Hlavní obsah

Nově vznikají v Rakovníku desetitisíce parkovacích senzorů za týden

Novinky, Marek Bednář

Jedna výrobní linka chrlí parkovací čidla, druhá ovládací panely klimatizace, třetí zase tlačítka k ovládání oken. Denně vznikají obrovská kvanta výrobků, a to je nová výrobní hala v Rakovníku zatím zaplněná jen z poloviny.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Parkovací čidla se vyrábějí už nalakovaná. Tohle přijde na nějaké červené auto.

Článek

Parkovací senzory dnes bereme jako zcela běžnou součást auta. Jenže víte, kde vznikají? Dodavatelů je samozřejmě spousta, ale firma Valeo patří k těm nejvýznamnějším. A letos otevřela novou výrobní halu, kde právě tato čidla vyrábí.

Vznikla v Rakovníku, městě, kde má firma už od roku 1995 výrobnu. V té pracuje 900 lidí. V nové továrně, až bude v roce 2021 její kapacita na stu procent, najde práci 389 lidí. Zaměstnanci nebudou jen dělníci u pásu, bude třeba tu zaplnit i tzv. inženýrské pozice – takové, které vyžadují buď vysokoškolský titul, nebo velmi široké zkušenosti v oboru.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Jedna linka vyrobí 10 tisíc parkovacích čidel za den. Zde je robot skládá do krabičky.

Operátorů výroby, jak se dnes dělníkům u pásu říká, tu není potřeba až tolik. Jedna výrobní linka na parkovací čidla, ta modernější, chrlí 10 tisíc čidel za den; pracuje se tu v třísměnném provozu. Jenže je automatizovaná do té míry, že k její obsluze je třeba jen tří operátorů a tří údržbářů. To je všechno.

K parkovacím čidlům se váže pár zajímavostí. Jednak, vyrábějí se podle barvy auta, na kterém budou. Firma svým zákazníkům, tedy automobilkám, dodává čidla už nalakovaná ve finální barvě.

A jednak, kvůli svému umístění to jsou co do teploty a např. vody velmi silně namáhané součástky. Aby měly patřičnou životnost, je uvnitř speciální izolační pěna. Kvůli ní se senzory 15 hodin „zapékají“ ve speciálních pecích. Tam se mění teplota v určitých cyklech, aby si pěna „zvykla“ – aby co nejlépe dosedla tam, kde má, a správně těsnila.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Na začátku je základový rám, na konci vyjíždějí ovládací panely oken a zrcátek. Firma si plastové výlisky nevyrábí sama, jen díly kompletuje.

Vyrábějí se tu také např. ovládací panely klimatizací nebo panely tlačítek pro stahování oken. Ty mají jednu společnou vlastnost – zákazník si může říci, že chce, aby byl každý kus testován na haptickou odezvu, tedy jak se ta tlačítka mačkají.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Finální kontrola ovládacích panelů je ruční.

Jejich linky jsou kompletně robotizované, jen finální kontrolu a balení provádí operátor-člověk. Podsvícení se kontroluje speciální kamerou. A i ona haptika se prověřuje roboticky – robot se speciálním ramenem postupně zmáčkne všechny čudlíky na panelu silou, jaká je naspecifikována, a pootočí případným kolečkem.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Robot při kontrole zmáčkne každé tlačítko zvlášť.

Výrobní hala je zatím z poloviny prázdná. V budoucnosti tady budou vznikat i tzv. RLT senzory, tedy „Rain, Light, Tunnel“ – spojená čidla pro automatické přepínání dálkových světel, rozsvěcení světel za tmy či v tunelu a automatické stěrače.

Toto čidlo se nyní v Německu vyrábí ve své páté generaci. V Česku společnost vyvíjí generaci šestou, která je lepší zejména ve dvou věcech. Jednak má zabudovanou optiku přímo pro seřizování jasu a podsvícení head-up displeje. A jednak má menší počet součástek, a tedy je levnější na výrobu.

Zajímavá na něm je právě automatická aktivace stěračů. Jestli je sklo čisté, hlídá fotocitlivá dioda uprostřed a šest infračervených diod po obvodu senzoru. Ty vysílají světelné pulsy a ona dioda uprostřed pak podle odrazů světelných paprsků vyhodnocuje, jestli a jak moc je čelní sklo znečištěné či mokré.

Foto: Valeo

V nové fabrice najdou práci téměř čtyři stovky lidí.

Plné kapacity dosáhne továrna v roce 2021. Tehdy má produkovat 20 milionů výrobků ročně. A o další dva roky později má dojít dalšího rozšíření, a to na 482 zaměstnanců a 40 milionů výrobků ročně.

Jen senzorů, tj. např. parkovacích čidel, kamer a radarů, plánuje Valeo jako celek vyrobit jednu miliardu kusů od současnosti do roku 2024. Stejný počet jich už vyrobilo – od roku 1991, kdy se jimi začalo zabývat.

Trh s nimi je na raketovém vzestupu v souvislosti se zvyšováním bezpečnosti jízdy pomocí aktivních asistentů, které postupně směřuje k autonomní jízdě. Ani na tomto poli není firma pozadu – ze svých systémů poskládala auto, které je schopné autonomie druhé nejvyšší úrovně 4. Než se ovšem budou taková auta běžně prodávat, bude ještě chvíli trvat.

Související články

Výběr článků

Načítám