Článek
Japonská automobilka Lexus odhalila novou generaci svého velkého SUV s názvem RX, už páté generace. Tu čtvrtou, kterou jsme v minulosti testovali, nahrazuje po sedmi letech na trhu.
Novinka přichází s evolučním designem - ovšem nutno říci, že přesto nikoliv bez kontroverzí. Zmizela obří vřetenovitá maska chladiče, místo ní tu je lichoběžník a přesah v horní části, připomínající žraloka či třeba některé produkty značky Honda.
Vzadu si všimněte C-sloupků, které doznaly jen kosmetických změn, a také linky obrysovek přes celou šířku auta. Změnou jsou také zcela kulaté blatníky, dosud byla jejich horní část trochu zploštělá.
Kompletně nový je interiér s větší centrální obrazovkou, která ukrývá nový infotainmentový systém. Podobně jako některé nové toyoty nabízí cloudovou navigaci. Oproti minulé generaci je větší výpočetní výkon systému a je tu také silnější bezdrátová nabíječka smartphonů; Apple CarPlay vůz zvládne bezdrátově, Android Auto jen po kabelu.
Velkou změnou je také absence klasických analogových hodin, a hlavně tlačítkového panelu ovládání klimatizace. Tyto prvky se přesunuly do displeje, dle fotografií včetně ovládání vyhřívání a ventilace sedaček.
Zůstal však ergonomicky výborný volič převodovky, kterým je třeba udělat pohyb do písmene L, aby člověk vybral Drive či Reverse, a který se vrací do původní polohy. Kolem něj vidíme držáky nápojů, samozřejmou loketní opěrku a porty USB-C.
Kokpit je proveden v „novém pojetí Tazuna“, jak hovoří tisková zpráva. Toto slovo vychází z japonského slova pro „otěže koně“ a principem je přímé a intuitivní ovládání s přehledným seskupením jednotlivých ovládacích a zobrazovacích prvků. Veškerý obsah má být dostupný očím řidiče za minimálního odklonění od vozovky.
Řidič má k dispozici digitální přístrojový štít, v němž přinejmenším u verze F Sport Performance, vyobrazené na fotografiích, dominuje velký centrální kruh zobrazující otáčkoměr. V něm se kromě rychlosti dozví také tlak turbodmychadla či podtlak v sání a kolem tohoto malého kroužku vidíme tlak a teplotu oleje.
Co do provedení interiéru je k mání syntetická či pravá kůže v černé nebo pískové barvě; pro verzi F Sport rovněž v červené. Samozřejmostí je ohromná paleta odstínů pro ambientní osvětlení a 14 předkonfigurovaných „nálad“ v rámci funkce Mood Selector.
Pod kapotou nově najdeme 2,4l přeplňovaný čtyřválec místo 3,5l atmosférické V6. Motor sám dává 279 koní a 429 Nm, které může v základní verzi RX 350 posílat skrz osmistupňovou automatickou převodovku na přední nebo všechna kola. Americké normy spotřeby zde uvádějí kombinovanou spotřebu 9,8 l/100 km.
Verze bez elektrifikace patrně bude k mání jen na severoamerickém kontinentu, neboť ji česká tisková zpráva nezmiňuje. U nás k mání budou hybridy, a to ve formě RX 350h o celkovém výkonu 245 koní. Základem tohoto ústrojí je 2,5l řadový čtyřválec bez přeplňování a největší výhodou má být spotřeba paliva, která je dle evropských norem 6,4-6,7 l/100 km.
K mání bude také plug-in hybridní varianta RX 450h+, která má stejné pohonné ústrojí, ovšem se silnější elektrickou částí pro celkový výkon 306 koní. Jeho baterie má 18,1 kWh a má elektromotor i na zadní nápravě pro pohon 4x4.
Tento vůz v Česku dosáhne na „elektromobilní“ registrační značky, neboť jeho spotřeba paliva má být 1,1-1,2 l/100 km a emise CO2 24-26 g/km. Obě tyto varianty budou mít systém pohonu všech kol E-Four, což znamená druhý elektromotor na zadní nápravě.
Vrcholem bude verze RX 500h, která sází na již zmíněný přeplňovaný 2,4l čtyřválec a dva elektromotory - jeden mezi spalovacím motorem a šestistupňovou automatickou převodovkou, druhý na zadní nápravě. Jeho celkový výkon je 371 koní, který má stačit ke zrychlení na stovku zhruba za 6 sekund. Spotřeba paliva tu má být 8,2-8,5 l/100 km.
Lexus představil RZ 450e, futuristické SUV na elektřinu
Zmíněný zadní elektromotor dává jen 80 koní, ovšem Lexus pro tuto verzi vyvinul nové řízení rozdělování točivého momentu s názvem Direct4. To má „neustále a za všech jízdních situací vyvažovat výkon a točivý moment mezi oběma nápravami“, říká tisková zpráva.
Hovoří také o lepší zpětné vazbě od vozovky, lepší stabilitu při ovládání vozidla a vynikající dynamiku za vysokých rychlostí. Okamžitě dostupný točivý moment elektromotoru také má pomáhat regulovat náklony karoserie. Ve výbavě je také řízení zadních kol a šestipístkové přední brzdové třmeny.
Po stránce technologií na palubě počítejte s nejnovější suitou asistentů a hlídačů pod názvem Lexus Safety System+ 3.0, která nabízí adaptivní tempomat pro celé spektrum rychlostí, funkci pro úpravu rychlosti jízdy do zatáček či systém pro předcházení nehodám rozšířený o rozpoznávání chodců a motocyklů či podporu jízdy skrz křižovatky.
Na palubě je také aktivní hlídač jízdních pruhů či poloautonomní parkování, které nově podporuje i parkování popředu, nikoliv jen couváním.
Kdy bude novinka dostupná na českém trhu a za jaké ceny, zatím není známo, ale očekáváme její příchod někdy v druhé polovině letošního roku.