Hlavní obsah

Nový Ford Mustang je tu, osmiválec i manuál zůstávají

Sedmá generace Fordu Mustang kombinuje starosvětský osmiválec s moderní palubní deskou, ostrým designem, čímsi zvaným „elektronická driftovací brzda“ a možností vytáčet motor na dálku tlačítkem na přístupovém modulu. Na americký trh vstoupí v létě 2023, do Česka přijde výhradně s V8, a to koncem roku 2023.

Ford Mustang 7. generaceVideo: Ford

Článek

V dnešní době si při generační obměně nějakého vozu nemůžeme nikdy být jisti, co ze „starého světa“ v něm zůstane a co bude naopak nahrazeno něčím modernějším - a leckdy kontroverzním.

Když ovšem Ford lákal na představení nové, už sedmé generace mustangu, dával znát, že v něm toho zůstane ze „starého světa“ osmiválců a manuálních převodovek skutečně hodně. A realita, která se představila ve středu na začínajícím detroitském autosalonu, je skutečně taková.

Začneme-li zvenčí, nový mustang není co do designu příliš velkou revolucí. Výrazně odlišná jsou světla, která mají tři segmenty podobně jako zadní lampy, a přední maska se liší v závislosti na motoru - verze GT má rámečky po stranách navíc.

Také si u ní všimněte výdechu v kapotě či větších kol; standardně jsou u GT devatenáctipalcová, zatímco základ obouvá „sedmnáctky“. Proporce vozu zůstávají nezměněné, přibývají jen ostřeji řezané rysy, které můžou připomenout konkurenční Chevrolet Camaro.

K mání bude, stejně jako dosud, fastback a kabriolet s plátěnou skládací střechou. Automobilka zmiňuje, že u fastbacku prodloužila střechu, aby se dovnitř snáze nastupovalo v helmě. Vypadá to jako detail podstatný jen pro hrstku majitelů, kteří budou jezdit na okruhy, ale pokud Ford při vývoji myslel na tohle, je dost možné, že pořádně zapracoval také na jízdních vlastnostech novinky.

Firma hned zkraje tiskové zprávy slibuje, že nový mustang bude „nejvíc vzrušující, nejzábavnější na řízení, co kdy byl, díky zcela přepracovanému řidičskému zážitku“. K oběma motorizacím nabízí paket Performance, který přidává rozpěru mezi předními tlumiči a samosvorný diferenciál Torsen.

V případě osmiválcové verze GT přibude také lepší vedení chladicího vzduchu k brzdám Brembo, které mají vpředu kotouče o průměru 390 mm, vzadu 355 mm.

Součástí paketu je také tzv. elektronická driftovací brzda. Ovládá se pákou na středovém tunelu, která vypadá jako madlo klasické, mechanické ruční brzdy, ale nevedou odtud k zadním kolům žádné lanovody - madlo ovládá elektromotorky.

Zařízení může fungovat, chápeme-li tiskovku správně, jako klasická parkovací brzda, ovšem za jízdy pomáhá „řidičům-začátečníkům se naučit a vylepšit dovednosti jízdy řízeným smykem“ a zároveň „expertům nabízí systém připravený do soutěží“. Jak konkrétně to funguje, zatím automobilka nezveřejnila.

Stejně tak si Ford zatím nechává pro sebe technické detaily motorizací. Víme už však, že pod kapotou Američanům zůstává volba mezi 2,3l přeplňovaným čtyřválcem EcoBoost a 5,0l atmosférickým osmiválcem Coyote.

Ten má mít dosud nejvíce výkonu v rámci standardních mustangů GT, což by mohlo znamenat nejméně okolo 470 koní; v šesté generaci končil na 466 koních. Automobilka hovoří o duálním airboxu a dvou škrticích klapkách, což má dohromady zlepšit proudění vzduchu do motoru.

EcoBoost - který ale v české nabídce neočekávejme, už nějakou dobu se u nás prodává jen osmiválec - má být kompletně nový. Oba motory samozřejmě pohání výhradně zadní kola.

Pro V8 zůstává základní převodovkou šestistupňový manuál - nově s automatickými meziplyny -, neboť v USA tvoří 40 % prodejů šesté generace mustangu. Desetistupňový automat bude za příplatek; u EcoBoostu však bude standardem, protože s tímto motorem kupoval manuální převodovku málokdo.

A konečně interiér, který prošel od dosavadní generace snad největší proměnou. Místo starosvětské kapličky přístrojů a středové konzole, kdy nejvýš byly výdechy ventilace a až o patro níž člověk našel relativně malý displej infotainmentu, dostala novinka dva gigantické displeje, spojené v jeden panel.

Milovníky fyzických tlačítek nepotěší, že se téměř vše nově ovládá ve 13,2″ displeji - očividně včetně klimatizace. Alespoň se však snad nemusíme bát zadrhávání, protože jak tento, tak i 12,4″ displej přístrojového štítu běží na videoherním enginu Unreal.

Překvapení od Fordu: Retro teréňák Bronco míří na evropský trh

AutoMoto

Jednou z výhod má být možnost otáčet autem na displeji, když si člověk bude nastavovat personalizovaný jízdní režim. Další mají být animace, ovšem z mustangu nemá být videohra.

„Věděli jsme, co zákazníci chtějí, a navrhli jsme nejdigitálnější mustang v historii, ale zároveň jsme ponechali důležitou orientaci kokpitu na řidiče,“ nechal se slyšet Ricardo Garcia, manažer designu interiérů u Fordu. Dodal, že integrace ovládání rádia a klimatizace do dotykového displeje byla podle výzkumu populárním krokem u mileniálů, generace Z i starších řidičů mustangů.

Foto: Ford

Interiér dosavadního Fordu Mustang GT 6. generace

Kromě toho nechybí ambientní osvětlení s nastavitelnými barvami či uvítací světla, když k vozu přicházíte. A komu by to bylo málo, novinka dostala kromě dálkového startu na přístupovém modulu i možnost odtud tlačítkem túrovat motor. Ovšem jestli se tyto dva prvky dostanou i do Evropy, zatím těžko říct.

Nový mustang je označován jako modelový rok 2024, což znamená, že na americký trh vstoupí v létě roku 2023. V Česku ho podle slov místního zastoupení automobilky můžeme očekávat výhradně s osmiválcem, k němuž budou k mání obě převodovky, a to koncem roku 2023. Do té doby se jistě dozvíme více o motorech i různých technických vychytávkách.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Dosavadní Ford Mustang GT 6. generace

Související témata:
Ford Mustang Pony car

Související články

Výběr článků

Načítám