Článek
Kolínská automobilka TPCA bude od ledna roku 2021 závodem Toyoty. Výroba takzvaných trojčat, tedy Ayga a francouzských kolegů Citroënu C1 a Peugeotu 108, sice bude coby pozůstatek původního záměru ještě v příštím roce pokračovat, ovšem do středních Čech se také nastěhuje nový model.
Už téměř půl roku je jasné, že sem Toyota přesune část produkce Yarisu. V dosavadní francouzské automobilce u Onnaingu se bude nové vydání rovněž vyrábět, ovšem uvolněné kapacity využije crossover Yaris Cross.
Toyota Yaris Cross odhalena. Nový malý crossover nabídne i pohon všech kol
„Je to pro nás velká čest, velká příležitost. I vzhledem k tomu, že se do Kolína dostane také hybridní technologie,” říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty.
Konečně si sednete níž
První dojem z nového prcka je velmi pozitivní. Toyota se v posledních generacích významně posouvá směrem k mladistvému, sportovnímu designu. Vidět je to na corolle a u yarisu je to možná ještě markantnější.
Zaujme agresivně tvarovaná maska a LED světlomety, které dostanete už od prostředních výbav. Zadní svítilny jsou propojené LED páskem.
Nový yaris je o 5 mm kratší a o 40 mm nižší než předchůdce. Vnitřní prostor ale neutrpěl, ba naopak – vůz má o 50 mm delší rozvor náprav a o 50 mm větší šířku. Jistě, stěhovák to stále není, ale pokud budeme pokračovat v řeči čísel, je tu něco ještě důležitějšího.
V novém yarisu už nesedíte jako na bidýlku, s pedály pod nohama a s volantem daleko. Naopak, řidičská pozice je mnohem přirozenější, ve srovnání s předchůdcem je sedadlo řidiče ukotveno o 36 mm níže, o 60 mm dál, volant lze o 77 mm posunout blíže hrudi a ukotven je o 6 stupňů svisleji. Navíc sedadla samotná jsou stejných rozměrů jako ve větších modelech.
Interiér pak působí rovněž o řád kvalitněji, díky měkčené palubní desce a textilii na dveřích, ale i celkové modernější architektuře. A pokud se nebojíte připlatit, yaris může mít i head-up displej, 10palcový displej infotainmentu, kompletně prosklenou střechu nebo ambientní osvětlení.
Při prvním seznámení dojmy kazí méně místa na hlavu pro zadní cestující a především omezený výhled dozadu. C-sloupky jsou mohutné stejně jako zadní opěrky. Zadní parkovací kamera tak i v případě takto malého auta přijde vhod.
Nová platforma, nové příležitosti
Technicky je novinka založena na modulární platformě TNGA s kompaktním přízviskem GA-B. Díky tomu je karoserie o podstatných 37 procent tužší.
Od základní výbavy je pak k dispozici sada nejpokročilejších jízdních asistentů v rámci evropské nabídky Toyoty. Včetně inteligentního adaptivního tempomatu, rozpoznávání chodců nebo třeba držení uprostřed jízdního pruhu.
V minulém roce Toyota prodala 30 procent hybridních yarisů, na typický elektrifikovaný pohon se soustředí i v tomto vydání.
Významnou novinkou je použití lithium-iontového akumulátoru, který ušetří 12 kilogramů a má vyšší kapacitu. Nová patnáctistovka s hybridním ústrojím o systémovém výkonu 112 koní nyní umí nabídnout elektrický režim až v 130 km/h, o 55 km/h více než u předchozí generace.
Dalšími motory v nabídce jsou litrový tříválec o výkonu 72 koní a tříválcová patnáctistovka se 125 koňskými silami. V druhém případě volitelně i s převodovkou CVT.
U dealerů se novinka objeví v říjnu, v Kolíně produkce odstartuje na začátku příštího roku. Základní cena s litrovým motorem startuje na 335 tisících korun ve stupni výbavy Active, nejlevnější hybridní verze ve stejné výbavě přijde na 445 tisíc.