Článek
Čím víc informací vyplouvá na povrch o modernizaci vozů Tesla Model S a X, tím zajímavější to je – a tím spíš se také může stát, že automobilka narazí u úřadů. Nově Elon Musk, zakladatel a šéf firmy, potvrdil absenci jakéhokoliv fyzického voliče převodovky.
No more stalks. Car guesses drive direction based on what obstacles it sees, context & nav map. You can override on touchscreen.
— Elon Musk (@elonmusk) January 28, 2021
Auto podle jeho slov samo pozná, zda chce řidič jet dopředu nebo couvat, a to na základě navigačních dat, kontextu a překážek, které vidí kolem sebe. Se zvolením D nebo R pomocí páčky pod volantem se tak už řidiči tesel zřejmě nebudou muset obtěžovat.
Tesly po faceliftu šokují volantem
Ve standardní situaci, např. vyjíždění z garáže či příčného parkovacího místa, v tom lze těžko spatřovat problém – auto zvolí dopředný nebo zpětný chod, ukáže ho na displeji, možná i pískne a řidič se normálně pedály rozjede.
Jednoho napadá, že by se tu mohla hodit obnova hlasového upozornění, jako bylo v některých starých chryslerech či některých verzích Tatry 613. Vůz by mohl prostě vyslovit „Drive“ nebo „Reverse“ a člověk by si připadal jako v budoucnosti.
Také ale přijdou na mysl určité svízele – co když bude třeba vyjet z podélného parkovacího místa, kdy před i za autem je jen velmi málo prostoru? Podle Muskova tweetu zůstává možnost směr manuálně volit také na centrálním displeji vozu, kdyby si automat nevěděl rady.
Podivný volant v nových teslách budou zkoumat úřady
Například nový mercedes třídy S sám stáhne clonu zadního skla, když se řidič otočí, aby se podíval dozadu. Ovšem zpětný chod musí šofér zvolit sám. Na mysli také vytane pár let starý problém koncernu FCA, dnes Stellantis, kdy se v některých autech volič převodovky vracel do původní „neutrální“ pozice.