Článek
Značka Bugatti se v nové éře, pod křídly Volkswagenu, proslavila rychlostními rekordy, ke kterým hnal její vozy osmilitrový motor W16 s přeplňováním čtyřmi turbodmychadly. Poté, co kontrolu nad značkou převzal výrobce elektrických hypersportů Rimac, se sice mnozí báli, aby značka nepřešla na čistě elektrický pohon, to se ale nestalo.
Místo toho nyní Bugatti představuje svůj první hybridní model, jehož srdcem je 8,3litrový atmosférický motor V16, který pomáhali navrhovat odborníci z Cosworth a točí až 9000 otáček. Spalovacímu motoru pak asistují tři elektromotory, které celkově zvyšují výkon a navíc slibují elektrický dojezd kolem 60 kilometrů.
Samotný spalovací motor generuje výkon rovných 1000 koní, čímž se vyrovná přeplňovanému Bugatti Veyron. Systém tří elektromotorů pak přidává dalších 800 koní. Výsledkem je 1800 koní, naprosto fantastický zvuk a úchvatné parametry.
Bugatti postaví zákazníkům benzínku doma, když to bude nutné
Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá Tourbillon za rovné 2 sekundy, tedy o 0,4 sekundy rychleji než Chiron. Na 200 km/h se dostane pod 5 sekund, 300 km/h překoná pod 10 sekund a 400 km/h uhání za necelých 25 sekund. Citelně tak překonává Chiron ve všech parametrech.
Maximální rychlost je standardně omezena na 380 km/h, po použití speciálního klíče (podobně jako u starších modelů) se však odemkne možnost uhánět rychlostí až 445 km/h.
Od techniky se ale vraťme k designu, který už na první pohled působí spíše jako evoluce starších modelů. To však nemusí být vždy špatně. Tourbillon dostal charakteristickou masku ve tvaru podkovy, která však byla zvětšena. LED světlomety působí agresivněji a nechybí zdůrazněné aerodynamické prvky.
Zajímavostí jsou bezpochyby dveře, které se nově otvírají směrem vzhůru, nebo označení značky na zádi, které je nově podsvícené LED panelem. Nechybí ani aktivní aerodynamika, jako například křídlo, které se z elegantně tvarované zádi vysouvá až v případě potřeby.
Základem vozu je karbonový monokok, do kterého jsou integrovány baterie s kapacitou 25 kWh. Navzdory elektrifikaci a moderní technice se přitom automobilce podařilo udržet na hmotnosti 1995 kilogramů, tedy stejně jako u Chironu.
Název odvozen od hodinek
V kabině zaujme především kaplička přístrojů, která připomíná hodinový strojek. Ostatně v některých budících vidíme dvě ručičky, přičemž každá ukazuje něco jiného. Od hodinek je odvozen i název modelu.
Tourbillon je totiž zařízení používané v luxusních hodinkách, které má zajistit naprostou přesnost. V případě vozu Bugatti se ale za názvem ukrývá spíše snaha zdůraznit stroj, který je nadčasový.
Kabina je na první pohled čistě analogová, některé ovladače však mají vlastní displej a menší displej infotainmentu s couvací kamerou se v případě potřeby vysunuje z palubní desky. Celková ergonomie navazuje na předchozí modely značky, podtrhuje ale nadčasovost. Sedačky jsou umístěny napevno, elektronicky se nastavuje box s pedály. Velmi specificky pak působí i nevšední dvouramenný volant.
Podobně jako starší vozy značky také Bugatti Tourbillon vznikne v limitované sérii, která bude tentokrát čítat pouze 250 vozů (zatímco Chiron vznikl v sérii 500 vozů). Cena vozu začíná na 3,8 milionu eur, což je v přepočtu necelých 94,7 milionu korun, všechny vozy už ale mají své budoucí majitele. První se svého stroje dočká v roce 2026.