Článek
Beetle, v Česku Brouk, je světoznámá automobilová ikona non plus ultra. Je to také jeden ze tří nejprodávanějších modelů světa – původní verze, která vznikla v roce 1938, se prodalo neuvěřitelných 21,5 miliónu. V roce 1998 Volkswagen uvedl pod jménem New Beetle první novodobou verzi Brouka. Ta však vzhledem k vysoké pořizovací ceně a nepřesvědčivým tvarům, které nedokázaly zabrnkat na retro emoce, mnoho zájmu nesklidila.
Verze, která se představila v roce 2011 a do Česka míří až nyní, je na tom podstatně lépe. Tvary už nepůsobí „roztomile“, ale více odpovídají původnímu originálu a překvapením je i zajímavá cena, která začíná na částce 379 900 korun za verzi poháněnou motorem 1.2 TSI (105 k). Mimochodem, nejlevnější verze se vznětovým motorem přijde na 437 900 korun (rovněž 105 k). Negativem jsou delší čekací lhůty – Beetle vyráběný v Mexiku se k českému zákazníkovi (pokud si nevezme skladový vůz) dostane až za pět měsíců.
Skvělý design
Líbivý design budí hodně pozornosti a troufneme si říci, že většina lidí na něj bude reagovat s úsměvem. Klasické kulaté světlomety, vytáhlé blatníky i tradiční prudké zakončení C sloupku velmi intenzivně odkazují na původního brouka. Délka novinky činí 4278 mm, šířka 1808 mm, výška 1486 mm a rozvor 2537 mm. Objem zavazadlového prostoru je dostatečných 310 litrů, zadní sedačky jdou v případě potřeby sklopit.
Řízení klade tužší, avšak hodně syntetický odpor. Trochu tužší se zdála i kulisa přesné pětistupňové převodovky. Vnitřek vozu sice obsahuje mnoho koncernových tlačítek a displejů, chytrým řešením je ale retro schránka před spolujezdcem (je z plastu, ale vypadá jako kov). Výplně dveří mají v horních partiích plastové výplně lakované v barvě karoserie (rovněž působí na pohled jako z kovu, nikoliv z plastu).
Poloha za rozměrným volantem se hledá snadno, z auta je i bezproblémový výhled. Praktičnost snižuje pouhý jeden pár dveří, vzadu tak není zrovna moc místa, přesto vystačí i pro nekonfekční postavy.
Dva různé podvozky
Nový model je postaven na podvozku Golfu šesté generace. Kvůli snižování nákladů ale základní verze (všechny kromě 2.0 TSI) dostaly jednodušší zadní vlečenou nápravu (podobně jako jetta či polo), dvěma nejsilnějším motorizacím je vyhrazena zadní víceprvková náprava á la Golf.
Nutno říct, že během české prezentace jsme vyzkoušeli model s jednodušší nápravou, její odladění je velmi dobré, podvozek dobře filtruje nerovnosti a když nějakou ostřejší zatáčku projedete rychleji, máte stále z auta dobrý pocit – je bytelné, nenaklání se a zatáčí vcelku ochotně.
Určitě ale ne tak dobře jako právě Golf, nicméně zákazníci brouka budou tak či tak vybírat spíše méně výkonné motory a nebudou od auta vyžadovat onu „sportovnost“, kterou dnes i přes proklamace marketingových oddělení nabídne málokteré auto nižší střední třídy. Beetle zkrátka zatáčí, tlumí nerovnosti a celkově jede velmi dobře, a to, že VW použil levnější a technicky jednodušší řešení, vůbec nevadí a cenu nového modelu to výrazně srazilo dolů.
Na výběr bude pětice motorů 1.2 TSI 77 kW (105 k), 1.4 TSI 118 kW (160 k) a 2.0 TSI 147 kW (200 k). Naftové agregáty zastupuje 1.6 TDI 77 kW (105 k) a 2.0 TDI 103 kW (140 k). K dispozici jsou kromě manuálních převodovek (až na 1.6 TDI jsou šestistupňové) také dvouspojkové DSG se šesti nebo sedmi rychlostními stupni.
Anketa
Historie VW Beetle
Volkswagen Beetle je jedním z nejprodávanějších automobilů na světě. V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 miliónů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. Úplně poslední původní Brouk sjel z linky 30. července 2003, 64 let po začátku výroby, exemplář s pořadovým číslem 21 529 464.