnou pracovat jinde.
Jízda jak bez karavanu
Dethleffs vytvořil tenhle koncept proto, že se stále více rozmáhají elektromobily. A za ně jen tak karavan nedáte, protože se neúměrně zvýší spotřeba energie na cestách, když táhnou tolik kilogramů. Jenže karavan má dva elektromotory. Každý s výkonem 40 kW. Ty fungují jako pohon, takže po nastavení v systému (lze i mobilním telefonem) auto může táhnout přívěs těžký ne 1000 kg, ale třeba jen 100 kg. Navíc je možné díky elektronice vytvořit stabilizaci, takže ani vyšší rychlost neznamená problémovou jízdu.
Další zajímavost – přívěs lze odpojit a pak jej teprve zaparkovat. Přes mobilní aplikaci se prostě přívěs ovládá jako auto a jednoduše se zaparkuje tam, kam je zapotřebí.
Bohužel je to zatím jen koncept, takže nebylo uvedeno, na kolik by takový karavan vyšel, ale nápad je to jistě zajímavý.