Článek
Design není velkou novinkou zvenčí ani uvnitř, za zmínku však stojí dělená přední světla, která jsou kompletně LED a mají funkci Matrix. Jsou tedy schopna vystínit okolní provoz a kolem aut stále posílat paprsky dálkových světel, což zlepšuje pohodlí i bezpečnost jízdy v noci.
Co vidět moc není, ale je to zvenčí auta, je aerodynamické zakrytování podvozku, deflektory na přídi, které směrují vzduch kolem pneumatik či zepředu na boky auta, a také klapka za maskou, která reguluje přístup vzduchu do motorového prostoru.
Kabina nabídne pět či sedm sedadel a zadní dveře otvíratelné do úhlu téměř 90° např. pro snazší manipulaci s dětskou autosedačkou.
Druhá řada sedadel nabídne nabíjecí porty USB, integrovaná stínítka dveřních oken či ovládání třetí zóny klimatizace. Také je posuvná pro zvětšení kufru - ten má standardně 585 litrů - či snazší nastupování do třetí řady. Tam se podle Nissanu vejdou lidé do 160 cm výšky.
Palubní deska nabídne dvě obrazovky o úhlopříčce 12,3″ - přístrojový štít a centrální displej. Třetí displej je head-up promítaný na čelní sklo a má úhlopříčku 10,8″.
Samozřejmostí je Apple CarPlay a Android Auto, vůz však je kompatibilní i s Asistentem Google či systémem Alexa od Amazonu pro komunikaci mezi přístrojem v domácnosti a vozidlem.
Je tak možné např. doma, ještě před vyjetím, hlasem zadat cíl do navigace. Ta ve voze údajně zvládá i dopravní data v reálném čase či ceny paliva.
Na palubě je také systém poloautonomního řízení ProPilot s funkcí Navi-link, tedy propojení s navigací. Systém tak dokáže lépe ovládat vůz např. v hustém provozu a také umí přebírat změněný rychlostní limit ze značek u silnice či automaticky zpomalit před zatáčkou.
Kromě něj v x-trailu najdeme také armádu jízdních asistentů a hlídačů, jako je hlídač mrtvého úhlu, brzdění před pohyblivou i nehybnou překážkou při couvání či třeba autonomní nouzové brzdění. To spolupracuje s radarem, který vidí dál než na jedno auto před sebou, a tak může systém reagovat na nebezpečí rychleji.
Pod kapotou se skrývá pohonné ústrojí s názvem e-Power. To je v podstatě hybrid, u nějž ale spalovací motor nezabírá přímo na kola. Pohání generátor, který vyrábí elektřinu pro elektromotor a až ten pohání kola.
Standardem je pohon předních kol, kdy má systém výkon 204 koní a točivý moment 330 N.m. Stačí to ke zrychlení na stovku za 8 sekund a maximálce 170 km/h.
Nissan vyvíjí chytřejší systém předcházení nehodám, vypořádá se s nepředvídatelnými situacemi
K mání je také verze e-4orce s pohonem všech kol, která přidává druhý elektromotor na zadní nápravu. Nečekejte ale čtyři stovky koní, kombinovaný výkon je 213 k.
Točivý moment už je zajímavější - na přední nápravě je maximum 330 N.m, na zadní 195 N.m. Čtyřkolka je na stokilometrové metě za 7 s v případě pětimístné a 7,2 s v případě sedmimístné verze, nejvyšší rychlost je u obou 180 km/h.
Výhodou systému je podle Nissanu jízda jako v elektromobilu, tedy s okamžitě dostupným maximem točivého momentu, naprosto hladkou jízdou bez řazení a také s možností používání výhradně plynového pedálu. Ta se aktivuje tlačítkem v interiéru a funguje tak, že po uvolnění pedálu začne vůz rekuperovat plným výkonem - k uložení takto získané energie je tu malá baterie - až do zastavení.
Další výhodou je běh spalovacího motoru konstantně v ideálních otáčkách, což znamená nižší spotřebu paliva. Verze e-Power má v závislosti na provedení normovanou spotřebu od 5,8 do 6,5 l/100 km, nejžíznivější je samozřejmě sedmisedadlová čtyřkolka.
Druhý motor v nabídce je 1,5l tříválec s proměnlivým kompresním poměrem a s přeplňováním. Dává 163 koní a 300 N.m, chce za ně 7,1-7,4 l paliva a na stovce je nejpomaleji, za 9,6 sekundy, ale má nejvyšší maximálku - 200 km/h. Ten je k mání výhradně s pohonem předních kol a převodovkou CVT.
Český ceník ani dostupnost vozu na našem trhu zatím nejsou oficiálně známé.