Článek
Zasněžené pondělní ráno začátkem února. Společně s fotografem a kameramanem vstupujeme do ateliéru v útrobách rozpadajícího se strahovského stadiónu. Nejdříve ale musíme podepsat časově omezenou dohodu o mlčenlivosti a nechat si přelepit objektivy na našich mobilních telefonech.
Dole v ateliéru v záři ostře svítících světel totiž čtrnáct dní před světovou premiérou čeká nová Škoda Superb v karosářském provedení liftback. První dojem? Čistý, lehce konzervativní design, který okamžitě rozeznáte od octavie (což u současných škodovek není pravidlo). Tvary, které jen tak nezestárnou a které se od linie rapid/fabia/octavia vskutku hodně odlišují.
Konzervativní elegance
Chybí nám tady odvážné, drzé přední světlomety ze studie VisionC. Trojúhelníkový tvar, byť ne tak explicitní zde ale najdete. Moc pěkné jsou světlomety při rozsvícení: zatímco denní svícení zajišťuje úzká linka ve tvaru obráceného L, když zapnete potkávací světla, všimnete si uvnitř sedmi kratších linek. Působí to luxusně, v základní výbavě se ale budete muset spokojit s klasickými halogenovými žárovkami.
Zadní světla jsou protažená do karoserie, přesně jak to ukazovala první skica. Superb teď působí trochu jako Audi A4/A6/A8, hezkým detailem je trojúhelník umístěný přímo ve víku kufru. Třetí generace mimochodem již nemá složité otevírání TwinDoor, ale jde čistě o liftback, zadní víko se tedy vyklápí celé. Zavazadlový prostor je obrovský, v základním uspořádání nabídne 625 litrů. Oceňujeme plnohodnotné rezervní kolo schované pod podlážkou. Poprvé lze u liftbacku otevírat páté dveře buď tlačítkem, nebo specifickým pohybem nohy pod zadním nárazníkem.
Výborně vypadají devatenáctipalcová litá kola, základem budou disky s průměrem o tři palce menším. Výfuky jsou elegantně schované, což je prvek, který má šéfdesignér Škody Jozef Kabaň velmi rád a postupně jej praktikuje na všechny nové modely z Mladé Boleslavi. Interiér díky hodnotně působícím lištám nabídne luxusní nádech, který ale částečně devalvuje velké množství použitých dílů z třetí generace octavie.
Paralely s octavií, obrovský prostor vzadu
Tříramenný volant je výtečný, úplně ten samý (s ozdobnými logy) najdete v derivátech Octavia RS a Scout. Rovněž „infotainment” Columbus s barevnou dotykovou obrazovkou je skvělý, stejný ale najdete i v octavii (superb dostane lepší rozlišení displeje, ten ale později v rámci „modelové péče” zdědí i octavia).
Subtilně vypadající páku automatické převodovky jsme kritizovali rovněž v druhém největším modelu od Škody a najdete ji i zde. Chápeme, že výroba automobilu je vždy tvrdým bojem vývojářů, marketingového oddělení, vedení koncernu a „nákladových” analytiků, upřímně jsme ale čekali o trochu větší odlišení superbu a octavie. U předních sedaček nám ještě chyběla i masážní funkce, kterou dostal passat už v minulé generaci.
Na druhou stranu špičková audioaparatura Canton dostane 12 reproduktorů a výkon 610 W, klimatizace je třízónová (samostatnou máte v rámci zadních sedadel) a některé funkce lze ovládat z tabletu přímo ze zadních sedadel - třeba ladit rádio. To v octavii rozhodně nenajdete.
Mezi špičku střední třídy bude patřit nabídnutý prostor nejenom pro zavazadla, ale hlavně pro posádku. Proti druhé generaci už superb nepůsobí jako přerostlý jezevčík, více místa je i v příčném směru, za což může pěticentimetrový nárůst šířky.
V podélném směru je místa tolik, že by se nová největší škodovka mohla srovnávat s auty o jednu třídu většími, ale to v její novodobé historii platí už od první generace. Vzadu cestující najdou opravdu velký prostor pro své nohy i hlavy, nový superb tak bude i v plném obsazení čtyř dospělých příjemným společníkem na delší cesty.
Motorizace pro Škodu Superb III | |||||
---|---|---|---|---|---|
motor | výkon | toč. moment | 0-100 km/h | max. rychlost | komb. spotřeba |
1,4 TSI | 92 kW | 200 Nm | 9,9 s | 208 km/h | 5,3 l/100km |
1,4 TSI | 110 kW | 250 Nm | 8,6 s | 220 km/h | 4,8 l/100 km |
1,8 TSI | 132 kW | 320 Nm | 8,0 s | 232 km/h | 5,8 l/100 km |
2,0 TSI | 162 kW | 350 Nm | 7,0 s | 243 km/h | 6,1 l/100 km |
2,0 TSI | 206 kW | 350 Nm | 5,8 s | 250 km/h | 7,1 l/100 km |
1,6 TDI | 88 kW | 250 Nm | 10,9 s | 206 km/h | 3,9 l/100 km |
2,0 TDI | 110 W | 340 Nm | 8,8 s | 220 km/h | 4,0 l/100 km |
2,0 TDI | 140 kW | 400 Nm | 8,0 s | 237 km/h | 4,0 l/100 km |
Resumé z první dvouhodinovky
Na první jízdu s novým superbem si budeme muset ještě dva měsíce počkat, už první dojmy ale splnily očekávání. Design je sice konzervativní, ale vypadá reprezentativně a vlajkovou loď Škody okamžitě odlišíte od menších a levnějších sourozenců. Částečně nás zklamaly některé prvky v interiéru shodné s octavií, naopak prostornost a praktičnost je na špičkové úrovni. Velice dobrá je i nabídka motorizací, byť na nejsilnější BiTDI o výkonu 176 kW (240 k) a 500 Nm točivého momentu superb (zatím) nedosáhne.