Článek
Tři dny v Galerii Mánes patřily Porsche Macan. „Změna je motorem pokroku a změnu symbolizuje i náš nový macan, který přichází na český trh,“ říká Joanna Ogórek, výkonná ředitelka výhradního dovozce automobilů Porsche do České republiky.
Onou podstatnou změnou je platforma Premium Platform Electric s 800V architekturou, která má premiéru v rámci celého koncernu Volkswagen právě v macanu. Z toho vyplývá, že nová generace vozu, která sloužila jako základ nabídky Porsche, sází čistě na elektřinu.
Na první dojem byste to ale nutně neřekli. Design je naživo velmi povedenou evolucí známých tvarů a pravidel, kterým se v Zuffenhausenu řídí i u SUV. Tedy zkrátka řečeno, design se silně inspiroval ikonickým modelem 911.
Stále podle tradic
Nový model měří 4786 mm na délku, 1938 mm na šířku a 1622 mm na délku, přičemž rozvor má hodnotu 2893 mm. Ve srovnání s předchozí generací je nové Porsche Macan celkově větší, přičemž největší nárůst je v rozvoru (+86 mm).
Větší rozvor by měl být znát na vnitřním prostoru, přičemž přední sedadla jsou uchycena o 28 mm níž, zatímco zadní o 15 mm níž. Posádka by tak měla mít více prostoru na nohy. Kufr má standardní objem 540 litrů, sklopením zadních sedadel ho však lze zvětšit až na 1348 litrů. Pod kapotou je navíc praktický frunk o objemu 84 litrů.
Interiér je opět neuvěřitelně kvalitně zpracován a tvarově také odkazuje na další modely značky. Nově nabídne až tři displeje infotainmentu, jehož systém je znovu velmi přehledně seřazen a reaguje spolehlivě.
Porsche si i v elektrickém SUV dává záležet na posedu za volantem, jaký u konkurence nenajdete. Sedí se v rámci možností příjemně nízko, s volantem kolmo k tělu.
Rychlý na silnici i na nabíječce
Porsche Macan 4 i Macan Turbo jsou vždy vybaveny pohonem všech kol, který zajišťují dva elektromotory. Ty jsou napájeny z 800V baterie se shodnou kapacitou 100 kWh, využitelných je ovšem 95 kWh. Baterie má ve srovnání s modelem Porsche Taycan vylepšenou chemii i design a nabíjení podporuje při výkonu až 270 kWh.
Na dostatečně výkonných 800V nabíječkách tak Porsche Macan slibuje nabití z 10 na 80 % během 21 minut. Na pomalejších 400V nabíječkách dokáže zabudovaný spínač baterii rozdělit na dvě 400V baterie pro rychlejší nabíjení při nižším výkonu. Pomalé nabíjení na wallboxu je dostupné při výkonu 11 kW.
Zatím základní Macan 4 nabídne maximální výkon 300 kW (408 k) a 650 Nm točivého momentu, díky čemuž zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje 220 km/h. Dojezd dle WLTP by se v kombinovaném režimu měl pohybovat okolo 516 až 613 km, v městském režimu pak 665 až 784 km.
Výkonnější Macan Turbo nabídne maximální výkon 470 kW (639 k) a 1130 Nm točivého momentu, díky čemuž zrychlí z 0 na 100 km/h v čase 3,3 sekundy. Maximální rychlost je až 260 km/h. Maximální dojezd dle WLTP by se měl v kombinovaném režimu pohybovat kolem 518 až 591 km, v městském režimu pak kolem 670 až 765 km.
S krocením působivého výkonu řidiči pomůže elektronicky řízený systém kontroly trakce ePTM, který funguje údajně až pětkrát rychleji než běžné systémy, a reaguje na prokluz kola během 10 milisekund. Macan Turbo je navíc vybaven systémem elektronicky řízeného uzavírání zadního diferenciálu PTV Plus, který přispívá k lepší ovladatelnosti.
Nové modely Porsche Macan jsou také vybaveny podvozkem Porsche Active Suspension Management (PASM) se vzduchovým odpružením, volitelně jsou však dostupné i ocelové pružiny. Tlumiče jsou ovšem vybaveny dvěma ventily pro ještě lepší nastavení, a tedy vyšší komfort nebo lepší sportovní vlastnosti.
Vůbec poprvé pak může být Porsche Macan vybaveno i technologií řízení zadní nápravy, díky čemuž se zadní kola mohou vytáčet až do úhlu pěti stupňů. Ve městech tak novinka nabídne lepší obratnost (průměr otáčení je 11,1 metru), naopak na dálnicích a ve vyšších rychlostech bude vůz působit stabilněji.
Výroba nového Porsche Macan bude probíhat v továrně automobilky v Lipsku. V rámci uvedení na český trh si mohou zákazníci objednat akční verzi s předem nakonfigurovanou výbavou za 1 995 000 Kč včetně DPH.