Článek
Že nová třída C má jen čtyřválcové motory, víme už dlouho. Pro vrchol nabídky, model AMG C 63, to však znamená ztrátu poloviny válců, což nejeden fanoušek očekává s obavami. Mercedes-AMG je nechal čekat docela dlouho, běžná třída C se představila už před rokem a půl.
Konečně však stojí před námi, a to rovnou ve vrcholné formě Mercedesu –AMG C 63 S E Performance. Jak automobilka už dříve slibovala, je to plug-in hybrid, a pořádně silný.
Základem pohonného ústrojí je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s označením M139l, který sám o sobě dává 350 kW/476 koní a 545 Nm. To jej činí nejvýkonnějším čtyřválcem v historii této konfigurace motorů, stejně tak jeho litrový výkon 239,1 koně je světovou špičkou.
Motor má turbodmychadlo s elektromotorem umístěným na hřídeli mezi turbínou a kompresorem. Roztáčí ho rychleji, než to zvládnou výfukové plyny, čímž neguje turbolag – prodlevu v dodávce plného výkonu po sešlápnutí plynového pedálu. A kromě toho dokáže udržet tlak v sacím traktu i po uvolnění plynového pedálu či při brzdění.
Tato technologie pochází z formule 1 a Mercedes-Benz už ji používá ve slabší verzi AMG C 43. Motor má také místo klasického alternátoru či startéru řemenem napojený startér-generátor, známý zejména z mild hybridních systémů.
Skutečná elektrifikace je však až u zadní nápravy v podobě elektromotoru o výkonu 150 kW/204 koní a točivém momentu 320 Nm s dvoustupňovou převodovkou. Energii čerpá z baterie, rovněž umístěné u zadní nápravy, o kapacitě 6,1 kWh, napětí 400 V, nejvyšším výkonu 150 kW, dlouhodobě udržitelném výkonu 70 kW a hmotnosti 89 kg.
Výsledkem je celkový výkon systému 500 kW/680 koní a celkový točivý moment dechberoucích 1020 Nm. Pro třídu C jsou obě čísla historicky nejvyšší a nejsou daleko maximům ani pro celé portfolio někdejšího tunera, dnešní divize AMG.
Mercedes-Benz se nechce vzdát osmiválce. Když bude poptávka, vyrábět se bude dál
Znamenají zrychlení na stovku za 3,4 sekundy – v ideálních podmínkách, samozřejmě. Skutečná nejvyšší rychlost není známá, omezovač zasahuje ve 280 km/h u sedanu (generačně označeného W206), o deset níže u kombíku (s označením generace S206), pokud zvolíte správný příplatek; standardem je 250 km/h u obou karosářských variant.
Obě také mají stejnou spotřebu, 6,9 l/100 km pro benzín + 11,7 kWh/100 km pro elektřinu. Na tu ale vůz ujede jen 13 km dle měřicí normy WLTP.
Plug-in hybrid tu ani zdaleka není pro spoření emisí CO2, nýbrž proto, aby AMG C 63 S jezdilo s větrem o závod, což ostatně technický šéf AMG Jochen Hermann webu Motor1 potvrdil.
Technických zajímavostí je ovšem ještě mnohem víc. Necháme nyní stranou fakt, že podle starších vyjádření automobilky nová třída C nedostala ani šestiválec, natož V8 pro úsporu hmotnosti, přesto AMG C 63 váží přes 2,1 tuny – jistě zčásti kvůli hybridnímu ústrojí.
Elektromotor je u zadní nápravy zejména kvůli rozložení hmotnosti, přesto vůz není zadokolkou – standardem je systém pohonu všech kol AMG 4Matic+ s elektronickým řízením. Elektromotor sice zabírá na zadní nápravu, díky sadě spojek ale může poslat sílu i dopředu.
Test Mercedesu C 220 d: Opravdová limuzína nemusí mít pět metrů
Pracuje skrz elektronicky řízený samosvorný diferenciál a v případě, že systém zjistí přílišný prokluz některého z kol, může ovládat jeho trakci. Stabilizační program ESP tedy nemusí škrtit výkon spalovacího motoru.
Dvoustupňová převodovka u elektromotoru řadí druhý kvalt nejpozději okolo rychlosti jízdy 140 km/h, kdy na první kvalt elektromotor dosahuje svých maximálních otáček 13 500 za minutu.
Jízda pouze na elektřinu je však dostupná jen do rychlosti 125 km/h v jízdním režimu Electric, jednom z osmi. K dalším patří Comfort, jeho verze Battery Hold pro udržování aktuálního stavu baterie, různě ostré Sport, Sport+ a Race, a konečně Slippery pro kluzké podmínky či všemožně nastavitelný Individual.
Rekuperační brzdění elektromotorem má režimy čtyři. Od nuly, kdy vůz po uvolnění plynového pedálu volně plachtí, až po trojku, kde je rekuperace maximální a vůz po uvolnění plynového pedálu zpomaluje až do zastavení.
Kromě toho tu je elektronicky řízené adaptivní odpružení, natáčení zadní nápravy až 2,5° proti směru předních kol pro lepší agilitu v nižších rychlostech, nebo až 0,7° po směru předních kol pro lepší stabilitu v rychlostech nad 100 km/h. Postupně vypínatelný je také stabilizační systém ESP.
Mercedes-AMG přichází s E 63 S Final Edition. Je to rozlučka s osmiválcem
Po stránce vzhledu hovoří nejvýmluvněji fotografie, doplňme však, že šířka vozu narostla o 76 mm zejména díky širšímu rozchodu předních kol. Oproti standardní třídě C je také vůz delší o 83 mm a zvětšil se i rozvor náprav, a to o 10 mm.
Zevnějšek dostal také samozřejmé spoilery, loga a výdechy horkého vzduchu včetně jednoho širokého na kapotě. Kola mají standardně 19″ v průměru, za příplatek jsou k mání „dvacítky“.
V kabině není změn oproti standardní třídě C tolik, vidíme však sportovní sedačky vpředu, dozadu lze pořídit lavici s lepším bočním vedením na krajních místech.
V infotainmentu přibylo několik funkcí pro sportovní jízdu včetně časomíry, volant dostal ovladač jízdních režimů a speciální tlačítka ke změně charakteristiky zvuku výfuku a odpružení.
Cena zatím není známá, do prodeje se AMG C 63 S E Performance dostane zkraje příštího roku. Zda můžeme později očekávat i trochu slabší verzi bez písmenka S, lze jen spekulovat.