Článek
Obliba karavaningu rostla v Česku plynule už před pandemií covidu, ale za uplynulé dva roky se zájem o obytná auta a karavany extrémně zvýšil. Pro lidi, kteří měli peníze a chtěli cestovat, šlo o variantu, jak si užít dovolenou a moci cestovat. Podle statistiky Seznamu a portálu Sauto.cz, který provozuje společnost Seznam.cz, přišel největší nárůst v loňském roce.
Půjčovny evidovaly nárůst o 200 až 400 procent a kvůli tomu, že výrobci nebyli připraveni na dramatické zvýšení poptávky, prodávaly se ojetiny někdy i dráž než nová auta. Nemuselo se na ně totiž čekat, řekl ČTK na právě probíhajícím veletrhu Caravaning Brno předseda a spoluzakladatel Asociace kempování a karavaningu (AKK) Jan Bordovský.
Test karavanu Adria Twin Axess 640 SL: Promyšlené pojízdné bydlení
Poptávka po možnosti, jak nocovat na cestách ve vlastní režii, tedy karavanech a obytných vozech či přívěsech, na inzertním portálu Sauto.cz od počátku koronavirové pandemie setrvale roste. „Letos v červenci jsme zatím zaznamenali maximum dotazů za poslední roky. Jednalo se o téměř šest set tisíc dotazů na ‚obytné vozy‘, o jedenáct tisíc více než v loňském maximu,“ řekl Pavel Kolář, manažer portálu.
„Významný růst začal v loňském lednu, kdy byla poptávka po obytných vozech v meziročním srovnání více než dvojnásobná. Podobně tomu bylo v únoru i v březnu, a to i přesto, že na jaře bývá poptávka typicky slabší. Největší boom se odehrál loni v létě a poptávka je od té doby stále vysoká,“ komentovala vývoj datová analytička Seznam.cz Šarlota Smutná.
„Od loňského léta platí, že hladiny dotazů na ‚obytné vozy‘ jsou na Sauto.cz každý měsíc stále minimálně dvojnásobné proti roku 2020. I letošní rok jsme až do léta zaznamenávali každý měsíc meziroční nárůst dotazů na tyto vozy. Poptávka je samozřejmě ovlivněná sezonními vlivy, největší bývá v letních měsících, ale i těsně po Vánocích,“ prohlásil Kolář.
Za období od dubna do poloviny října 2022 je nejčastějším modelem dodávky, na níž je postavený obytňák, Fiat Ducato. Nebývá to ale levná zábava - je-li starý do tří let, cena se podle Koláře pohybuje okolo 1,6 milionu korun.
„Rozpětí cen, za které je možné obytný vůz pořídit, je však mnohem větší. (…) Vozy nově přidávané po letní sezóně jsou i letos o něco levnější,“ konstatoval Kolář s tím, že do 50 tisíc korun se dají pořídit většinou jen přívěsy.
SPECIÁL: Roadtrip po Česku
„Ceny vyskočily poměrně razantně. Jak u nových, tak i u ojetých vozů. Dnes se setkáváme s případy, kdy lidé prodávají tři roky starý ojetý vůz za stejné nebo i vyšší peníze, než za který jej koupili,“ říká Vladimír Horký, jednatel společnosti Hykro, která působí na trhu s obytnými vozy.
Důvodem zvýšeného zájmu podle něj však není jen covid. Vzestup zájmu o karavaning podle něj začal už dva roky před příchodem pandemie. „A když byly zavřené hotely a letadla nelétala, lidé stejně chtěli cestovat a být v přírodě, ideálně ve svém,“ doplnil Horký.
„Pokud se podíváme na ceny nejběžnějších obytných vozů, tak za poslední dva roky se ceny od výrobců zvedly až o 20 procent. Navíc zatím to nevypadá na zlepšení, ve které jsme po prázdninách doufali. Důvodem je nedostatek podvozků, čipů, problémy s dopravou po světě, nárůsty cen materiálů i energií. Dost vozidel stále vyjíždí z linek nedokončených, protože nejsou zásadní díly pro jejich dokončení. Dá se říct, že segment obytných aut zažívá v roce 2022 to co výroba osobních aut o rok dříve,“ popsal Horký.
Test českého karavanu Carox+ K Family: Bytelností nadchne, praktičností méně
Letos se zájem o obytná auta sice snížil, ale více než o pokles poptávky jde o důsledek problémů ve výrobě. A zatímco v předchozích dvou letech byla řada nákupů impulzivních, nyní se vývoj nových registrací vrací k předcovidovým zvyklostem.
„Někteří lidé také zjistili, že karavaning není pro ně, nevyhovuje jim tolik, provoz není levný, a tak se auta zbavují, díky čemuž se zvětšil trh s ojetinami,“ řekl Bordovský. Stále však platí, že na nový vůz běžné střední třídy v ceně zhruba 1,5 milionu korun se čeká rok, na prémiovější modely i dva roky. „Výrobci na obrovský růst zájmu nebyli na začátku covidu vůbec připraveni. Po ekonomické krizi v roce 2008 se přestalo vyrábět na sklad,“ prohlásil Bordovský.
Za posledních deset let se v Česku počet karavanů a obytných vozů ztrojnásobil. Obytných aut je registrovaných zhruba 35 tisíc, karavanů 20 tisíc. „K tomu operujeme s číslem 50 až 60 tisíc aut, které si majitelé různě přestavěli, aby v nich mohli přespávat, takže celkem zhruba 100 tisíc aut,“ konstatoval Bordovský.
Na extrémní nárůst obliby karavaningu nestačila reagovat infrastruktura. V prvním roce covidu lidé, v létě i v zimě, parkovali živelně, mnozí se nechovali příliš ohleduplně k přírodě. AKK proto začala jednat s kraji či obcemi, kde natrefila na vstřícné politiky a úředníky, dařilo se najít místa, kde mohly karavany stát.
„Snažíme se obcím vysvětlovat přínos karavaningu a potřeby této skupiny cestovatelů. Za poslední dva roky se v Česku zdvojnásobil počet karavanových stání. Celkový počet je však stále nízký, je jich okolo třiceti. Umožňují parkování a přenocování na dvě tři noci, poskytují základní servisní výbavu a zásuvku na elektřinu. Na lepších místech jsou i kontejnery na tříděný odpad, ve Svitavách mají i samoobslužnou prádelnu,“ řekl Bordovský. Situace se zlepšuje tam, kde jsou karavaningu naklonění úředníci či politici, kteří vnímají zájem tohoto typu turistů jako příležitost.
Test Volkswagenu T6.1 s obytnou vložkou: Dvě auta v jednom
Kvalita zázemí v kempech se zlepšuje pomalu. „Problémem je, že značnou část kempů provozují nájemci, a nemají tak velkou motivaci investovat. Ale například města či němečtí a nizozemští vlastníci investují. Pobyt v takovém kempu už však stojí podobně jako v penzionu,“ doplnil Bordovský.