Článek
Parkovací senzory dnes bereme jako zcela běžnou součást auta. Jenže víte, kde vznikají? Dodavatelů je samozřejmě spousta, ale firma Valeo patří k těm nejvýznamnějším. A letos otevřela novou výrobní halu, kde právě tato čidla vyrábí.
Vznikla v Rakovníku, městě, kde má firma už od roku 1995 výrobnu. V té pracuje 900 lidí. V nové továrně, až bude v roce 2021 její kapacita na stu procent, najde práci 389 lidí. Zaměstnanci nebudou jen dělníci u pásu, bude třeba tu zaplnit i tzv. inženýrské pozice – takové, které vyžadují buď vysokoškolský titul, nebo velmi široké zkušenosti v oboru.
Operátorů výroby, jak se dnes dělníkům u pásu říká, tu není potřeba až tolik. Jedna výrobní linka na parkovací čidla, ta modernější, chrlí 10 tisíc čidel za den; pracuje se tu v třísměnném provozu. Jenže je automatizovaná do té míry, že k její obsluze je třeba jen tří operátorů a tří údržbářů. To je všechno.
K parkovacím čidlům se váže pár zajímavostí. Jednak, vyrábějí se podle barvy auta, na kterém budou. Firma svým zákazníkům, tedy automobilkám, dodává čidla už nalakovaná ve finální barvě.
A jednak, kvůli svému umístění to jsou co do teploty a např. vody velmi silně namáhané součástky. Aby měly patřičnou životnost, je uvnitř speciální izolační pěna. Kvůli ní se senzory 15 hodin „zapékají“ ve speciálních pecích. Tam se mění teplota v určitých cyklech, aby si pěna „zvykla“ – aby co nejlépe dosedla tam, kde má, a správně těsnila.
Vyrábějí se tu také např. ovládací panely klimatizací nebo panely tlačítek pro stahování oken. Ty mají jednu společnou vlastnost – zákazník si může říci, že chce, aby byl každý kus testován na haptickou odezvu, tedy jak se ta tlačítka mačkají.
Jejich linky jsou kompletně robotizované, jen finální kontrolu a balení provádí operátor-člověk. Podsvícení se kontroluje speciální kamerou. A i ona haptika se prověřuje roboticky – robot se speciálním ramenem postupně zmáčkne všechny čudlíky na panelu silou, jaká je naspecifikována, a pootočí případným kolečkem.
Výrobní hala je zatím z poloviny prázdná. V budoucnosti tady budou vznikat i tzv. RLT senzory, tedy „Rain, Light, Tunnel“ – spojená čidla pro automatické přepínání dálkových světel, rozsvěcení světel za tmy či v tunelu a automatické stěrače.
Toto čidlo se nyní v Německu vyrábí ve své páté generaci. V Česku společnost vyvíjí generaci šestou, která je lepší zejména ve dvou věcech. Jednak má zabudovanou optiku přímo pro seřizování jasu a podsvícení head-up displeje. A jednak má menší počet součástek, a tedy je levnější na výrobu.
Zajímavá na něm je právě automatická aktivace stěračů. Jestli je sklo čisté, hlídá fotocitlivá dioda uprostřed a šest infračervených diod po obvodu senzoru. Ty vysílají světelné pulsy a ona dioda uprostřed pak podle odrazů světelných paprsků vyhodnocuje, jestli a jak moc je čelní sklo znečištěné či mokré.
Plné kapacity dosáhne továrna v roce 2021. Tehdy má produkovat 20 milionů výrobků ročně. A o další dva roky později má dojít dalšího rozšíření, a to na 482 zaměstnanců a 40 milionů výrobků ročně.
Jen senzorů, tj. např. parkovacích čidel, kamer a radarů, plánuje Valeo jako celek vyrobit jednu miliardu kusů od současnosti do roku 2024. Stejný počet jich už vyrobilo – od roku 1991, kdy se jimi začalo zabývat.
Trh s nimi je na raketovém vzestupu v souvislosti se zvyšováním bezpečnosti jízdy pomocí aktivních asistentů, které postupně směřuje k autonomní jízdě. Ani na tomto poli není firma pozadu – ze svých systémů poskládala auto, které je schopné autonomie druhé nejvyšší úrovně 4. Než se ovšem budou taková auta běžně prodávat, bude ještě chvíli trvat.