Hlavní obsah

Novinky pod kapotou phaetonů

Novinky, Jaroslav Šimek
NĚMECKO

Škála motorů pro luxusní limuzíny Volkswagen Phaeton se rozšiřuje o dva velmi výrazné agregáty: ojedinělý turbodiesel 5,0 V10 TDI a výkonný zážehový osmiválec 4,2 V8.

Foto: Martin Kučera

Mistrovství České republiky 2012 ve stolním hokeji kategorie air hockey

Článek

Pětilitrový desetiválec se systémem přímého vstřikování nafty do válců "čerpadlo-tryska" přesvědčivě dokládá, že moderní vznětové motory se dokážou uplatnit i v segmentu luxusních vozů.

Unikátní desetiválec

Motor V10 TDI udivuje nejen svým kultivovaným, klidným chodem, kterým si v ničem nezadá se zážehovými agregáty, ale především svými parametry - jeho výkon činí 230 kW/313 k při 3750 otáčkách za minutu, což postačí k dosažení rychlosti 250 km/h, ve které zasáhne elektronický omezovač otáček. Žádný jiný sériově vyráběný automobil poháněný vznětovým agregátem nejede rychleji.

Mohutný je točivý moment tohoto desetiválce - ten od volnoběžných otáček šplhá prudce vzhůru a vrcholí už při 2000 ot./min. mimořádnou hodnotou 750 Nm! Energický zátah je předpokladem nevídané dynamiky - z 0 na 100 km/h zrychluje Phaeton V10 TDI během pouhých 6,9 s. To je hodnota, které nedosahují ani některé ryze sportovně laděné automobily. Dynamické parametry vyniknou ještě více při zohlednění spotřeby, která činí v průměru jen 11,4 l na 100 km.

Výkon turbodieselu 5,0 V10 TDI se přenáší na všechna kola prostřednictvím nově vyvinuté šestistupňové automatické převodovky, která umožňuje i manuální řazení rychlostních stupňů.

Kvality desetiválce V10 TDI ocenila i mezinárodní porota motoristických novinářů, která mu udělila prestižní ocenění "Motor roku 2003" v kategorii agregátů o objemu přes čtyři litry. Daleko za tímto turbodieselem zůstaly některé zážehové osmiválce V8 a dvanáctiválce V12 renomovaných automobilek.

Členové padesátičlenné novinářské jury oceňovali především výkonové parametry a zároveň mimořádnou hospodárnost motoru V10 TDI. "Tento turbodiesel kombinuje fantastické výkony s ohromující hospodárností a klidným chodem," uvedl například Thomas Imhof, píšící pro známý německý magazín "mot" a další motoristické časopisy. "Desetiválec V10 TDI dělá z Phaetonu nejvýkonnější a nejkomfortnější vznětovou limuzínu své třídy," složil poklonu vyspělému motoru Jake Venter z jihoafrické redakce magazínu "Car". Co dodat? Cena modelu Phaeton V10 TDI byla na našem trhu stanovena na 2 700 400 Kč.

Osmiválce letí

Osmiválce letí 

Druhou novinkou pod kapotou limuzíny VW Phaeton je zážehový vidlicový osmiválec, který ze svého objemu 4,2 l dává výkon kW/335 k. Točivý moment osmiválce 4,2 V8 vrcholí při 3500 ot./min. na hodnotě 430 Nm. S tímto agregátem dokáže Phaeton zrychlit z 0 na 100 km/h během 6,9 s a jeho rychlost je rovněž elektronicky omezena na 250 km/h.

Uvedením nového motoru 4,2 V8 Volkswagen reaguje na silnou poptávku po zážehových osmiválcových modelech - v minulém roce např. více než polovina všech v Německu prodaných limuzín nejvyšší třídy byla poháněna zážehovým osmiválcovým motorem V8. V ČR je VW Phaeton 4,2 V8 nabízen za 2 383 900 Kč.

Související témata:

Výběr článků

Načítám