Hlavní obsah

Nový Renault 5 E-Tech přijíždí jako stylový elektromobil s nádechem retra

Automobilka Renault během ženevského autosalonu představila produkční kompaktní elektromobil Renault 5, který se drží retro designu a nabízí slibné parametry.

Nový Renault 5Video: Renault

Článek

Renault 5, vyráběný mezi lety 1972 až 1996, byl symbolem malého městského hatchbacku, který uměl v různých verzích nabídnout styl, praktičnost i zajímavé svezení. Po roce 1996 se na dlouhou dobu odmlčel, nyní se však vrací jako čistě elektrický malý elektromobil, připravený porvat se nejen s městskou džunglí.

Samotný design vychází z konceptu představeného již v roce 2021 a drží se retro-futuristické vize, která působí velmi sympaticky. Hranatě stylizované přední světlomety s výrazným denním svícením v mlhovkách, společně s vertikálními zadními světly a výraznými lemy kol jsou odkazem na minulou generaci Renault 5.

Podobně jako moderní Renault Clio, také nový Renault 5 má kliku zadních dveří integrovanou do C-sloupku, čímž vzniká iluze třídveřové karoserie. Na rozdíl od minulých generací však bude nový Renault 5 vždy pouze pětidveřový. Červenými detaily ale připomene legendární R5 Turbo, na který ještě letos naváže ostrá verze Alpine A290.

Evropským Vozem roku 2024 byl vyhlášen elektrický Renault Scenic

AutoMoto

Vůz měří na délku 3,92 metru, na šířku 1,77 metru a na výšku 1,5 metru, přičemž rozvor má hodnotu 2,54 metru. Novinka je tak dokonce menší než stávající Renault Clio. Technickým základem je vůbec poprvé platforma AmpR Small, dříve známá jako CMF-B EV. V podbězích budou 18palcová kola a zadní náprava nabídne nezávislé zavěšení.

Retro stylem se snaží zaujmout i kabina s vertikálním prošíváním na palubní desce nebo hranatými výdechy ventilace. Jednoduše a retro působí i tvar sedadel, nabízející i dvoubarevné čalounění nebo výplně dveří. Zavazadlový prostor nabídne objem 326 litrů.

Před řidičem je ovšem moderní panel tvořený dvojicí obrazovek. Digitální přístrojový štít může mít úhlopříčku 7 nebo 10 palců, v závislosti na výbavě, středový infotainment nabízí vždy úhlopříčku 10,1 palce a běží na operačním systému Google OpenR Link. Novinkou je digitální asistent Reno, pracující s technologií AI.

Renault 5 bude dostupný v několika konfiguracích, zákazník si dokonce bude moci vybrat ze dvou baterií. Základní s kapacitou 40 kWh by měla nabídnout dojezd až 300 km, větší baterie s kapacitou 52 kWh až 500 kilometrů. V závislosti na baterii může vůz vážit 1350, respektive 1450 kilogramů.

V závislosti na baterii lze vybírat ze tří elektromotorů, vždy jsou však poháněna přední kola. Se slabší baterií mohou být spojeny motory o výkonu 70 kW (95 k, 215 Nm), respektive 90 kW (120 k, 225 Nm). Silnější baterie může napájet elektromotor o výkonu 110 kW (150 k) s nejvyšším točivým momentem 245 Nm. Právě tato verze bude dostupná na začátku výroby, další dorazí do nabídky později.

Pomalé nabíjení střídavým proudem je možné při výkonu 11 kW, rychlonabíjení stejnosměrným proudem je možné při výkonu 80 kW (90kW elektromotor), respektive 100 kW (110kW elektromotor). Dobití obou baterií na rychlonabíječce z 15 na 80 procent by mělo trvat okolo půl hodinky. Nejslabší verze rychlonabíjení nebude podporovat.

Zajímavostí je výrazné logo s číslovkou 5 na kapotě odkazující na přívod vzduchu u některých starších modelů Renault 5, které slouží jako indikátor nabíjení. Novinka je také vybavena tepelným čerpadlem, umí rekuperovat energii při brzdění a nabídne i podporu obousměrného nabíjení V2G/V2L, díky čemuž se vůz může proměnit v pojízdnou záložní baterii.

Nejdostupnější Renault 5 E-Tech by se měl prodávat za cenu kolem 25 000 eur, což je v přepočtu asi 634 300 korun. Výroba vozu bude probíhat ve Francii.

Renault přiveze do Ženevy divoké elektrické koncepty včetně sněžného skútru

AutoMoto

Výběr článků

Načítám