Článek
Třináct let je ve světě sportovních aut opravdu dlouhá doba. Přesně tak dlouho jsme ovšem museli čekat na nový Nissan Z, sedmou generaci sportovního kupé této japonské značky. Jeho předchůdce, model 370Z, se vyráběl v letech 2008-2020.
Už v loňském roce automobilka odhalila prototyp nazvaný Z Proto a slíbila, že produkční auto bude vypadat téměř stejně. Ono produkční auto máme nyní před sebou, odhalilo se v New Yorku, kde se měl konat autosalon.
Slib je očividně splněn, produkční vůz má stejnou tlamu na přídi, světla, která s ní designově moc nesedí a černý panel s lampami na zádi. Design je ve výsledku jednoduchý a nezaměnitelný – a řadou prvků odkazuje na historii modelu.
V kabině vidíme digitální přístrojový štít s centrálním otáčkoměrem a spoustou malých budíčků po stranách, takže srdce nadšence-hračičky zaplesá. Fotografie navíc ukazují i tři fyzické budíky na vrchu palubní desky, kde se kromě tlaku či podtlaku v sání a napětí elektrosoustavy člověk dozví také otáčky turbodmychadel – čteme-li piktogramy správně.
Kromě toho vidíme starosvětsky, tedy na dnešní dobu poněkud nízko umístěný displej infotainmentu, který samozřejmě zvládá Android Auto i Apple CarPlay. Další poněkud netradiční věcí v dnešní době je manuální ruční brzda místo elektrické.
Fotografie ukazují i řadicí páku manuální převodovky – ta je standardní výbavou. Pojí se s ní automatické meziplyny, samosvorný diferenciál či systém launch control. Za příplatek je k mání devítistupňový automat, který tyto prvky dostane taky a navíc má hliníková pádla řazení pod volantem, inspirovaná těmi v modelu GT-R.
Nové „zetko” stojí na upravené platformě dosavadního 370Z, ovšem torzní tuhost je lepší a přibyl elektrický posilovač řízení, u nějž Nissan slibuje „silnou mechanickou odezvu”. Nové je samozřejmě odpružení a také některé bezpečnostní prvky, jako např. automatické nouzové brzdění s detekcí chodců, hlídání mrtvého úhlu, hlídání jízdy v pruzích či adaptivní tempomat.
Pod kapotou pracuje, jak jsme se dozvěděli už při odhalení prototypu, třílitrový vidlicový šestiválec se dvěma turbodmychadly, který dává 405 koní a 475 N.m. Hodnoty zrychlení či nejvyšší rychlosti automobilka neoznámila, stejně jako hmotnost.
Není známá ani přesná cena, ovšem podle automobilky by v základní verzi v USA vůz měl stát okolo 40 tisíc dolarů, tedy zhruba 865 tisíc korun. K mání má být jako modelový rok 2023, tedy ho Američané můžou čekat u dealerů nejdřív začátkem léta příštího roku.
Do Evropy se oficiálně dovážet nebude, zájemci budou muset sáhnout po službách individuálních importérů, což cenu zvedne nejméně o dopravu, clo a DPH. Bez marže importéra tedy hledíme na nějakých nejméně 1,18 milionu korun. I to je ovšem za čtyřsetkoňový sporťák s manuálem velmi lákavá cena.
Budete-li ovšem chtít žlutou verzi Proto spec, která svými detaily a lakováním odkazuje na prototyp, budete si muset pospíšit a nejspíš i řádně připlatit. Vznikne v pouhých 240 kusech a nabídne kola bronzové barvy, unikátní kožené čalounění se žlutými prvky, žluté prošívání interiéru a žluté brzdové třmeny s logem Z.