Článek
Scania eXc: komfort a bezpečnost v jednom
Na základě komunikace s řidiči, kteří ve svém voze tráví nejméně čtyři noci v týdnu, postavili designéři a odborníci na ergonomii s využitím modulového systému spací kabinu Topline prodlouženou o 130 cm. Celková délka podvozku odpovídá tahači Scania T 4x2.
"Délky kabin jsou nepřímo podmíněny zákonnými normami, ale také ohledy na manévrovatelnost vozidla. Našim cílem bylo vytvořit kabinu, která řidiči zajistí odpočinek a regeneraci na kvalitativně vyšší úrovni, což má následně pozitivní vliv i na bezpečnost provozu," dodává J. Lundén.
Prostor řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, ve které jsou všechny ovládací prvky pohotově po ruce. Větší prostor dává řidiči možnost využít jednoduše přístupný "obývací pokoj (s výškou 230 cm) s křeslem a skládacím stolkem.
Na druhé straně od stolku je situována "ložnice. Lůžko o rozměrech 90 x 200 cm pod kterým jsou dvě velké zásuvky na věci osobní potřeby, šatstvo a ložní prádlo. Další zavazadlový prostor tvoří uzamykatelné skříňky po stranách kabiny, skříňka za řidičem a velká vnější skříň přístupná i zevnitř. Poslední úložný prostor za dveřmi spolujezdce je přístupný pouze zvenku. Cennosti lze uzamknout do sejfu napevno zabudovaného do kabiny. Jako "místo pro hosta slouží standardní 90 cm široké lůžko Topline, umístěné tradičně nad čelním sklem.
Kabina je také vybavena mikrovlnnou troubou, lednicí, kávovarem, umyvadlem s tekoucí vodou a přihrádkami pro další kuchyňské vybavení. O zábavu se spolu s DVD přehrávačem a kvalitním sound systémem stará plochá výklopná obrazovka namontovaná na stěně nad postelí. Satelitní komunikace, včetně navigačního systému a přístupu k internetu, jsou samozřejmostí.
Osvětlení celého prostoru zajišťují hlavní světla zabudovaná ve stropě a řada bodových světel umístěných po celé kabině. V obývacím prostoru jsou umístěny zásuvky na 12 a 24 V. Jako zdroje elektrické energie, tepla a větrání lze použít přídavné generátorové jednotky. Denní světlo do prostoru proniká postranními okny od řidiče, dveřními okny a velkým uzavřeným střešním oknem. Počet oken je však z bezpečnostních důvodů omezen.
Scania STAX - kapota budoucnosti?
Model v měřítku 1:4 byl představen na zmíněném veletrhu IAA v Hannoveru. Z trojrozměrného modelu si většina lidí udělá představu o tomto vozu mnohem snadněji než z nákresů, animací a ilustrací.
Nákladní vozy Scania s motorovou kapotou (T-truck) se vyrábí v Evropě a v Latinské Americe. V Evropě již několik desetiletí dominují vozy s čelní kabinou, a to zejména z důvodu omezení délky soupravy. Ovšem veřejnost stále vnímá jako opravdový náklaďák právě tahač s kapotovaným motorem.
Vůz má kratší, ale zároveň účelnější kapotu než je zvykem u tohoto typu vozidel. Kabina, kapota a podvozek spolu tvoří jednotný celek. Linie kapoty plynule přecházejí do křivek kabiny a kapota proto vypadá delší než ve skutečnosti je.