Hlavní obsah

Nový akumulátor nabídne dojezd elektromobilů až 1000 km

V Německu vyvíjejí nový typ akumulátoru, který se vrací k prvopočátkům konstrukcí těchto součástí a nevymýšlí nic extra nového. Přesto dokáže zvýšit kapacitu tak, že Tesla Model S by v současné akumulátorové zástavbě dojela na jedno nabití 1000 km.

Foto: Fraunhofer-Gesellschaft

Embatt

Článek

Je to stejné jako u spalovacího motoru – je zapotřebí zvýšit účinnost. Když není účinnost, není výkon. A kde se maří účinnost? Přece v částech, které nepracují a jen vytvářejí balast kolem. Vytvářejí ztráty. A tak ve Fraunhoferově institutu pro keramické technologie a systémy IKTS z Drážďan vytvořili nový typ baterie, který se zbavil zbytečných obalů a mezičástí. Těch mezičástí, které normálně dělají až 50 % objemu a jen tvoří elektrický odpor. Kruhové elektrody rozvinuli v rovinné a ty na sebe vrstvili a vrstvili…

Foto: Fraunhofer-Gesellschaft

Embatt

Jsou na sobě jako listy papíru do tiskárny, které jsou ale pokryty keramickým materiálem, jenž zabraňuje tomu, aby elektřina celý systém zkratovala. Celý balík je utěsněný a kontakty nahoře a dole se připojují k elektrickému systému. Technici u konstrukce ani nemuseli chodit daleko pro inspiraci. V palivových článcích fungují jako sběrače elektrického materiálu takzvané bipolární desky. Konstrukce tohoto akumulátoru tak vlastně kopíruje palivový článek.

A jaké jsou výhody? Především menší profil zástavby a vyšší účinnost. Keramická mezičást funguje jako akumulační médium, kde jedna strana pásky funguje jako katoda, druhá jako anoda, v závislosti na složení povlaku. Keramika je trvanlivá, pevná a výrazně zvyšuje životnost akumulátorů. Jejich kapacita při stejné plošné zástavbě třeba v Tesle Model S by dokázala prodloužit dojezd ze současných 540 na 1000 km.

Akumulátory Embatt se začaly vyvíjet už před třemi lety a další tři roky bude trvat testování. Ovšem největší otázkou bude cena za kWh, která je prostě v současné době tím nejdůležitějším ukazatelem.

Související témata:

Výběr článků

Načítám