Článek
Koncern Stellantis, stejně jako většina dalších automobilek, pracuje na přechodu k elektromobilitě. Jenže náklady na takovou změnu jsou tak obrovské, že jedna z odvrácených stránek může být růst ceny aut nad finanční možnosti střední třídy.
„To je pro všechny ten slon v kuchyni,“ říká Mike Koval Jr., šéf americké značky Ram, o kterém všichni ví, ale moc o něm nemluví. „Náklady na elektrifikaci jsou vysoké, takže nutně musíme zajistit, abychom ochránili ziskovost byznysu se spalovacími motory, který máme, k pomoci financování přechodu k elektřině,“ vysvětluje.
Zajištění ziskovosti navíc v poslední době není jednoduché ve světle pandemie, nedostatku čipů, inflace či změn v legislativních rámcích. Náklady na vývoj a výrobu elektromobilů patří k důvodům, proč Stellantis na konci února odstavil továrnu v Illinois, kde dříve vyráběl Jeepy Cherokee.
Nejen osobní auta. Kalifornie chystá omezování spalovacích motorů u náklaďáků
Podle šéfa koncernu Carlose Tavarese je otázkou, jak se k nákladům na elektrifikaci firma postaví. „Pokud s tím nebudeme nic dělat, významně se nám zmenší trh, protože střední třída si nebude moci dovolit elektromobily, jednoduše řečeno,“ říká.
„Není v zájmu korporací, není v zájmu občanů, není v zájmu odborů, abychom zmenšili trh tím, že budeme pro střední třídu příliš drazí,“ dodává.
Stellantis plánuje na trh v celém světě do roku 2030 vypustit desítky elektromobilů u značek Ram, Jeep, Dodge i Chrysler. Ještě letos se má v USA objevit elektrická verze dodávky Ram ProMaster, která je přeznačkovaným Peugeotem Boxer, a příští rok se na trh chystá elektrický pick-up 1500 REV. Jeep k avengeru, který v Evropě získal titul Auto roku, přidá produkční verze konceptů Recon a Wagoneer S, Dodge zase pilně pracuje na elektrickém muscle caru, který nahradí dnešní charger a challenger.