Článek
Čekání na nové mondeo bylo předlouhé, vždyť jeho americký derivát se pod názvem Fusion za „velkou louží” prodává již dva roky. Je tak zřejmé, že staronový model to bude mít v boji o fleetové zákazníky po uvedení nového VW Passat a Mercedesu C velmi těžké.
Ford Mondeo se nabízí jako liftback, kombi nebo sedan, poslední karosářská varianta je ale vyhrazena výhradně pro hybridní verzi HEV (v Česku od 762 990 korun). Tvary všech karosářských verzí čtvrté generace mondea jsou docela výrazné; malá, do boku zasahující přední světla patří rozhodně k výrazným prvkům.
To samé lze říct i o obrovské masce chladiče, která nikoliv náhodou mnohým připomíná modely od Aston Martinu – jde sice o výrazný, nicméně značně kontroverzní prvek, který se mnohým (včetně autora tohoto článku) jednoduše nelíbí.
Mondeo bylo a je obrovské
Po usednutí dovnitř na vás dýchne obrovitost tohoto 4,8 metru dlouhého auta. Místa je skutečně dostatek ve všech směrech (vyjma nártů pro nohy zadních cestujících), a to samé se dá říct i o zavazadlovém prostoru, jakkoliv v případě kombi patří jeho půlkubík ve střední třídě k průměrným hodnotám. Dveře se vepředu i vzadu otevírají ve velkorysém úhlu, při prvním vystupování vzadu se ale v liftbacku možná praštíte do hlavy – zadní sloupek padá vzad poměrně prudce.
Interiér příliš nenadchne z estetického hlediska (obzvláště nehezké jsou plasty na středovém panelu), ergonomicky či komfortem ale nezklame. Posaz za volantem, komfort sedačky i možnosti pro její nastavení jsou bezproblémové, výhled vzad je u zkoušeného liftbacku logicky horší.
Z krátké, přibližně 20minutové projížďky v rámci národní novinářské prezentace na rozbitých silničkách Dolních Počernic nebudeme dělat obšírné závěry. Přesto pár drobných postřehů: citlivost jinak vcelku přesného řízení je velmi malá, mondeo má až příliš lehký chod volantu s příliš úzkým věncem.
Konečně i jako 4x4
Podvozek na první dojem působí schopně, proti minulé generaci jsme ale minimálně po ujetí prvních kilometrů nezaznamenali výraznější posun. Obáváme se, že naladění podvozku bude preferovat komfort před agilitou, stejně jako tomu bylo u mezigenerační výměny Mondea II (2000–2007) a III (2007–2014). Nový Ford Mondeo jede tiše (zkoušený nejsilnější turbodiesel), 180 koní byste ale jeho motoru nehádali.
Potěšitelné je, že poprvé v historii mondea si jej můžete koupit jako „čtyřkolku”. Všechna čtyři kola budou mít poháněné výhradně silnější dieselové verze a příplatek proti základní ceně bude činit 50 tisíc korun. Zástupci českého zastoupení Fordu odhadují, že by verze 4x4 mohly zaujímat až 20 procent z prodaných mondeí. Podíl karosářských verzí liftback a kombi by měl být vyrovnaný.
K nejsilnějším benzínovým motorům manuál nedostanete
V nabídce jsou dva naftové motory 2.0 Duratorq (150 a 180 k) a základní šestnáctistovka (115 k). Benzínové pak zastupuje patnáctistovka (160 k) a dvě verze dvoulitrového EcoBoostu – o největším výkonu 203 a 240 k (149 a 179 kW). Nechybí ani hybridní verze; kombinovaný výkon benzínového motoru a elektromotoru činí 191 koní (140 kW).
V nabídce jsou dva výbavové stupně – Trend a Titanium. Nejnižší ceníková cena činí 611 990 korun za verzi s benzínovou patnáctistovkou (118 kW/160 k). Nejlevnější dieselový motor stojí 623 990 korun (1.6 Duratorq TDCi - 85 kW / 115 k). Příplatek za kombi činí pro všechny motorizace rovných 30 tisíc korun.
Vybírat lze z šestistupňové manuální převodovky nebo automatické se stejným počtem rychlostních stupňů (v nabídce je pro vybrané motory dvouspojkové ústrojí PowerShift). Oba nejsilnější benzínové motory ale jinak než ve spojení s automatem nedostanete, u vznětových motorů to ale neplatí a všechny tři můžete mít s „manuálem”, obě silnější verze pak volitelně i se samočinnou převodovkou.