Hlavní obsah

O Suzuki Jimny bude letos rvačka, kvůli emisím

Novinky, laz

Suzuki s představením nové generace Jimny udělalo radost všem milovníkům malých off-roadů. Ovšem situace kolem jeho prodeje také dává připomenout, proč na trhu nemá více konkurentů.

Foto: Suzuki

Suzuki Jimny v terénu na Mostecku

Článek

Dobrý nápad se v dnešní emisně sešněrované Evropě musí po zásluze potrestat, řeklo by se. Malý off-road Suzuki Jimny je mimo silnice skvělým náčiním, na rozdíl od módních crossoverů. Ovšem kvůli své poctivé technice, pořádné světlé výšce a krabicovité karoserii má vysoké emise měřené v provozu, konkrétně 95 gramů CO2 na kilometr.

Zvyšuje tak flotilové emise malé japonské automobilky, která si pokuty navíc nemůže a pochopitelně ani nechce nechat líbit. Když k tomu přičtete fakt, že nemá přímého konkurenta a tudíž je o vůz enormní zájem, čekací lhůta se zvyšuje.

Mosteckem v Suzuki Jimny: Malý offroad překvapil, krajina ještě více

Cestování

Nejprve přišly informace takové, že Jimny bude kvůli vyšším emisím muset opustit evropský trh úplně, ovšem ty se ukázaly jako liché.

„Model Jimny zůstává na českém trhu i nadále v nabídce, celosvětový enormní zájem o tento model ovšem způsobil, že poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu v Japonsku,” vysvětluje české zastoupení Suzuki.

Foto: Suzuki

Suzuki Jimny v terénu na Mostecku

„S nedostatkem vozů se nepotýká pouze Česká republika, čekací doby delší než jeden rok jsou dokonce i v mateřské zemi. Nižší alokaci vozů Jimny do Evropské unie navíc pochopitelně způsobuje i fakt, že model vzhledem ke svému zaměření negativně ovlivňuje průměr CO2 automobilky stanovený Evropskou unií. Pro rok 2020 lze tedy očekávat velmi omezené dodávky tohoto modelu do České republiky a situace se s velkou pravděpodobností výrazně nezlepší ani v roce následujícím,” stojí dále v prohlášení.

Zástupcům japonské automobilky tak nezbývá než podotknout, že v návaznosti na opatření Evropské unie se budou na českém trhu soustředit zejména na prodej ostatních modelů.

Hybridy budou nutností, když elektromobily netáhnou

S vylepšením svého emisního vysvědčení v podobě uvedení hybridních, plug-in hybridních a elektrických modelů čekala většina výrobců na českém trhu strategicky na nový rok. I tak se dá očekávat průběžné zdražování nových aut.

Podle analytické společnosti JATO měla v předloňském roce nejnižší průměrné emise v automobilových flotilách Toyota, a sice 99,9 gramu CO2 na kilometr, druhý Peugeot měl 107,7 gramu a Citroën 107,9 gramu. „Domácí” Škoda Auto byla sedmá se 116,7 gramu CO2 na km.

Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai

Testy

Relativně vyhráno tak, zdá se, mají především automobilky, které na hybridní notu hrají dlouhodobě.

„Všechny automobilky musí dodržet limity, takže investují energii zejména do elektromobilů. Snaží se o tom přesvědčit zákazníky, což bude ale běh na dlouhou trať. Problémem je stále nedostatek dobíjecích stanic, vysoká cena nebo dlouhá doba nabíjení,” podotkl na tiskové konferenci ředitel české Toyoty Martin Peleška s tím, že „jeho” automobilka díky hybridním technologiím stanovené normy letos splní, bude je plnit nejméně do roku 2025 a prodej neomezí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám