Článek
Švýcarsko člověka napadne jako země čokolády, sýrů či zavíracích nožů - ale nikoliv supersportovních aut, třebaže silnice tam jsou neskutečně krásné. Přesto vůz jménem Picasso 660 LMS pochází právě odtud.
Hektický roadtrip: Jedenáct alpských průsmyků za čtyři dny
Pokud jste o malé firmě - zatím snad spíš startupu - Picasso Automotive ze San Vittore v kantonu Grigioni nikdy neslyšeli, jistě nejste sami. Ona však před víc než rokem svět zpravila o prototypu nazvaném PS-01 a čerstvě odhalený model 660 LMS je jeho produkční verzí.
Jak vidno i na fotkách, vůz spoléhá zejména na karbonová vlákna a hliník. Z těchto materiálů je vyrobeno monokokové šasi, na nějž jsou pak přimontovány panely karoserie. Strany vozu tvoří, jak automobilka uvádí, dva nejdelší jednolité karbonové panely, které kdy byly vyrobeny pro automobil.
Kombinace takové konstrukce a kompaktních rozměrů - vůz měří necelého 4,4 metru na délku, těsně pod dva metry na šířku a vysoký je jen 1250 mm - dává působivě nízkou hmotnost. 660 LMS váží pouhých 980 kg pohotovostní, nikoliv suché hmotnosti.
Samozřejmostí je propracovaná aerodynamika, která je zaměřena zejména na co nejvyšší přítlak. Ten při nejvyšší rychlosti 315 km/h dosahuje až 960 kg. Z prvků můžeme kromě viditelných křídel také zmínit plochou podlahu a difuzor na zádi auta.
Jak je u supersportů běžné, zavěšení kol je typu pushrod na obou koncích auta. Bylo kompletně vyvinuto ve vlastní režii včetně všech ostatních komponentů podvozku. Brzdy však dodává Brembo a pneumatiky Michelin.
Vídeňský elektrický supersport Deus Vayanne se ukázal s neskutečným výkonem
Číslo 660 v názvu vozu odkazuje na výkon v koňských silách. Tento výkon však neposkytují elektromotory, jak by člověk v dnešním světě očekával, nýbrž třílitrový vidlicový šestiválec. Má suchou klikovou skřín, zvládá až 8 tisíc otáček a jeho nejvyšší točivý moment je 720 Nm.
Motor pochází od italské firmy Autotecnica Motori, která vyrábí a dodává motory pro závodění. Z konkrétního závodního vozu však nepochází, Picasso dodalo vlastní specifikace. Třebaže plní emisní limity a podobné náležitosti pro provoz na silnicích, automobilka uvádí, že jeho přirozeným prostředím je závodní okruh.
Motor svou sílu posílá na zadní kola skrz šestistupňovou sekvenční převodovku. Automobilka nezveřejnila zrychlení na stovku, ale s takovýmito výkony počítejme s něčím okolo tří sekund.
Tohle všechno samozřejmě není zadarmo. Konkrétně si bude muset 21 zájemců - víc vozů Picasso Automotive nevyrobí - připravit 820 tisíc eur (20,2 milionu korun) bez daní. Objednávkové knihy jsou již otevřené, ovšem výroba a dodávky aut je naplánovaná až na druhou půlku roku 2023.