Článek
Výzkumy ukazují, že zákaz parkování těsně před přechodem či křižovatkou výrazně zvyšuje bezpečnost díky lepšímu výhledu jak pro řidiče blížící se k přechodu či křižovatce, tak i pro chodce hodlající přechod použít.
Od 1. ledna 2025 je tedy v Kalifornii nezákonné parkovat ve vzdálenosti menší než 20 stop (přibližně 6 metrů) od jakéhokoli přechodu pro chodce bez ohledu na to, zda je obrubník natřen červeně, což je standardní označení zákazu zastavení, nebo je na místě parkovací automat.
„Odstraněním vizuálních překážek pro řidiče v klíčových místech pomáhá tento celostátní zákon motoristům lépe vidět místo, kde lidé vstupují na vozovku,“ uvedl mluvčí města Berkeley Matthai Chakko pro noviny Berkeleyside.
Odtahovku netřeba. Geniálně jednoduchý robot v Číně přemisťuje zaparkovaná auta
„Přestože dávání přednosti chodcům na přechodech je již dlouho součástí státního zákona, tato místa zůstávala jedněmi z nejnebezpečnějších pro přecházení či přejezd na invalidním vozíku,“ dodal.
Podobný plán zavedlo již dříve i město Hoboken v New Jersey, kde následně dramaticky klesl počet zranění chodců a několik let nedošlo k žádnému úmrtí. Kalifornie doufá v podobný úspěch.
Prozatím budou města napříč státem vydávat pouze varování. To bude pokračovat v různých městech dva až tři měsíce, aby si řidiči zvykli. Až poté začne policie rozdávat pokuty, které budou opět na zvážení města. Objevují se zprávy, že to bude zhruba v rozsahu 40–108 dolarů (977–2638 korun).
Pokutováni mohou být i ti řidiči, kteří zaparkují na místech, která se zdají být legální. Některá místa budou stále mít parkovací automaty – města je nemusí odstranit dřív, než tam začnou vybírat pokuty – a nemusí mít červeně natřený obrubník označující zákaz parkování.
Podobně jako u nás ani v Kalifornii nově není legální parkovat v prostoru před přechodem, ale prostor přímo za přechodem nebo na opačné straně křižovatky ve směru odjezdu aut z ní je v pořádku. Na jednosměrných ulicích je parkování do vzdálenosti 20 stop od přechodu nelegální na obou stranách silnice.