Hlavní obsah

Nový Chevrolet Corvette ZR1X útočí na hypersporty, pod kapotou má 1250 koní

Automobilka Chevrolet představila dosud nejextrémnější provedení svého sportovního modelu Corvette, který ve verzi ZR1X nabídne 1250 koní, elektrifikovaný pohon všech kol a dynamiku srovnatelnou s tradičními evropskými hypersporty, na které si chce došlápnout.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Corvette ZR1X

Článek

Osmá generace sportovního automobilu Chevrolete Corvette, představená v roce 2019, přinesla řadu inovací. Tou nejvýraznější byla konstrukce s motorem uprostřed, v roce 2024 ovšem poprvé nabídla i pohon všech kol s označením E-Ray, který byl navíc řešen elektrifikací.

Nyní se značka rozhodla spojit tradiční (dosud) vrcholnou verzi ZR1 s technikou pohonu všech kol a poprvé představuje verzi s označením ZR1X, kterou označuje jako „pravý americký hypersport“. V plánech přitom měla být již do zahájení vývoje platformy s motorem uprostřed.

Základem pohonného ústrojí je twin-turbo přeplňovaný 5,5litrový motor LT7 V8 z modelu ZR1, který je ručně skládaný a nabízí nejvyšší výkon 1064 koní při 7000 otáčkách. Spalovací motor pohání zadní kola, přední pak roztáčí zesílený elektromotor o výkonu 186 koní (namísto 160 v E-Ray), který je napájen z baterie s kapacitou 1,9 kWh.

Výsledkem je kombinovaný výkon 1250 koní a díky pohonu všech kol i mimořádně působivá dynamika.

Corvette ZR1X slibuje zrychlení z nuly na 97 km/h za necelé 2 sekundy a sprint na 1/4 míle (zhruba 402 metry) pod 9 sekund, přičemž maximální rychlost by měla být až 241 km/h.

Automobilka si přitom měla dát mimořádně záležet také na spolupráci dvou motorů, kvůli čemuž upravovala spalovací osmiválec. Chytrá elektronika přitom neustále sleduje jízdní dynamiku a podle toho upravuje zapojení obou motorů, přední elektromotor se odpojuje až při rychlosti kolem 258 km/h.

K dispozici jsou tři režimy práce s elektrifikací, umožňující dlouhodobě stabilní výkony, případně režimy pro bleskurychlé předjetí nebo zajetí jednoho maximálně rychlého kola.

O zastavení se stará unikátní brzdový systém J59, tvořený karbon-keramickými kotouči o průměru 16,5 palce s desetipístkovými třmeny vpředu a šestipístkovými třmeny vzadu. Při testech pak vůz při brzdění dosahoval přetížení až 1,9 G.

Vůz bude dostupný ve dvou konfiguracích, přičemž základní je koncipována především pro běžné silniční použití s občasnými výlety na okruh a stojí na pneumatikách Michelin PS4S.

Druhá konfigurace nese označení ZTK a je koncipována pro častější okruhové ježdění, čemuž odpovídá tužší nastavení podvozku nebo pneumatiky Michelin Pilot Cup 2. Pro obě verze bude navíc dostupný paket s aerodynamickými doplňky, zvyšující přítlak.

Vůz bude opět dostupný jako kupé i kabriolet a na trh by měl dorazit ještě v tomto roce, cenu ovšem značka nezveřejnila. Zajímavé však bude sledovat, jak si Corvette ZR1X povede ve srovnání s Fordem Mustang GTD. A to jak v oblasti ceny (GTD stojí v USA bezmála 6,9 milionu korun), tak sportovních výkonů.

Ford Mustang GTD se totiž aktuálně chlubí titulem nejrychlejšího amerického vozu na německém okruhu v Nürburgringu, Corvette ZR1X má ovšem díky vyššímu výkonu a pohonu všech kol ty nejlepší předpoklady tento rekord brzy překonat.

Výběr článků

Načítám