Článek
Centrální airbag není žádnou novinkou. Už na něm pracovala pěkná řádka firem. Jenže zatím dál než k nějakému testovacímu prototypu se nedostala. Prostě dosud nebyla tak silná poptávka, aby se vyplatil vývoj a výroba. Ostatně takový airbag má několik specifik, která se musí zohlednit.
Kia vyvinula nový airbag, který má vnitřní součást zvanou uzda. Ta mu dává tvar a udržuje ho v něm i při silném nárazu cestujícího. Díky němu se mohl celý systém zmenšit, aniž by došlo k omezení funkčnosti. Zmenšení samozřejmě znamená, že je systém lehčí (asi o půl kilogramu) a hlavně se dá lépe instalovat do středové opěrky, boční strany sedadla apod. Technici tak budou moct s airbagem lépe pracovat.
Instalace airbagu omezuje zejména právě poranění hlavy při střetu dvou osob sedících vedle sebe. Omezení následků takového případného střetu je 80 procent. Na otázku, jak často dochází k takovému střetu hlav, odpovídá statistika Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Podle ní dochází k sekundárním škodám při střetech tohoto druhu nebo nárazech do prvků interiéru přibližně ve 45 procentech případů.
Proč Kia představila nový airbag nyní? Protože se očekává, že v roce 2020 zahrne nezávislý zkušební bezpečnostní ústav Euro NCAP novou metodiku hodnocení a součástí budou i přísnější hlediska na náraz z boku.