Článek
Zkratkou VZ, odvozenou ze španělského výrazu pro rychlost „veloze“, označuje značka Cupra své skutečně ostré modely, mezi které se nově řadí i její první čistě elektrický model Born, postavený na koncernové technice a platformě MEB.
Nejvýraznější úpravou je zvýšení výkonu elektrického pohonného systému o 40 % na působivých 240 kW (326 k) a 545 Nm točivého momentu, přičemž točivý moment vzrostl o 75 procent. Cupra Born VZ tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost je až 200 km/h. Oproti verzi e-Boost jde o zlepšení o 1 sekundu a 40 km/h.
Se zvýšením výkonu došlo také k vylepšení podvozku. Nový podvozek DCC Sport má optimalizované nastavení tlumičových ventilů a vylepšenou konstrukci pružin. Upravené jsou také stabilizátory, brzdy nebo systém řízení. Řidiči se tak mohou těšit na ještě sportovnější jízdu a charakter vozu.
Test Cupry Born e-Boost: Příjemné elektro s nádechem sportovnosti
Zvýšení výkonu přitom není na úkor praktičnosti. Baterie se zvýšenou kapacitou o 2 kWh na výsledných 79 kWh slibuje dojezd 570 km dle WLTP. Na rychlonabíječkách vůz zvládá nabíjet při výkonu až 170 kW, díky čemuž by nabití z 10 na 80 procent mělo být otázkou asi 30 minut.
Exteriér vozu zaujme dvojicí nových barev Dark Forest a Midnight Black. Born VZ stojí standardně na 20“ kolech z lehké slitiny, respektive volitelně na kovaných kolech se sportovními pneumatikami. Kola jsou navíc širší, aby lépe přenášela výkon na silnici. Specialitou je tmavě chromované logo VZ a nápis Cupra.
V pětimístné kabině zaujmou standardně dodávaná přední skořepinová sedadla CUP Bucket, která najdeme i v modelech Formentor VZ5 nebo Leon VZ Cup. Sedadla slibují lepší boční vedení těla a jsou čalouněna ekologickou tkaninou Seaqual.
Za volantem jsou páčky pro nastavení intenzity rekuperace, v palubní desce pak vidíme nový infotainment s 12,9palcovou obrazovkou a osvětlenou dotykovou lištou pro ovládání ventilace a hlasitosti médií. Nechybí ambientní osvětlení s funkcí upozornění na bezpečnostní asistenty nebo informující o nabití baterie.
Vůz dostal také vylepšený systém asistenčních a bezpečnostních systémů, mezi kterými je nově i funkce parkovacího asistenta s dálkovým ovládáním. Mezi volitelné vybavení patří například audiosystém Sennheiser s 10 reproduktory.
Nová Cupra Born VZ bude na trh uvedena ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Ceny zatím nebyly zveřejněny. Základní Cupra Born 58 ale nyní stojí od 1 259 900 Kč, dosud nejvýkonnější Born e-Boost 77 s výkonem 170 kw (231 k) a baterií o kapacitě 77 kWh pak od 1 449 900 Kč.